Přibližně před rokem jsme Vás informovali o krizi, kterou nezodpovědní uživatelé elektrických koloběžek způsobily v Lisabonu a v Paříži. Situace v Paříži eskalovala natolik, že hrozí zákaz pronájmu elektrických koloběžek v celém městě, pokud se společnosti provozující tyto elektrokoloběžky nepřizpůsobí novým, přísným regulacím. Co to způsobilo a jaký bude další postup?
Elektrické koloběžky jsou v očích domácích nebezpečné
Pařížané o elektrických koloběžkách nemají vůbec dobré mínění. Mohou za to nezodpovědní jezdci, kteří způsobují nehody a nechávají koloběžky pohozené na chodnících. Jak jsme zmiňovali v tomto článku, v městské Issy-les-Moulineaux jsou již elektrické koloběžky zcela zakázány.
Tyto elektrické koloběžky by podle platné legislativy neměly překročit rychlost 20 km/h a mělo by se s nimi jezdit jen po vyznačených cyklostezkách nebo po silnici s maximálně jedním jezdcem. Pronájem v Paříži provozují 3 společnosti a dohromady disponují až 15 tisíc koloběžkami. Domácí však tvrdí, že tato pravidla nejsou vůbec dodržovány a samotné společnosti vynakládají jen minimální úsilí o zvýšení bezpečnosti.
Proč hrozí zákaz elektrických koloběžek?
Elektrické koloběžky v Paříži nejsou nic nového, protože provozující společnosti zde fungují již od roku 2019. Co však opět rozvířilo debatu o jejich bezpečnosti je nedávná nehoda, při níž zemřela 32-letá žena. Dva jezdci, kteří jeli na jedné koloběžce, do ní narazili a z místa činu uprchli. Trvalo až 10 dní, nežje policie našla. Jedná se již o třetí smrtelnou nehodu během posledních dvou let.
Zástupce starostky Paříže, David Belliard, informoval o tom, že město zavede přísnou regulaci. Pokud se jí provozovatelé nepodrobí, od příštího roku jim město nedovolí pronajímat koloběžky. Všechny tři společnosti (Lime, Dott a Tier) musí nyní zajistit, že ve vybraných zónách jejich elektrické koloběžky nepřekročí rychlost 10 km/h. To mají zajistit pomocí GPS jednotky a elektronické brzdy, kterými jsou koloběžky vybavené.
„Situace se buď výrazně zlepší a koloběžky nebudou na veřejných prostranstvích způsobovat další problémy, především chodcům, nebo se jich zcela zbavíme.“
David Belliard, zástupce starostky Paříže
Nemohu si pomoct ale nehodovost s následky smrti v počtu 3 lidí za 2 roky je běžná a na takovou metropoli jako je Paříž dokonce super. V běžně dohledatelných statistikách se člověk dočte, že v Praze umírají 1-3 cyklisté ročně. A to jsme oproti Paříži vesnice. Takže jen zbytečná hysterie, nebo tendeční činnost odvracení pozornosti od jiných problémů…
Dobrý deň, nezostáva mi nič iné ako súhlasiť. V Paríži však elektrické kolobežky nikdy nemali dobré meno a z ich zakázania sa stal jeden z hlavných bodov väčšiny volebných kampaní. Pričom je mnohými štúdiami, o ktorých sme napísali hneď niekoľko článkov, dokázané, že sa v skutočnosti jedná o veľmi bezpečný, efektívny a najmä ekologický spôsob prepravy. Hlavný problém predstavuje zastaralá dopravná infraštruktúra, ktorá núti kolobežkárov a cyklistov prichádzať do kontaktu s autami. Prajem pekný deň, Michal Luciak.