Xpeng P7 je reálnou konkurencí pro elektromobil Tesla

Jediný, kdo může v současnosti sesadit Tesly z trůnu elektrických vozidel, jsou čínské automobilky. A z jejich produkce je to hlavně sedan Xpeng P7.

Jediný, kdo může v současnosti sesadit Tesly z trůnu elektrických vozidel, jsou čínské automobilky. A z jejich produkce je to hlavně sedan Xpeng P7. Že vám název čínské automobilky Xpeng, respektive Xiaopeng Motors nic neříká? Tak si ho zapamatujte. V budoucnu se s ním možná budete setkávat mnohem více než dnes.

Čína jako lídr elektromobilty

Je to tak: Čína je světová velmoc v oblasti alternativních pohonů. Její velkoměsta křižuje už bezmála půl milionu elektrických autobusů. Možná vás překvapí, že mezi nejžádanějšími „auty do zásuvky“ na světě najdete modely, o kterých jste v životě neslyšeli. Automobilka Xpeng opravdu není příliš známa. Vznikla před šesti lety (v roce 2014) v jihočínské metropoli Kanton. Na jejím zrodu se podíleli obří firmy jako Xiaomi, Alibaba nebo továrna Foxconn, která zajišťuje výrobu například iPhonů, Xboxu nebo PlayStationu.

Zatímco před dvěma lety v ulicích čínských měst ještě dominovala tradiční benzinová auta, dnes je už vidíte pouze sporadicky. Většinu aut už dnes tvoří hybridy. A elektromobily. Čínská vláda si uvědomuje, že elektromobilita je jedinou možností jak zachránit ovzduší a tím i zdraví obyvatelstva ve velkých městech. Pouze během minulého roku se v Číně prodalo více než 3 miliony elektrických automobilů. Většina z nich je domácí produkce a poptávka po nich neustále narůstá. Ptáte se jak je to možné? Velkou zásluhu na jejich prodeji má čínská vláda. Centralizace moci plně v jejích rukou jí umožnila efektivní a expresní vybudování infrastruktury potřebné k nabíjení zařízení.

Konkurence pro Teslu

Xpeng nabízí v této chvíli dva elektrické modely – sportovně-užitkový G3 a sedan P7, o kterém si napíšeme více. Jde o sedan s délkou 4 880 mm, šířkou 1 896 mm a výškou 1 450 mm, to vše při rozvoru náprav tři metry (bez dvou milimetrů). Nedostatkem prostoru tak v autě asi bude trpět málokdo. V nabídce jsou dvě verze, jedna je s pohonem zadních kol, druhá se nabízí jako „čtyřkolka“. Nejčastěji vyzvedávaným parametrem P7 je její úžasný dojezd: Oproti Tesle je P7 sice o něco pomalejší, zato na jedno nabití ujede téměř o 100km dál, než Tesla. V mezinárodně uznávaném testovacím jízdním cyklu zvaném NEDC urazil Xpeng P7 706 km, zatímco Tesla Model 3 dokázala dosáhnout nanejvýš 620 km.

Jízdní vlastnosti jsou přitom opravdu komfortní. P7 používá speciální platformu, kterou vyvinul společně s firmou Porsche. Na osvědčených evropských výrobců spoléhá také u dalších komponentů. Brzdy jsou od proslulé italské dílny Brembo a veškerou elektroniku zajišťuje Bosch.

Autopilot budoucnosti

Ti, kteří se zajímají o automobily Tesla si určitě vzpomenou na slova Elona Muska, který prohlásil o samořídícím systému Tesla, že se mu v příštích několika letech nemá šanci nikdo vyrovnat. Ale stalo se Xpeng P7 je prvním autem, které vyzkoušelo nejnovější počítač s autopilotem Nvidia AGX Xavier, který zvládne obsluhovat až 30 biliard operací za sekundu. Stal se tak největším konkurentem Tesly. Kromě samotného počítače rozhoduje o kvalitě systému i software. Ten si Xpeng vyvíjí sám pod názvem Xpilot.

Autonomní systém řízení s označením XPILOT 3.0 pracuje tak, že okolí auta sleduje soustava celkem 14 kamer, 12 ultrazvukových senzorů a navíc ještě pět radarů. Ty dokáží vidět jakoukoliv překážku nebo nebezpečí i skrze mlhu nebo hustý déšť, a to až na vzdálenost 200 metrů. Systém od Nvidia doplňuje procesor Qualcomm Snapdragon 820, který slibuje nejdokonalejší hlasové ovládání na světě a šikovný zábavní systém nové generace.

Další výbava

Kabina je řešena v duchu moderního minimalismu, přitom vypadá poměrně luxusně. Palubní desce dominuje obrovská obrazovka multimediálního systému, která nabídne hlasové ovládání i zabudovaný obchod s aplikacemi. Za dvouramenným multifunkčním volantem se pak ukrývá plně digitální přístrojový štít.

Ve výbavě však nechybí ani prémiový audio-systém, ambientní osvětlení, prosklená střecha nebo čalounění sedadel kůží Nappa. Zajímavostí interiéru je pak speciální kamera zabudovaná ve volantu, která by měla sledovat pozornost řidiče.

Cena jako konkurence

Cenová politika Xiaopeng se tak trochy vymyká z oblasti běžné cenotvorby. Představitelé společnosti sice ve svých prohlášeních tvrdí, že není v jejich zájmu ničit konkurenci a ovládnout trh dumpingovou cenou za elektromobil, přesto P7 dosáhl i nižší ceny než u Tesly. A s dosti výrazným odstupem. Auto P7 si zákazníci pořídí za cenu přibližně 800 000 korun, zatímco Tesla Model 3 se stále prodává za přibližně 1 000 000 korun.

Foto: Xiaopeng