Desetiletí s technologiemi

Máme za sebou bouřlivé období technologií. A ještou bouřlivější budoucnost nás zřejmě čeká. Co vše můžeme v následujících letech očekávat?

Blíží se konec roku 2020, který byl poznamenaný mnoha událostmi. Mezi ty nejhlavnější se bezesporu řadí pandemie koronaviru, která prakticky stopla cestování i normální život. My ale rok zakončíme ohlédnutím za tím, co se v minulém desetiletí událo na technologickém poli a co můžeme čekat v následujících deseti letech. Připraveni? Tak jdeme na to!

Roky 2010-2011

V tomto období se začaly objevovat první televizory s internetem. Mohli jste tak nejen brouzdat po internetu ale také streamovat hudbu, tehdy od společnosti Sony. Pro milovníky her zase Microsoft přinesl zařízení Kinect, který umožňoval hrát hry pomocí gest. Na trh začaly také pronikat SSD disky. Velkou pozornost si získala také elektronická čtečka knih Kindle Touch, který tehdy doslova ohromil svět. Činil se také Apple se svými novými MacBooky a iPhony.

Když bychom to shrnuli, internet je dnes ve SmartTV naprostou běžnou záležitostí. Díky Android boxům můžete i z „hloupé“ televize udělat SmartTV. Streamování hudby pomocí Spotify či seriálů pomocí Netflix je dnes také standardem, na který jsme si zvykli. Stejně tak SSD disky se dokázaly prosadit a najdeme je dnes ve většině nových notebooků ale i herních konzolích. Čtečky knih jsou dnes na každém rohu a o vymoženostech dnešních počítačů a telefonů ani nemluvě.

Roky 2012-2013

Toto období bylo přelomové zejména pro milovníky konzolí od Sony. Právě v tomto období na trh mířila zcela nová přenosná konzole PS Vita, která nabízela výkon srovnatelný s třetí generací PlayStationu. Na trhu se objevují také první telefony se čtyřjádrovým procesorem, konkrétně se jednalo o model HTC Edge. Začínají se také čím dál více objevovat prvky pro chytrou domácnost. Větší pozornosti se také dostávalo bezkontaktnímu placení pomocí technologie NFC.

A jak to máme dnes? PS Vita prakticky zmizela v propadlišti dějin, máme zde však nejnovější konzoli PlayStation 5. Čtyřjádrové procesory jsou spíše standardem než něčím, co by nás mělo okouzlit. Vždyť osmijádrové procesory Qualcomm nejsou žádnou výjimkou. O chytrou domácnost se dnes zajímá mnoho technologických firem a stále více domácností si tyto prvky pořizuje. A platby pomocí NFC? Dnes již zcela běžná věc pro většinu z nás.

Roky 2014-2015

V tomto období přicházejí na trh nové prohnuté televizory od společnosti Samsung. Stejně tak dochází k velkému rozmachu chytrých hodinek. Zapomínat by se nemělo ani na drony, které v tomto období zažívají nebývalý boom. Zároveň jsme se dočkali také nového elektrického SUV, Tesla Model X. Velké revoluce se odehrávaly také na poli notebooků, které byly stále tenčí a stále výkonnější.

Prohnuté televizory či monitory jsou dnes již cenově dostupnější než při jejich představení. Chytré hodinky nosí na svém zápěstí enormní množství lidí a v tomto segmentu se stále častěji představují nové modely technologie. Ani drony do zapomnění neupadly a také tento segment se neustále rozrůstá, ať už pro pobavení, v rámci vojenských technologií nebo jako doručovací prostředek. Dokonce se dnes drony využívají pro potřeby reklamy. Tenký notebook a velký výkon? Dnes již prakticky samozřejmost.

Roky 2016-2017

Toto období není až tak vzdálené od současnosti, přesto se v něm objevují novinky jako například první generace virtuální reality, ať už od HTC, Oculusu nebo Sony. Objevují se čipy pro akceleraci umělé inteligence a neuronových sítí. Velký pokrok zaznamenávají autonomní vozidla Tesla, která se řídí prakticky sama. Velký skok se odehrál také na poli bezdrátových technologií, konkrétně máme na mysli bezdrátová sluchátka. Také periodická soustava prvků se rozrostla o čtyři nové chemické prvky. Přichází ale také nová konzole Nintendo Switch, Xbox One X nebo nové prvky chytré domácnosti od IKEA.

I dnes je virtuální realita stále ve vývoji, ačkoli se posunula od svých počátků. Umělá inteligence zaznamenala velké pokroky, což souvisí také s pokroky na poli autonomních vozidel společnosti Tesla. Obrovský skok pak zaznamenala také bezdrátová sluchátka, která jsou dnes stále častější. To souvisí také s tím, že mnozí výrobci telefonů dnes již zcela odřízli klasický 3,5 mm jack. Co se týče konzolí, Nintendo Switch je zde s námi stále, Xbox, resp. Microsoft však letos představil zcela novou konzoli.

Roky 2018-2019

Jsou to roky, které jsme ještě nedávno prožívali. Toto období se neslo v duchu předhánění se v lepších parametrech notebooků, či vytvoření hybridních chytrých hodinek. Těch se nakonec ujala společnost MyKronoz. Na trh se dostávají také chytrá cestovní zavazadla nebo malý a roztomilý robotický pejsek Aibo. Víc se toho z revolučního pohledu neudálo, nebo ještě svět nedokázal některé technologie tolik ocenit.

Prakticky se dá říct, že se toho moc nezměnilo. I dnes se výrobci předhánějí v co nejlepších parametrech a novinkách. Hybridní hodinky na trhu úplně úspěch neslavily, alespoň ne ty od MyKronoz. A robotický pejsek zase není tak starý na to, aby byla potřeba nového modelu.

Rok 2020

Také rok 2020 byl nabitý událostmi, těm se ale věnujeme v našem samostatném článku, protože událostí bylo skutečně mnoho.

Co nás čeká?

Příští desetiletí bude jistě technologicky velmi plodné. Svět se vydává cestou uhlíkové neutrality, hledají se nová paliva a některé země dokonce chtějí přestat prodávat automobily se vznětovým či benzinovým motorem. I v tomto ohledu se budou hledat nové technologie, aby vozy dokázaly dojet dále, byly spolehlivější apod. Celkově věříme, že následující desetiletí bude patřit právě technologiím na poli ekologie.

Ovládání myšlenkami. Nejen spotřebitelé ale také inženýři a mozky technologických gigantů věří, že do roku 2030 budeme schopni přístroje ovládat pouhými myšlenkami. Přesněji řečeno, přístroje na naše myšlenky budou reagovat. Možná sci-fi, možná blízká budoucnost. S tím se pojí také zajímavá myšlenka toho, že by displeje telefonů měly být schopné nám zprostředkovat tvary. Neťukali bychom tak jen na rovný displej, ale rovnou na tvarované tlačítko, které by zase zmizelo.

Mnoho zraků se upírá také na virtuální realitu. Pokud se podaří ji masově rozšířit a vychytat všechny nebo alespoň většinu neduhů, herní zážitek bude úplně jiný. Když už jsme u her a techniky jako takové, bude zajímavé sledovat také nástupce křemíku. Technologie totiž v současné době již narážejí na fyzikální možnosti křemíku. Jaký materiál se bude používat místo něj?

A samozřejmě, čím dál více se bude do popředí tlačit chytrá domácnost a celkově prvky, které nám usnadňují život. Posune se pravděpodobně i 3D tisk, takže tištěné domy možná nejsou až tak vzdálené, jak by se mohlo zdát. Zapracuje se v budoucnu také na bezpečnosti virtuální identity, nebo bude on-line prostředí čím dál dravější a nebezpečnější? Inu, na to si pár let počkáme, ale již nyní je jasné, že technologické posuny budou mnohem větší, než se nám teď může zdát.