Představení Hyundai Ioniq 5

Zajímá vás, co si připravila automobilka Hyundai v rámci nového elektromobilu Ioniq 5? Vše podstatné se dozvíte v našem článku!

Svět elektromobilů a elektromobility jako takové se neustále rozšiřuje o nové a nové modely. V jednom z našich článků jsme vám představili například Škodu Enyaq. Dnes si ale představíme zbrusu nový elektromobil Hyundai Ioniq 5, který by měl být doslova průlomem na poli elektromobility.

Prapůvodní koncept

Ioniq 5 vychází z původního konceptu Hyundai 45. Ten byl představený již v roce 2019 v rámci frankfurtského autosalonu. Utekly dva roky a koncept se přetavil do sériově vyráběného automobilu, který budeme znát pod označením Ioniq 5. Tento nový elektromobil z dílny jihokorejské automobilky toho v sobě ale ukrývá poměrně hodně. Nebude to ale mít vůbec snadné v rámci konkurence, která dnes již panuje. Co přelomového ale model nabídne?

Nově představený model je totiž vůbec prvním modelem z nové generace elektromobilů pod taktovkou Hyundai. Jde o středně velký automobil, který je ale postavený na zcela nové, čistě elektrické platformě E-GMP. S čistým svědomím tedy můžeme tento model označit jako první čistokrevný elektromobil od značky Hyundai.

Specifikace automobilu

Hyundai Ioniq 5 nabízí zajímavé specifikace, které se vám budou jednoznačně líbit. Podle informací by měl být model k dostání ve dvou variantách. První s kapacitou baterie 58 kWh, což znamená dojezd 450 kilometrů. Druhý model by pak měl nabídnout kapacitu baterie 73 kWh, což by znamenalo dojezd 550 km, a to už je hodně zajímavé.

Vedle dojezdů se Hyundai zmínil také o funkci ultrarychlého nabíjení, které by mělo zajistit nabití z 10 % na 80 % během pouhých 18 minut! Stejně tak se hovoří o tom, že byste během pěti minut měli získat dojezd 100 kilometrů i v případě zcela vybité baterie. Celkový výkon nejlepší varianty vozu by se měl pohybovat na 225 kW. To s sebou přinese zrychlení z nuly na sto za 5,2 sekundy! Maximální rychlost všech modelů je pak stanovena na 185 km/h. Bát se nemusíte ani připojit vozík o hmotnosti až 1 600 kilogramů.

Obrázek 1 Zdroj: Autorevue.cz

Rozměry a parametry

Rozměry naznačují, že se nebude jednat o žádného drobka. Všimnout si můžete i poměrně velkých objemů v rámci kufru.

Obrázek 2 Zdroj autorevue.cz

Designová stránka vozu

Pokud se podíváme na design vozidla, zaujmou vás jistě LED světla, která disponují tzv. pixelovým uskupením. Výhodou jsou také zapuštěné kliky od dveří, případně i 20palcová kola která zase podpoří celkovou aerodynamiku vozidla. Hyundai si dal v tomto ohledu hodně záležet. Hyundai zahrál také na strunu ekologů. Vůz totiž uvnitř vybavil ekologickými materiály.

Uvnitř pak na vás čeká poměrně jednoduchá palubní deska. Klasický středový panel zde ale budete hledat marně. Naleznete zde totiž pohyblivou středovou konzoly, kterou můžete posouvat až o 140 mm vzad. Dále se můžete těšit na dva 12palcové displeje, fyzická tlačítka i dotykové plochy, kterými můžete vůz a vše potřebné ovládat. Spolehnout se budete moci také na head-up displej s rozšířenou realitou, který se stává čím dál oblíbenější součástí vozidel.

Vychytávky

Díky použití technologie V2L by mělo být pomocí Hyundai Ioniq 5 možné nabíjet ostatní elektromobily nebo spotřebiče. To nezní vůbec špatně. Prakticky by to znamenalo, že můžete dojet například do města, nabít si zde elektrokoloběžku a vyrazit. U nabíjení ještě zůstaneme, protože vůz by měl disponovat solárními panely na střeše. Ty by mohly prodlužovat celkový dojezd, hovoří se o jednotkách až desítkách kilometrů za jeden den. Také by měly zabránit úplnému vybití automobilu.

Bezpečnost na prvním místě!

Vychytávky se ale netýkají pouze nabíjení a tak dále. Hyundai se zaměřil také na bezpečnostní prvky vozidla. Velkým pokrokem prošel asistent Highway Driving Asist 2, který umožňuje na dálnici částečné autonomní řízení. Samozřejmostí pak je kontrola mrtvých bodů (úhlů), sledování aktuální únavy řidiče nebo rozpoznávání rychlostních limitů na základě čtení značek. Kamery s 360 °rozsahem pak potěší každého, kdo bude parkovat či couvat.

Kdy jej uvidíme a co cena?

K představení vozidla sice již došlo, zatím ale neznáme datum uvedení na český trh. Stejně tak je zatím utajená cenovka, dá se ale odhadovat, že ji Hyundai nastaví někde okolo 850 000 korun. Věříme ale, že se opravdovou cenovku dozvíme velmi brzy.

To nemá ani Tesla

I Tesla si u nás vyslouží velký prostor. Tento nově představený Hyundai ale nabídne nakonec mnohem více než nabízí právě oblíbená Tesla. O co se přesně jedná?

800V architektura

Tuto architekturu na trhu s elektromobily poskytuje pouze Porsche Taycan a Audi e-tron GT. Jiný vůz toto nenabízí. Aby toho ale nebylo málo, Hyundai Ioniq 5 bude nejlevnějším elektrovozem s touto architekturou.

Nabíjení druhého vozu

Jak jsme psali výše, pomocí této novinky budete moci napájet jiná elektrozařízení, ale také budete schopni dobíjet jiná elektroauta. K tomu, abyste mohli skutečně nabíjet i druhý vůz, musí být vaše baterie nabitá nad 15 %. V opačném případě nebude nabíjení možné. Ačkoli Tesla disponuje skvělými bateriemi, tohle zkrátka neumí.

Odpočinek na sedačce

Nové sedačky Hyundai Ioniq 5 přináší velice zajímavou funkci. Můžete si totiž sklopit sedačky do odpočinkové polohy. Toho lze využít například při nabíjení, ať už rychlonabíječnkou nebo nabíječkou klasickou. A to se rozhodně vyplatí!

Vezměte si klidně přívěs

Velkou výhodou nového vozidla od Hyundai je rozhodně možnost připevnění přívěsného vozíku. Tažné zařízení Tesla skutečně nenabízí a je to další věc, v rámci které se bude tento model od Hyundai výrazně odlišovat.

Celý příběh Hyundai Ioniq 5 si můžete prohlédnout zde: https://www.youtube.com/watch?v=jTiI1XPElK8

Závěr

To, jakou cestou se Hyundai vydal je poměrně překvapující. Musíme uznat, že se jim model Ioniq 5 rozhodně povedl. Vedle toho prosakují také informace o tom, že se chystá vydání elektrického sedanu či velkého SUV. Co je na tom všem pravdy nám ukáže až čas.