První dálkový elektrobus je na světě. Otázkou je, co se myslí pod pojmem dálkový

Umíte si představit cestování v dálkovém elektrickém autobuse? Tento dálkový elektrobus nabízí tichou přepravu, ale zaráží krátkým dojezdem.

Elektrické autobusy, nebo zkráceně elektrobus či elektrobusy, už jistou dobu brázdí městské komunikace. Ve městech se ocení jejich bezemisní provoz či nízká hlučnost. Navíc v takovém druhu dopravy mají více možností se opět nabít. Výrazně odlišná situace nastává dálkových autobusech, které mají během jediné jízdy před sebou stovky kilometrů. Vydrží takovou trasu baterie na jedno nabití? Nebo ne? Nebude takový autobus na smích, když se „vybije“ pár kilometrů před cílem? Americký výrobce MCI (American Motor Coach Industries) navzdory těmto otázkám zkusil elektrický dálkový autobus vyrobit.

Když se bezemisní provoz přepočítává na kilogramy

MCI patří do konsorcia NFI Group. Skupina NFI se stále více označuje za lídra v oblasti řešení hromadné mobility pomocí elektrické energie. Koncem dubna 2021 vypočítala, že její elektrická vozidla – včetně tranzitních autobusů Xcelsior Charge společnosti New Flyer a elektrických patrových autobusů Alexander Dennis ‚s ze Skotska – už urazily více než 64 milionů kilometrů s nulovými emisemi. To znamená, že zabránili dostat se do ovzduší téměř 112 000 tun emisí skleníkových plynů. Je to ekvivalent odstranění 23 000 automobilů z cesty na jeden rok.

Elektrobus potřebuje akumulátor s obrovskou kapacitou

Třínápravový autobus je bezmála čtrnáct metrů dlouhý. Jeho obsaditelnost je ve srovnání s běžnými dálkovými autobusy o něco vyšší. Pojme 56 cestujících, kterým nabídne komfortní sedačky a také dostatek prostoru na zavazadla. Na první pohled vše odpovídá klasickému autobusu. Až dokud neotevřete zadní kufr a nezačnete hledat motor. Místo něj vás totiž přivítá pestrá směs kabelů.

Hnací elektromotor dodává známá společnost Siemens a není to žádné peříčko. Spíše „macek“ s výkonem 260 kW a točivým momentem 4500 Nm. Autobus s hmotností bezmála 25 tun dokáže po dálnici fičet rychlostí až 116 km/h. No, zaujme hlavně akumulátor. Ten má obrovskou kapacitu 544 kWh a výrobce se chlubí, že se dá do plna nabít za méně než 4 hodiny. To však jen za předpokladu, že máte 150 kW jednosměrnou nabíječku.

Dojezd?

Pochopitelně se nejvíce nabízí otázka, jak daleko takový autobus na jedno nabití dojde – podle tvrzení výrobce je to 262 až 375 km. V českém měřítku si představte typickou dálniční cestu Brno-Praha, která měří něco okol 225 km. Na jedno nabití by ji tento autobus bezpochyby „odjezdil“. Potom by však musel stát minimálně 4 hodiny a nabíjet se. V podstatě by tak řidič jistě dodržel zákonem stanovenou bezpečnostní přestávku. Co však, kdyby však autobus vyrazil do Prahy z Břecalvi? I ze zajížďkou na autobusové stanice v jednotlivých městech by dojel do Prahy těsně pod 300 km. Čili pokud počítáme minimální dojezd, bylo by to jen tak tak. Při trase Brno – Plzeň, která je v Česku častá, by už autobus měl velké problémy.

Příměstský elektrobus od MCI jako bonus k dálkovému

MCI je dceřiná společnost společnosti NFI Group, největšího výrobce autobusů v Severní Americe. Aktuálně přijímá objednávky na dodávku elektrobusu ve čtvrtém čtvrtletí tohoto roku nebo začátkem roku 2022.

Vedle dálkového modelu J4500 představil výrobce ještě příměstský model D45 CRT LE, který vychází ze stejné konstrukce, ale má dvoje křídlové dveře pro rychlejší nástup a výstup cestujících. Tento model má slabší motor, ale i menší baterii a kratší dojezd – na jedno nabití ujede 188 – 269 km.

Co s takovými autobusy? Výrobce vidí vhodné uplatnění například jako autobusy pro svoz zaměstnanců pro velké firmy, případně jako zájezdové autobusy na kratší výlety.

Autobusy budou k dispozici s plně přizpůsobitelným interiérem, 30-měsíční zárukou a rozsáhlou servisní podporou včetně silniční asistence 24/7.

Foto: MCI