S e-motorkou můžete jezdit 12 měsíců v roce a s údržbou si nemusíte dělat starosti.

Přinášíme vám tipy pro jízdu na e-motorce v podzimním a zimním období.

Elektrické motorky a skútry mají mnoho výhod oproti klasickým spalovacím motorkám. Jsou představitelem praktičnosti, efektivnosti, moderního stylu a ve většině případů vám plně postačuje řidičské oprávnění na auto (řidičák B minimálně 2 roky).

Elektromotorka je určena pro běžné uživatele, zejména pro výhodné a rychlé cestování do práce, pro tiché výlety po lese, nebo pro užívání okamžitého výkonu, který elektromotor dokáže poskytnout. Velkou výhodu je i jejich bezproblémový provoz mimo hlavní sezónu.

Oblíbená značka e-motorek Vmoto Super Soco

Abyste měli lepší představu o jakých strojích je tento článek, představíme vám nejspíš nejznámější značku e-motorek ve střední Evropě. Vmoto Super Soco představují elektromotorky a elektro skútry s dlouholetou historií a vybudovaným stabilním zázemím prodejen a servisů. Škála e-motorek Vmoto Super Soco je od kompaktních levných skútrů až po výkonné krosové a silniční motorky. Celou nabídku e-motorek a e-skútrů Super Soco naleznete například ZDE.

Jak jezdit na e-motorce v zimě?

Spousta motorkářů ukládá své stroje na zimní spánek, ale pro motorky neexistuje špatné počasí, jen špatné vybavení. Jízda na motorce přes zimu je možná a pro mnohé je samozřejmostí. Pojďme si říci, na co je důležité myslet při jízdě v podzimních a zimních měsících.

Kvalitní oblečení

Vmoto Super Soco

Dobré oblečení a doplňky je třeba brát vážně i na krátké vzdálenosti ve městě. Nejdůležitějšími prvky jsou kvalitní integrální přilba a rukavice. Nezapomeňte na teplé oblečení, termoprádlo, nákrčník, kuklu, případně ledvinový pás nebo nepromokavý návlek.

Přizpůsobte styl jízdy

Jízdu je třeba přizpůsobovat vozovým podmínkám po celý rok, ale v zimě si dávejte obzvláště pozor s ohledem na chladnější počasí, kluzké cesty a sníženou viditelnost. Zde je několik tipů, které vám pomohou jezdit v zimě bezpečně a pohodlně:

  • Jezděte pomaleji a rozvážněji než v létě
  • Zvyšte pozornost a myslete na to, že sníh se může vyskytnout kdekoli
  • Dodržujte dvojnásobný odstup od vozidel před vámi kvůli delší brzdné dráze
  • Snažte se vyhnout prudkému brzdění, obě brzdy používejte jemně a postupně
  • Zvažte předjíždění
  • V zatáčkách jděte pomaleji a méně se naklánějte
  • Nespoléhejte se na to, že danou cestu znáte, mohou se objevit nové díry a výtluky
  • Zvažte použití dodatečných reflexních prvků
  • Pořádně si zkontrolujte pneumatiky a jejich dezén, zvažte využití zimních pneumatik

Zimní pneumatiky nejsou povinností

V Česku neplatí povinnost přezutí pneumatik na zimní jako je tomu u automobilů, ale tato možnost zde existuje a můžete ji zvážit, pokud byste se chystali jezdit i ve velmi nízkých teplotách nebo zasněžených cestách. Zimní pneumatiky na motorku jsou měkčí s hrubším vzorkem a tak jsou lépe uzpůsobeny pro jízdu v nepříznivých podmínkách.

Jak pečovat o e-motorku v zimě

Velkou předností elektro motorek je jejich snadná údržba po celý rok včetně zimních měsíců. Neobsahují tolik citlivých komponentů jako klasické spalovací motorky a v podstatě by se daly nazvat jako bezúdržbová zařízení. Jediné díly, které je třeba kontrolovat a měnit jsou brzdová obložení, pneumatiky a případně světla.

Vmoto Super Soco

E-motorka vám bez problémů nastartuje i po tuhé mrazivé noci, nemusíte absolvovat žádné otravné zahřívání ani nic podobného, jednoduše nasednete a vyrazíte okamžitě na cestu. Jediný komponent, který vyžaduje zvýšenou péči přes zimu je baterie.

Péče o baterii na e-motorce

Baterie je nejdůležitější pro co nejdelší život samotného stroje. Aktuálně se používají výhradně baterie typu Li-on, známé například z telefonů nebo tabletů. Li-ion baterie nemají rádi extrémní zimu, extrémní teplo, extrémní vybití i extrémní nabití.

  • V zimních měsících určitě doporučujeme baterii z e-motorky po jízdě vyjmout a vzít s sebou do bytu nebo domu, aby byla v pokojové teplotě
  • Nevybíjejte motorku až do 0%. Pokud se vám to náhodou stane, dejte ji co nejdříve do nabíječky
  • Totéž platí i opačně. Klidně vypojte baterii z nabíječky před 100% nabitím. Pokud ji nabijete doplna, vyrazte na cestu v dohledné době (neskladujte příliš dlouho plně nabitou baterii.
  • Chcete-li baterii odložit na delší období, skladujte ji při cca 60 – 80 % nabití v 15 – 20 stupních

Kdy se v zimě vyhnout jízdě na e-motorce?

Nejedná se však jen o e-motorky. Zbystřit by měli všichni motorkáři při následujících podmínkách:

  • Pokud teploty klesnou pod -10 °C, tehdy přestane být účinné i to nejkvalitnější zimní oblečení
  • Pokud je na vozovce souvislá vrstva sněhu nebo tzv. „člapkanice“
  • Vysoce riziková je i jízda v noci v dešti, sněhu nebo mlze