„Neustále řeším defekty. Už mě to nebaví „
„Mám najetých 1600 km a už jsem přezouval asi 30 krát“
„Jak řešíte defekty? Já jsem píchl 3 krát za 14 dní … „
Mnoho takových a podobných povzdychů a otázek lze postřehnout na sociálních sítích. Majitelé elektrokoloběžek si stěžují na časté defekty a náročnou výměnu duše. Nekomfortní jízdy, technické závady způsobené nadměrnými otřesy jsou všechno věci, které souvisí s tím, jak je elektrokoloběžka obuta.
Originální pneumatiky
Od výroby jsou na Xiaomi M365 namontované pneumatiky CST s duší o průměru 8,5 palce (v praxi průměr 23 cm). Jelikož koloběžka není vpředu ani vzadu jinak odpružená, tak pneumatiky které je třeba hustit vzduchem jsou dobrou volbou. Pokud jsou správně nafouknuté, vibrace od silnice jsou tak tlumené.
Správný tlak
Klíčovou věcí při tak malých pneumatikách jako má elektrokoloběžka je optimální hodnota tlaku na který je třeba kola nahustit. Správné hodnoty (podle hmotnosti jezdce) udává tabulka:
Třeba zmínit, že nahustit takové malé pneumatiky jako má e-koloběžka Xiaomi M365 není pro každého jednoduché. Největší problém je při nešikovném odpojování hadičky (hlavně u předního kola) – unikne velké množství vzduchu. Pokud si koupíte přenosný kompresor Xiaomi Mi Portable Air Pump, máte po problémech. Pomůže však i jednoduché prodloužení autoventilu.
Nesprávný tlak způsobuje problémy a defekty
Pokud je tlak příliš vysoký (někteří majitelé hustí na 6 barů), všechny otřesy se přenášejí na koloběžku, jízda je nekomfortní, trpí všechny díly na koloběžce a hrozí i prasknutí pláště.
Výrazně nižší tlak vzduchu v kole oproti tabulce je však ještě větší zlo. Právě to je příčinou častých defektů. Při nízkém tlaku se duše v kole oproti plášti pohybuje, až se nakonec prodere na svém boku. Podhuštěná kola také snižují dojezd elektrokoloběžky a zatěžují motor.
Bezdušové řešení
Ve snaze zabránit defektům někteří e-koloběžkáři nahrazují dušové pneumatiky takzvanými „plnými gumami“. Jsou to v podstatě gumové obruče (někdy perforované), které nemají téměř žádnou tlumící schopnost. Jízda na nich je velmi tvrdá a jejich používání často způsobuje nepříjemnou poruchu – rozpojování bodově svařených kontaktů v baterii.
Jiní majitelé Xiaomi M365 jsou nakloněni k „tubeless“, to znamená nasadit pouze plášť bez duše (jako u auta), na ráfek dát autoventil (TR 412), dovnitř nalít „bezdušové mléko“ a pneumatiku nahustit. Je to výhodné z toho důvodu, že nehrozí prodření duše a menší defekty se dokáží sami zacelit bezdušových mlékem. Mně se však toto řešení v praxi neosvědčilo. V předním kole, kde jsou teploty (od motoru) vetší, se po pár týdnech z mléka vytvořila sraženina a hliníkové tělo kola zevnitř zcela zoxidovalo.
10 palcová kola
Kdo touží po příjemnější, pohodlnější jízdě, může vyměnit 8,5 palcové pneumatiky za 10 palcové. Jsou vyšší, mají větší průměr i objem vzduchu a tím zajišťují měkčí jízdu. Díky většímu průměru „desítek“ elektrokoloběžka dosahuje vyšší rychlost. Nevýhodou je snížení akcelerace a tahu v kopcích.
Je možné použít všechny typy 10 palcových pneumatik? Ne. Sednou pouze ty, které mají vnitřní průměr 156 mm. Typy se 152 mm vnitřním průměrem nenasadíte. Také je potřeba vhodnou podložkou zvednout zadní blatník, aby o něj kolo s větším průměrem nešpupalo.
Nejlepší 10″ pneumatikou, kterou můžete v současnosti sehnat jsou čínské Xuancheng 10″. Přesně sednou, jsou rovné a odolné.
Shrnutí
- Nejjednodušším (i nejlevnějším) řešením jak se vyhnout defektům a zajistit odpovídající tlumení nerovností na silnici je hustit originální pneumatiky s duší na správný tlak – podle tabulky výše.
- Plné gumy „solid tires“, to znamená pryžové obruče, mají své nevýhody. Jízda na nich je tvrdá a koloběžku (hlavně baterii) mohou navštívit poruchy. Nedostanete na nich však defekt.
- Kdo potřebuje ještě větší komfort jízdy, může si vyměnit 8,5 palcové pneu za 10 palcové. Pokud seženete Xuancheng 10 „, nebudete litovat.
Dobrý den,
koupil jsem vnukovi e koloběžku Xiaomi a mám problém s nasazením celopryžové pneumatiky, která, dle vyjádření prodejce, je vhodná na tento typ koloběžky ( 8,5 x 2 ). Shlédl jsem několik montážních videí, na kterých se montáž tohoto typu pneu jeví jako bezproblémová, a přestože si myslím, že jsem celkem šikovný, nepochodil jsem. Prosím poraďte, na koho se obrátit, bydlím ve městě Ronov n. D. ( pardubický kraj, okr. Chrudim ). Děkuji Tlapák.
Autorizovaný servis je v HK na Gočárově třídě.
Jooo to nasazování pneu zpět je peklo, vůbec to nejde jako na videích, člověk by potřeboval 4 ruce, s umelohmotnyma pacidlama nebyla šance, až kovové montpaky pomohly. Dají se sehnat třeba v Kelly, tam byly nejlevnější a ani jsem nepoškodí ráfek.
Ps moc děkuju za tabulku v Barech.