Jaký dopad má koronavirus na městskou elektromobilitu?

Globální pandemie v podobě koronaviru COVID-19 zasáhla svět, když jsme to nečekali. Byl dopravní systém na takový případ připravený? A co elektromobilita?

Je to myšlenka, se kterou se mnozí pohrávají už od vypuknutí viru. Dosud jsme mohli spekulovat kolik jsme jen chtěli, ale už dostáváme první oficiální data z platforem půjčovny na elektrická kola a koloběžky. Který scénář se ukazuje jako pravdivý? Zničil koronavirus městskou elektromobilitu nebo lidé vidí v těžkém období její skutečný potenciál?

zdroj: Techmaniak

Běžná veřejná doprava

V současném období se lidé snaží zbytečně stýkat. Běžná veřejná doprava – autobusy, vlaky, taxíky – tedy nejsou ideálním způsobem, jak se někam dostat. Je velké riziko jít v plném a nevyvětraném autobuse. Je to vidět i na stavu MHD v České republice. Řada společností provozujících autobusovou dopravu nejdříve zavedlo „prázdninový režim“, kdy autobusy jezdí méně často. Následně se rozhodli zavést „sobotní režim“, ve kterém jezdí ještě méně. Některá města zcela přišli o MHD.

Nebylo by však rozumné hned dělat závěry ohledně klesajícího zájmu o konvenční veřejnou dopravu, protože se může jednat o prevenci. Pokud však použijeme data ze zahraničí, kde jsou otevřenější a transparentnější, vidíme jistou korelaci. V New Yorkském metru zaznamenaly propad cestujících o 20 %, což se nemusí jevit jako hodně, ale je to téměř o 1 milión méně cestujících za týden a vypadá to tak, že tento trend se nemá v plánu otočit. Jiné části USA zaznamenaly klidně až 50% pokles cestujících v metru. Autobusy jsou na tom podobně s průměrně o 30 % nižším zájmem.

Metro v New Yorku během dopravní špičky 12.3.2020 | Zdroj: Twitter, @karaswisher

Alternativy v dopravě

Vzhledem k tomu, že veřejná doprava zažívá velký útlum, je zajímavé sledovat jak jinak se lidé chtějí dopravovat do práce či do obchodu. Zůstaneme v New Yorku, kde umělá inteligence pro analýzu dopravní situace zpozorovala 50% nárůst cyklisty. Ještě zajímavější čísla ukazuje městem provozována půjčovna elektrických kol a koloběžek, ti ohlásili 70% nárůst v počtu pronájmů.

Aby toho nebylo málo, společnosti provozující aplikace na pronájem e-kol a e-koloběžek, jako například Bird či Lime, se zavázali k pravidelné dezinfekci všech svých dopravních prostředků. Také situace v Číně se již vrací do normálu. Po velkém útlumu se pronájem elektrických koloběžek a kol těší většímu úspěchu než kdykoliv předtím. Za poslední 2 týdny Meituan (čínská platforma, která mimo jiné pronajímá kola a koloběžky) zaznamenal dvojnásobný nárůst uživatelů. Je vidět, že se občané poučili a že v současnosti preferují individuální dopravu.

Jiný kraj, jiný mrav

V rámci opatření se v San Francisku rozhodli zcela zakázat aplikace na pronájem koloběžek a kol. To se může jevit jako přehnané, ale opatrnost je nadevše. Člen městské rady na rozhořčení občanů reagoval přes Twitter: „Každý tmavý mrak má světlé okraje.“ Obyvatelé San Francisca jsou v nepříjemné situaci, protože veřejná doprava představuje zdravotní riziko a doprava spalovacím automobilem je v tak velkém městě neekonomická.

V Itálii není situace o nic lepší, vzhledem k velmi přísnou karanténu zažívá městská elektromobilita útlum o téměř 80 % během posledního měsíce. Jeví se to jako hodně, ale vzhledem ke složité situaci v zemi je to plně pochopitelné.

V nouzi poznáš přítele

V některých částech světa se COVID-19 setkal s podnikatelskou nezištností a altruismem. Uber Eats odpustil poplatek za dovoz z nezávislých restaurací. V České republice mají všichni obyvatelé měst, kde půjčování kol funguje, na 14 dní tuto službu zdarma. Do třetice, služba Instacart a jí podobné dělají maximum, aby urychlili dostupnost svého „bezkontaktního“ rozvozu. . Jde o to, že Vám kurýr nechá Vaše potraviny před dveřmi ve Vámi zvolený čas, aby se předešlo kontaktu, který je v současnosti rizikový.

Kolo české půjčovny Rekolo | Zdroj: Rekola

Mnozí objevili potenciál městské elektromobility

V Bogotě dochází k výstavbě dočasných cyklostezek, které umožňují účastníkům provozu dodržovat mezi sebou dostatečné rozestupy. V Čínském městě Hangzhou se zavedl nový systém informování uživatele o tom, které koloběžky a kola byly nedávno dezinfikovány. Používají k tomu malou ikonku připomínající roušku. Kromě toho starosta New Yorku dočasně ukončil svou mediální válku s donáškou jídla používajícími elektrická kola. Dokonce momentálně prohlašuje, že právě oni jsou ti, co udržují město dohromady a prý, „Jsou v první linii boje proti viru.“

Výhody využívání městské elektromobility

Mít nyní k dispozici elektrickou koloběžku je velká výhoda. Služby pronajímání koloběžek nejsou u nás ani z daleka tak rozšířené jako v zahraničí, což je velká škoda. Hlavní výhoda elektrické koloběžky je jasná snad každému: nemusíte se tlačit v MHD a riskovat nákazu od neopatrného spolucestujícího. Kromě toho má většina míst již vybudovanou alespoň nějakou síť stezek pro cyklisty, které by bylo škoda nevyužít.

Jak vidíme v zahraničí, městská elektromobilita, a to zejména e-koloběžky a e-kola, se prokazuje jako plnohodnotná alternativa pro konvenční dopravu. Další dobrou vlastností je to, že se nemusíte vůbec spoléhat na MHD a kdyby ho i ve Vašem městě zrušili, nezaskočí Vás to. Také nedochází do kontaktu s potenciálně nakaženým taxikářem.

Zdroj: Xiaomi

COVID-19 upevní nebo zničí městskou elektromobilitu

Stejně jako ekonomický a zdravotní dopad, až čas nám ukáže nakolik COVID-19 ovlivní způsob dopravy v rámci měst. I přes některé známky pesimismu, většina zpráv ukazuje nadřazenost městské elektromobility, jako například elektrických koloběžek či kol, v takové situaci. I když to nezní nejlépe, je to mnohem lepší situace než ta, v níž se ocitla většina ostatních, ať už dopravních nebo jiných průmyslových odvětví.