Ray-tracing pro všechny hráče. Zdarma.

Chcete si vyzkoušet ray-tracing v nejnovějších titulech, ale bojíte se, že nemáte dostatečně silnou grafickou kartu? Máme pro Vás dobré zprávy.

Khronos Group před pár dny zpřístupnila své rozšíření pro grafické API Vulkan (rozhraní pro programování aplikací). Pomocí něj dokáží vývojáři implementovat ray-tracing funkcionalitu do jakékoli aplikace či hry a to způsobem, jaký ocení množství nadšenců. Co ale toto všechno znamená pro běžného uživatele? A jak to ovlivní Váš herní zážitek?

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt vulkan api
Zdroj: Khronos Group

Ray-tracing je nyní open-source

Abychom v tom měli celkem jasno, Khronos Group zpřístupnili své rozšíření pro Vulkan, které je nyní open-source. Pokud je aplikace open-source, tak ji může použít zcela kdokoliv bez poplatku. V čem je ale Vulkan výjimečný je to, že část zátěže, kterou vytváří ray-tracing na grafickou kartu, přenese na procesor. Konkrétně ji přenese na nevyužité jádra procesoru. To může nabídnout plynulejší zážitek z her.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt raytracing
Ukážka ray-tracingu | Zdroj: Nvidia

Kdo bude benefitovat nejvíce?

Vulkan API není určeno pro konkrétní skupinu lidí, ale jsou situace, ve kterých budou někteří z nás profitovat více než jiní. Přenesení zátěže velmi pomůže uživatelům s první generací karet podporujících ray-tracing. Odebírá to od nich akutní povinnost pořídit si nový hardware.

Další skupinou uživatelů, kteří se mohou těšit více než ostatní, jsou ti, kteří mají procesor s hodně jádry, které nevyužívají během hraní her. Odteď je využívat možná budou. Nejlépe jsou na tom ti, kteří mají zároveň „starší“ grafickou kartu i moderní mnohojaderný procesor.

Dopad vulkánu na herní průmysl

V současnosti ray-tracing podporuje hrstka her. Vulkan by mohl poskytnout mnohým menším či nezávislým vývojářům prostředek, pomocí kterého by mohli ray-tracing implementovat. Dokonce pravděpodobně nepůjde o standardní implementaci, ale o formu, ve které na něj bude stačit nižší výkon. Z dlouhodobého hlediska to znamená, že ray-tracing se pravděpodobně stane běžnou součástí hracího zážitku dříve než jsme to čekali.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt raytracing
Render využívající ray-tracing, který vypadá téměř jako fotka | Zdroj: Unity