VanMoof: Kdysi nejúspěšnější e-bike startup prohlásil bankrot. Kde se stala chyba?

Společnost VanMoof se poprvé objevila na trhu v roce 2009. Firma byla známá svými elegantními, high-tech městskými koly, která byla populární nejen v Americe, ale i v Evropě.

Kdysi nejvíce financovaný e-bike startup na světě je na pokraji bankrotu. Jezdci, kteří kola stále používají jsou smutní a zároveň rozzlobení, přičemž se ptají, co se bude dít dál.

VanMoof

VanMoof si zaslouží lepší konec… Pomohli změnit tvář celému e-bike průmyslu, světové vnímání e-biků a měli skutečně pozitivní vliv na města jejich obyvatel.

Tanguy Goretti, zakladatel belgické společnosti Cowboy

Startup VanMoof rostl příliš rychle, přičemž se až příliš spoléhali na high-tech a na míru přizpůsobené díly pro jejich kola. Jejich pozáruční servisní model byl také nezvladatelný. Vzhledem k současnému ekonomickému klimatu je společnost odsouzena k neúspěchu.

Po zveřejnění údajů VanMoof za rok 2021 bylo jasné, že jejich obchodní model dlouho nevydrží.

Bastian Dietz z Cycling Innovation Accelerator

VanMoof utrpěl v roce 2021 ztrátu téměř 2 miliardy Kč, přičemž v roce 2022 to bylo 1.8 miliard Kč. Zároveň společnost nebyla nikdy v zisku. Kola nebyla moc spolehlivá a když je chtěli jezdci opravit, neměli jinou možnost, než se spolehnout na služby firmy VanMoof.

Mizerný servis s dlouhými čekacími lhůtami

Stávající zákazníci uvedli, že týdny čekají na základní opravy svých kol, zatímco noví zákazníci někdy čekali šest měsíců nebo více na novou sadu kol. Celkově byli zákazníci VanMoof stále nespokojenější s produktem a službou.

VanMoof

Za poslední rok narazil VanMoofův zjevně neudržitelný obchodní model na další překážku: globální ekonomický pokles a vypuknutí post-pandemického cyklistického boomu.

Není pochyb o tom, že posledních pár let bylo pro tento sektor velmi náročných.

Tanguy Goretti, zakladatel belgické společnosti Cowboy

James Walker, generální ředitel a zakladatel společnosti Jorvik, největšího evropského výrobce elektrických tříkolek, se sídlem ve Spojeném království, řekl, že potíže VanMoof jsou důkazem vlivu krize životních nákladů na začínající podniky.

Vezmete-li v úvahu nárůst všech výdajů – od dovozních poplatků, údržby, daní a platů – všechny tyto věci se sčítají.

James Walker, generální ředitel a zakladatel společnosti Jorvik

V těžkých časech se většina podniků snaží konsolidovat své stávající trhy. VanMoof udělal přesný opak. Firma pokračovala v otevírání nových poboček po celém světě, přijímala zaměstnance a půjčovala si další peníze.

VanMoof S3 review: An electric bike for Apple and Tesla fans | ZDNET

Jednou z největších výzev v našem odvětví je zajistit, abychom měli kvalitu nad kvantitou a abychom byli schopni zajistit všem jízdním kolům servis. Pokud vyrostete příliš rychle, často nastane rychlý pád.

Tuuli Jevstigneev, CMO v estonské společnosti Ampler Bikes

Jaké ponaučení si z tohoto příběhu mohou vzít další startupy?

Pád startupu VanMoof slouží jako lekce pro další společnosti v raném stádiu, které se chtějí v tomto sektoru prosadit. Raketový růst a obrovský úspěch zejména zpočátku fungování společnosti může být předzvěstí velmi tvrdého pádu.

Je proto nutné vždy přehodnotit nejen své síly, ale také finanční možnosti a naložit si na ramena jen tolik, kolik ve skutečnosti unesete.