500 wattový motor Monorim pro elektrokoloběžky Xiaomi

Co dokáže 500 wattovy motor Monorim pro elektrokoloběžky Xiaomi? To se dozvíve v tomto článku, kde se tématu podrobně věnujeme.

Oblíbenost elektrických koloběžek Xiaomi je také v našich končinách velká. Při nízké hmotnosti, dobré skladnosti nabízejí slušný výkon. Mnoho majitelů touží ještě více si je vylepšit. Někdo chce mít pohodlnější, příjemnější jízdu, někdo potřebuje dlouhý dojezd, někdo co nejvyšší rychlost, někdo perfektní akceleraci a zvládání stoupání.

Nový 500 wattový motor od firmy Monorim údajně nabízí oproti originálním 250 W a 300 W motorům zvýšení maximální rychlosti, dynamiky, točivého momentu a to bez možnosti dostat defekt. Jak to je ve skutečnosti, zjistíte v tomto článku.

Vnější prohlídka motoru

Motor se dodává také s konektory pro řídící jednotku Xiaomi, takže co se týká elektrického zapojení, je to bez problémů.

motor 500 W Monorim, zdroj Techmaniak

Součástí motorového kola je plná pryžová pneumatika s vnitřními dutinami. Odpadají tedy starosti s defekty a huštěním pneumatiky, ale je třeba počítat s tvrdší jízdou a vyšší hmotností.

detail plné pneumatiky, zdroj Techmaniak

Celková hmotnost tohoto 500 wattového motorového kola je 4 090 gramů. Je to zhruba o 1 kg více proti originálním motorům s dušovou pneumatikami. (250 wattový motor váží přibližně 2 900 gramů. 300 wattový motor z „Pročka“ 3 100 gramů) Samotná „pryžová obruč“ má 1 070g. Má průměr 10 palců oproti 8,5 palcovým originálním pneumatikám CST. Může proto vzniknout problém při montáži kola na přední vidlici: kolo je velmi těsně u blatníku. Je třeba to řešit úpravou blatníku, nebo jeho odstraněním, případně motor usadit do vidlice o 1-2 mm níže. Bez starostí to je, pokud namísto přední vidlice máte přední pružení Monorim.

Interní prohlídka

celek rozebraného motoru, zdroj Techmaniak

Po odšroubování pěti šroubů a sejmutí víka motoru se nám otevírá pohled do nitra. Asi nejdůležitější indikátor toho, jak silný bude motor, je šířka kotvy statoru a magnetů rotoru. Platí: čím více tím lépe. Naměřených 27,4 mm, je sice méně než má originální 300 wattový, ale více než u 250 wattový motoru od Xiaomi.

šířka statorových plechů je 27,4 mm, zdroj Techmaniak

Nejpříjemnějším překvapením je stator s velkým průměrem: má až 115 mm. To je o 10 mm více než u všech ostatních motorů pro koloběžky Xiaomi, které mají statory o průměru 105 mm. To slibuje výborný točivý moment – tah v kopcích.

Druhým příjemným překvapením je počet žil měděného vinutí: Je tam 9 žil o průměru 0,5 mm, což tvoří průřez až 1,76 mm2 . Je to nejvíce ze všech motorů, které pasují na elektrokolobežky Xiaomi. (250 W motor má 5 žil o průměru 0,5 mm, což dává průřez 0,98 mm2. 300 W „pročkový“ motor má 7 žil o průměru 0,5 mm vytvářejících celkový průřez 1,18 mm2.)

Dostatečný průřez vinutí 1,76 mm2 je výborný předpoklad toho, že se motor od Monorimu nebude tak přehřívat a snese i vyšší proud, což znamená v konečném důsledku vyšší výkon.

velký stator s 9 žilním vinutím, zdroj Techmaniak

Podmínky testování

Jak probíhalo zkoušení motoru? Nejprve jsme na elektrokolobežce Xiaomi s plně nabitou standardní 36 voltovou baterií, 300 wattovým motorem, obutou na 10 palcových pneumatikách vícekrát projeli přesně danou trasu s dlouhou rovinou i extrémním 700 metrů dlouhým stoupáním. Hmotnost jezdce byla 80 kg. Maximální proud z baterie nastaven na 19 A.

Pak jsme vyměnili motor za 500 wattový a s plně nabitou baterií jsme absolvovali jízdy na téže trase.

Výsledky

500 W motor Monorim dosáhl (s 10 „pneumatikami) na rovině o 4 – 5 km / h vyšší rychlost než tovární motor, t. j. Cca 41 km / h.

V prudkém, dlouhém stoupání měl lepší tah a tam, kde se 300 wattový už zastavil, motor od Monorimu tento nejstrmější úsek ještě zvládl (sice jen rychlostí chodce) bez sestupování z koloběžky.

500 wattový motor se při stejném zatížení méně ohříval a spotřeba elektřiny byla přibližně stejná.

Závěr

Stator s velkým průměrem sice způsobuje, že zvýšení maximální rychlosti je oproti tovární motoru mírné, ale točivý moment tak potřebný při stoupáních je výborný.

Pokud bychom chtěli plně využít potenciál tohoto motoru, bylo by ideální k originální 36 voltové baterii (která má 10 sérií Li-on článků a výsledné napětí 36 V) přidat ještě 2 série článků a zvýšit tak napětí na 43,2 V, což zvládne i originální řídící jednotka Xiaomi. V takovém případě není problém na rovině dosáhnout také s 95 kilogramovým jezdcem 50 km/h.

Nebo si rovnou nainstalovat 48 voltovou baterii a k tomu jinou řídící jednotku. Celou sadu „U5 non-pro / pro upgrade kit to be 48v 500w“ nabízí i firma Monorim:

https://www.monorim.store/product-detail/Monorim-%E2%80%93-kit-de-mise-%C3%A0_pid-2b776a7f414446cf82e1e9315c552712.html

Velký průřez vinutí 500 W motoru (1,76 mm2) umožňuje zkušenějším e-koloběžkáři, softwarově zvednout maximální proud, který má téct do motoru až k hodnotám kolem 30 A aniž by se motor při krátkodobé maximální zátěži nějak extrémně přehříval. Jelikož v elektrotechnice stále platí vzorec P = U .I, tak např. při napětí 43,2 V a proudu 30 A atakuje hodnotu 1300 W. A to je už opravdu slušné.

Za zmínku stojí ještě možnost u tohoto motoru s plnou pneumatikou, že jednoduchým vyříznutím otvoru do korpusu a díry do krytu motoru se dá vložit namísto plné pneumatiky duše (s ohnutým ventilem) s pneumatikou 10 x 2,25 „(např. Od firmy CST) . V takovém případě se při nahuštění na správný tlak, zlepší tlumení nerovností na silnici.

vyřezaný otvor pro umístění duše, zdroj Facebook

Celkem na konec si dovolím napsat, že 500 wattový motor Monorim je momentálně nejlepší motor, který pasuje na elektrokolobežky Xiaomi. Nabízí rychlost jako 350 wattový „klon“ o kterém jsme psali zde, ale při výborném točivém momentu ve svazích, kde 350 W motoru už dochází dech.

Motor 500W od Monorimu je dostupný už aj na CZ eshope amperservis.cz.