Díky spolupráci německých firem Schaeffler a Heinzmann spatřil světlo světa Free Drive. Pohon, díky kterému bude e-kolem absentovat řetěz. Systém jim navíc umožňuje nadobro se odpoutat od elektrické sítě.
Většina e-kol se nedá nabíjet šlapáním, ale Schaeffler tvrdí, že Free Drive generuje více energie, než potřebuje 250 W motor k pohybu, přičemž nadbytečná energie je uložena v baterii.
Jak to funguje?
Systém Free Drive neguje potřebu řetězu tím, že přeměňuje mechanickou energii generovanou při šlapání do pedálů na elektrickou energii a poté jej v motoru v náboji kola přeměňuje zpět na mechanickou energii. Tento druh systému, známý jako sériový hybrid (na rozdíl od většiny řetězových a řemenových e-pohonů, které jsou paralelními hybridy), existuje již déle – v roce 1975 se objevil první sériový hybridní e-bike. Funguje tak, že eliminuje jakékoli přímé mechanické spojení mezi pedály jezdce a zadním kolem a řetězový nebo řemenový pohon nahrazuje elektrickým generátorem.
V nejnovější konstrukci společnosti Schaeffler založené na tomto systému je generátor umístěn na ose pedálů. Vyrobená elektrická energie se přivádí do zadního motoru (model Heinzmann o výkonu 250 W). Součástí je také baterie, která přispívá k napájení motoru a je schopna přijímat energii z rekuperačního brzdění. Jelikož jezdec v podstatě šlape do pedálů, aby dodával elektrickou energii do pohonného systému, sériové hybridy se nazývají „bike by wire“.
Odpoutaní od elektrické sítě?
Jezdec tedy musí stále šlapat do pedálů. Bez pedálů by bylo sotva možné nazvat takový dopravní prostředek kolem. Co se však změnilo, je absence řetězu, přehazovačky a kazety na zadním kole. Když „šlapete do pedálů“, generátor klade pedálu konstantní odpor. Tento odpor se poté transformuje z mechanické energie na elektrickou energii a zpět na mechanickou sílu po přivedení do motoru. Jakákoliv přebytečná energie, kterou motor nevyužije, se jednoduše přenese do baterie a uloží se pro pozdější použití.
Celkově lze s touto jednotkou generovat trvalý výkon 250 wattů. Časem se to s největší pravděpodobností změní. Nadále zde samozřejmě zůstává možnost kolo dobíjet ze zásuvky pro okamžité použití energie. Free Drive však přesahuje rámec elektrokol právě díky možnosti odstřihnout se od napájecích kabelů a být soběstačný v nabíjení baterií.
Zamířeno na Cargo
Tento systém sice nebyl vyvinut pro nákladní kola, ale jak vysvitlo, dává pro ně největší smysl. U dnešních kol je přenos energie náročnější kvůli dlouhým řetězům a omezenému prostoru kvůli úložným plošinám. Přenos energie pomocí elektřiny tento problém výrazně usnadňuje. Kromě toho mohou ekologičtější kola nahradit dodávky a lehká užitková vozidla pro kurýrní a doručovací služby mezi sklady a koncovými zákazníky. Ve svých současných fázích se proto Free Drive zaměřuje i na odvětví dopravy a doručování.
Schaeffler a Heinzmann předvedli Free Drive na tříkolovém nákladním kole již před dvěma lety na veletrhu Eurobike. Jednoznačně vzbudili zájem. Schaeffler dnes potvrzuje, že stavbu kompletních kol či nákladních kol chce nechat na jiných. Společnost se jednoznačně zaměřuje na skutečný systém pohonu. Free Drive používá moderní principy z automobilů iz leteckého průmyslu ke zjednodušení a zefektivnění pohonu těžkých elektrických kol.
V každém případě příklad Free Drive ukazuje, jak se technologie z různých vozidel, v tomto případě automobilů a jízdních kol, spojují a vytvářejí moderní řešení mobility.
Odpovědět