Letadla na solární pohon se již možná brzy stanou realitou

Rozpětí křídel nového Skydweller letadla má být až 72 metrů, což je téměř stejná hodnota jako největšího komerčního letadla na světě - Airbus A380.

Solární letadla by mohly v příštích letech nahradit ta klasické a dostat se do komerčního provozu. Podle dostupných informací dokáže být nové letadlo Skydweller v provozu až 90 dní, bez jakékoliv další údržby. To je na více méně stále prototyp velmi slušná hodnota.

Jak je možné dosáhnout až takovou výdrž? Je to díky obrovským solárním panelům, které se nacházejí na samotných křídlech letadla. To je markantně širší než u klasických komerčních, které známe.

Skydweller lietadlo

Mezinárodní vědecký magazín New Scientist informoval, že americko-španělská letecká společnost nesoucí název Skydweller Aero dostala kontrakt na vývoj letadla ve výši 5 milionů dolarů.

První prototyp letounu byl vypuštěn do světa již v roce 2015, přičemž se mu úspěšně podařilo obletět kolem celého světa. Letadlo s názvem Solar Impulse 2 však při svém „testu“ disponovalo kokpitem, resp. místem pro pilota. Zásadní rozdíl v nadcházejícím letadle Skydweller je ten, že žádný kokpit mít nebude.

72-metrovové rozpětí křídel a 90denní výdrž

Společnost Skydweller Aero chce samozřejmě docílit o něco delší dolet a uvolnění dodatečného místa pro potřebný náklad. Rozpětí křídel nového Skydwellera má být až 72 metrů, což je téměř stejná hodnota jako u největšího komerčního letadla na světě – Airbus A380. Ten má rozpětí křídel neuvěřitelných 80 metrů.

AirBus A380
AirBus A380, zdroj: SME.sk

Celou plochu křídel bude pokrývat 270 m² fotovoltaických článků, které dokáží vygenerovat slušné 2 kW spotřebovatelné energie. Co se týče nákladu, do letadla se má vejít přibližně 800 kg nákladu či jiného potřebného vybavení pro let.

Kromě toho bude letadlo vybaveno i vodíkovými články, které by měly sloužit na dodatečné zvýšení výkonu, ale i jako pojistka v případě nepříznivého počasí.

Eliminování kokpitu nabízí mnoho výhod

Námořní verze letadla a eliminování kokpitu by tedy umožnilo nainstalovat do letadla více potřebného hardwaru a zároveň by tak prodloužila jeho čas ve vzduchu z původních 30 dní, na 90 dní.

Solárne lietadlo / Skydweller
Solární letadlo, zdroj: SolarFlight.com

„Odstranění kokpitu nám nabídne vyšší vytrvalost, resp. dolet samotného letadla a také dalších 400 kg nosnosti navíc pro dodatečný náklad, „řekl Robert Miller, generální ředitel společnosti Skydweller. Zároveň řekl, že společnost již v současnosti testuje autonomní schopnosti letadla.

„Jakmile se prokáže, že je vše v pořádku, přejdeme k testování dlouhé výdrže s cílem fungovat více než 90 dní,“ dodal. I když už aktuálně existují letadla poháněné sluneční energií, nové námořní letadlo bude výrazně těžší a větší než ty současné.

MQ-4C Triton
MQ-4C Triton, zdroj: ArmadniNoviny.cz

Americké námořnictvo právě nyní používá speciální moderní vojenský bezpilotní letoun s velkou letovou vytrvalostí, které zároveň dokáže operovat ve velkých výškách. Konkrétně se jedná o model MQ-4C Triton.

Tato letadla však dokáží setrvat ve vzduchu pouze 30 hodin, přičemž americké námořnictvo není s touto hodnotou zjevně spokojený. Právě proto se rozhodlo pro vývoj nového – Skydweller.