Test 350 wattového motoru pro elektrokolobežky Xiaomi

Motor s 350 watty pro koloběžku Xiaomi? To jako vážně? Ano! Podrobili jsme ho testu, a jak test tohoto motoru dopadl najdete v našem článku!

Pohonné jednotky, které výrobce pro tyto elektrokolobežky používá jsou dvě. Pro modely M365, 1S, Essential je to 250 W motor. Pro modely PRO a PRO 2 je montován 300 W motor.

Originální motory

250 wattový motor má hmotnost 2880 gramů. Má velmi dobrý točivý moment, ačkoliv nedosahuje takovou rychlost jak 300 wattový „pročkový“. Vinutí tvoří 5 vodičů o průměru 0,5 mm s celkovým průřezem 0,982 mm2. Počet závitů na cívkách statoru je 12.

300 W motor je těžší, váží 3120 gramů. Způsobuje to širší kotva statoru (více plechů). Rovněž jsou širší magnety rotoru. Vinutí má 6 žil také s průměrem 0,5 mm. Celková plocha průřezu je 1,178 mm2. Je schopen dosáhnout vyšší rychlost (po softwarovém odblokování řídicí jednotky, při stejném proudu), ale točivým momentem ho moc nepřevýší. Je velký předpoklad, že to způsobuje nižší počet závitů na cívkách statoru. Platí totiž vztah: Čím větší počet závitů, tím vyšší točivý moment motoru, ale nižší rychlost, kterou je motor schopen dosáhnout a naopak.

Nový čínský „klon“ – motor s udávaným výkonem 350W

350 W motor v plné kráse

V poslední době je v komunitě e-koloběžkářů oblíbený třetí typ motoru, který lze sehnat a bez problémů nahodit na koloběžky Xiaomi. Není to originál, ale se velmi podobá 300 W originálnímu motoru. My jsme ho pro vás „do šroubu“ rozebrali a pořádně otestovali.

Složení, parametry a slabiny motoru

Tento „klon“ váží 3050 gramů, což je o 70 gramů méně než má 300 W „pročkový“ motor. Pneumatika se stejným dezénem jako mají původní CST je značky „Yida“.

8,5 palcová pneumatika
dezén pneumatiky

Toto motorkolo (narozdíl od obou originálních motorů) má rozebíratelné kryty z obou stran, což lze považovat za nevýhodu – nižší tuhost kola i těsnost vnitřku motoru. Hlavně pokud dosedací plochy obou krytů nejsou od výroby utěsněny žádným tmelem.

motor bez statoru a krytů
boční kryt s ložiskem

Ložiska jsou standardní čínské 6002 RS. Šířka kotvy statoru je 27 mm. Rozměry magnetů rotoru jsou 30 x 11 x 3 mm, což je v podstatě stejné jako má originál 300 W. Až 7 žil vinutí o průměru 0,5 mm je super. Pro mě největším překvapením je nízký počet závitů na cívkách statoru. Je jich jen osm, což má velký vliv na jeho slabé tahové schopnosti při nízkých otáčkách v strmých kopcích.

rotor
detail cívky vinutí

Mezi slabiny toho motoru patří přívodní kabel k řídící jednotce. Průměr žil tří silových vodičů je malý. Při dlouhodobém zatížení hrozí jejich přehřátí a roztavení jejich plastové izolace. O prohřívání Xiaomi motoru (originální verze) se můžete dozvědět více v tomto článku. Také kvalita jeho konektorů (fastony) je nízká. Jak můžete vidět na fotografii, tenoučký dutý plech a krimpování spoj nepůsobí dobře.

přívodní kabel
detail slabého konektoru, zdroj fotografií: Techmaniak

Podmínky testování

Testování tohoto motoru spočívalo v dlouhodobějším ježdění po rovině a extrémních kopcích po dobré asfaltové silnici se 75 kg jezdcem. Aby se ukázalo co motor „dokáže“, bylo potřeba softwarové odblokování omezení rychlosti řídící jednotky motoru a umožnění vyšších proudových odběrů z baterie.

Výsledky testu

Jsou podle mě velmi zajímavé. Na rovině je motor schopen s 8,5 palcovým obutím dosáhnout o cca 4 km/h vyšší rychlost oproti výkonnému originálnímu 300 W motoru. S 10 palcovými pneumatikami lze překročit až 40 km/h! Ačkoli to není vůbec bezpečné, je to pro někoho velká výhoda a hlavní důvod proč si ho lidé kupují. Má to však dva háčky:

  1. Jeho točivý moment v nízkých otáčkách (opravdu strmé kopce) se nevyrovná ani 250 W standardními motoru Xiaomi. Je to způsobeno právě tím nízkým počtem závitů jeho vinutí (8) oproti 250 wattový (12).
  2. 350 wattový motor je dost „žravý“. Při plném výkonu vám vyšťaví baterii velmi rychle. Úměrně k tomu se i ohřívá

Závěr

Čínský „klon“ t.j. 350 W motor na elektrokolobežky Xiaomi má poměrně kvalitní a přesné vypracování. Jeho výměnu zvládne téměř každý. Pro toho kdo touží po rychlosti je to to „pravé ořechové“. Musíte se však připravit na vyšší spotřebu a tím nižší dojezd a nepříliš excelentní tah v prudkých stoupáních. Podle mě nejvýstižněji je ho nazvat „motor stavěn na dálnici“.