Elektrické kolobežky a elektrická kola jsou relativně běžné, i přesto, že se stále jedná o technologickou novinku. Městská elektromobilita zažívá těžké období, kdy se musí pasovat s kritikou bezpečnosti, zatímco mnozí popírají i její pozitivní ekologický dopad. Jak tomu tedy skutečně je? Nedávno publikovaná studie má některé odpovědi.
Městská elektromobilita a její sporná ekologie
Městská elektromobilita je pojem, který zahrnuje širokou škálu dopravních prostředků. V podstatě se do této kategorie řadí vše, co je poháněné elektrickou energií a určené především na pohyb ve městě. Ano, technicky sem patří i tramvaj.
Elektromotor neprodukuje emisie, tak proč by měl být jeho lepší ekologický dopad diskutabilní? Jde právě o elektrickou energii, která je použita na pohon zmíněného elektromotoru. Při její výrobě nevyhnutelně dojde k tvorbě emisí. Zmíněná nová studie však naznačuje, že to může být trochu jinak, než si myslíme.
Snížení lokálních emisí CO2 až o 225 kg za rok
Každé jedno elektrický kolo by podle studie mělo zajistit pokles emisí CO2 až o 225 kg za rok. I přesto, že studie specificky jmenovala jako dopravní prostředek elektrické kolo, můžeme předpokládat, že elektrické koloběžky a obdobné elektrifikované dopravní prostředky těží z podobných ekologických benefitů.
Takový pokles emisí je dosažen díky tomu, že elektrické kolo v některých situacích dokáže nahradit auto se spalovacím motorem.
„Emise vyprodukované výrobou elektrické energie neovlivňují zmíněné benefity.“
Citace ze studie. Preklad: Michal Luciak
Co je možná pro některé překvapivé je fakt, že i v případě, kdy bereme v úvahu emise vyprodukované výrobou potřebné elektrické energie, se ekologické benefity plynoucí z použití elektrického kola nemění. Jedním z důvodů je například nízká spotřeba elektrické energie takových kol.
1 komentář