Přehřívání motoru elektrokoloběžek Xiaomi M365

„Prodám elektrokoloběžku se spáleným motorem“

„Koupil jsem nový motor. Starý mi shořel „

„Asi jsem spálil motor z prudkého kopce“

„Zhrozil jsem se co jsem uvnitř viděl“

„Spálil jsem motor po 100 km“

„Vinutí je černé. Pár drátů přepálených „

To je pár internetových citací nešťastných majitelů elektrokoloběžek Xiaomi Mi Scooter M365 všech verzí, kteří měli problém s přehřátým motorem. Vyvolává to otázky:

Je přehřívání motoru až takový problém? Jaké teploty dosahuje vnitřek motoru? Opravdu může motor na „Šajomce“ shořet? Nemá nějakou ochranu?

zdroj: Techmaniak

Elektrické koloběžky Xiaomi mají od výroby teplotní čidla umístěny na dvou místech. V baterii a v kontroléru (ESC) při výkonových tranzistorech typu mosfet. Hodnoty z těchto snímačů nám nic neřeknou o teplotě uvnitř motoru. Motor také nemá žádnou ochranu před přehřátím a následným spálením motoru.

Když se zvenku i zevnitř lépe podíváme na tuto pohonnou jednotku tak zjistíme, že její vnitřek je zcela uzavřené a teplo z vinutí se odvádí pouze přes ložiska a osičku kola na boční hliníkové kryty kola a přední vidlici. Aby motor dosáhl špičkový výkon 600 W při napětí baterie 36 V, zákonitě musí téct motorem při průřezu měděného vinutí 0,98 mm2 značné proudy, což už může být z pohledu přehřívání velmi nebezpečné.

Umístění teplotních čidel na Xiaomi koloběžce

Tento stav mě přivedl k tomu, abych umístil do vnitřku motoru teplotní snímač, který by mě informoval o jeho přesné teplotě. Použil jsem osvědčené teplotní čidlo DS18B20 s rozsahem od -55 ° C do + 125 ° C a dobrou přesností (± 0,5 ° C do + 85 ° C, ± 2 ° C do + 125 ° C).

teplotné čidlo DS18B20
teplotní čidlo DS18B20,
zdroj Techmaniak

Umístil jsem ho přímo na vinutí motoru (zelená šipka na fotce) přilepením tepelně vodivou silikonovou hmotou. Věcí těžší jak průchod velblouda uchem jehly se ukázalo provléknout 3 vodiče od teplotního senzoru přes osu předního kola. Nakonec se to však podařilo. Druhým místem na motoru, kde jsem chtěl sledovat teplotu byl boční kryt motoru. Tam jsem nalepil páskový teploměr s rozsahem 30 až 60 ° C.

umiestnenie snímača DS18B20 na vinutie motora
umístění čidla DS18B20 na vinutí elektromotoru, zdroj Techmaniak
teplomer na kryte motora
teploměr na krytu motoru, zdroj Techmaniak

Podmínky za kterých se uskutečňovala měření

Hmotnost jezdce 75 kg, teplota venkovního prostředí 20 – 28 ° C, žádný až mírný vítr, správně nahuštěné 8,5″ pneumatiky s duší (vpředu 2,9 kPa, vzadu 3,2 kPa), maximální proud z baterie nastaven na 21 A (mírně zvýšený oproti továrním 17 A), trasa 1: rovinaté městské asfaltové komunikace, trasa 2: asfaltová horská cesta dlouhá 2,9 km s převýšením 280 m. Testoval jsem motor z „klasiky“ 250 W, ale také z „Pročka“ 300W. Jelikož teplotní chování obou motorů je ± stejné, budu dále psát jako o jednom motoru.

Výsledky měření teplot motoru Xiaomi

Pojďme tedy k nejzajímavější části tohoto příběhu – k výsledkům teplotního chování motoru elektrokolobežky M365 podle trasy i typu jízdy:

  1. Při jízdě po rovině ustálenou rychlostí cca 22km / h, například po kvalitním cyklostezce se teploty na vinutí motoru pohybují pouze v rozsahu od 40 do 65 ° C.
  2. Dynamičtější jízda po rovině, časté brzdění, změny rychlosti. Takto se jezdí v našich městech, kde nás neobejdou výtluky, chodci, psi, křižovatky, sem tam kopeček. Tam teplota na vinutí dosahuje 80 – 85 ° C, což je v pořádku.
  3. Velmi kopcovitý terén, dlouhodobé stoupání i dlouhé brzdění motorem lze nazvat „zabijákem“ motoru M365ky.

Při prudkém stoupání „na plný plyn“, když motorem teče maximální proud kolem 20A se teplota motoru velmi rychle zvyšuje. Doslova o jeden ° C za jednu sekundu. Za pár minut teplota na vinutí dosáhne 125 ° C. Vycházeje z toho, že dlouhodobější motor snese maximálně 170 – 190 ° C (teplota tání SnPb pájky je 183 ° C …), tak pokud se zatěžováním motoru dále pokračujete, je to nejlepší cesta k přehřátí motoru se všemi následky. V prudkém kopci tedy není žádný problém spálit motor za 20 minut.

V praxi je třeba po vystoupání delšího kopce dopřát koloběžce odpočinek, aby se vnitřek motoru stihlo ochladit. Přehřátí motoru hrozí i při dlouhodobém brzdění motorem při spuštění se z dlouhého kopce. Teplota tehdy stoupá stejně závratně jako při tahu do kopce.

Nebezpečné přitom je i to, že páskový teploměr na krytu motoru může ukazovat 35 – 45 stupňů a na vinutí může již být více než 120 ° C. Teplo se totiž odvádí na vnějšek motoru jen velmi pomalu.

Jak zjistit bez snímače teplotu uvnitř motoru?

Dobrým ukazatelem zatížení motoru je i hodnota aktuálního proudu, který se odebírá z baterie. Můžete to sledovat po spojení s koloběžkou přes bluetooth i na vašem Androidu po instalaci aplikace „m365 Tools„. Pokud máte na displeji pár minut hodnotu 15-20 ampérů, tak vašemu motorku určitě není zima.

Závěr

Z toho všeho vyplývá, že pokud elektrokolobežku M365 budete používat způsobem na jaký byla navržena, tj. jako městská koloběžka na rovině, tak se není moc čeho bát. Bez problémů zvládne i sem tam nějaký kopeček. Ale dlouhodobé zatěžování v těžkých stoupáních a prudké brzdění motorem při klesáních se jí velmi rychle mohou stát osudnými.