CeramicSpeed: Futuristický koncept pohonu kola bez řetězu se stal realitou

Jízdní kola bez řetízku jsou už konečně realitou. Na veletrhu Eurobike byl představen systém CeramicSpeed, který směřuje do prodeje.

Silná touha zbavit kola tradičních řetězových převodů zaměstnává vývojáře po celém světě již dlouhou dobu. Ačkoliv dnes existují řemenové náhrady, bývá u nich problém se změnou převodů. Buď jsou integrovány převodovky příliš složité a těžké, nebo mají jen malý převodový poměr. Už jsou to tři roky, kdy se na cyklistickém veletrhu Eurobike objevil Driven – nový koncept pohonu kola, který by mohl nahradit řetěz. K dispozici byl i ukázkový prototyp kola, na kterém soustava strojů s pohonnou osou a věnečkem 21 keramických ložisek fungovala. Toto je CeramicSpeed, seznamte se.

Ačkoli se to zpočátku zdálo jen jako inženýrský „papírový koncept“, pohon se nakonec dostal do výroby. Samotné zařízení představuje jakýsi kompromis – stále tu sice máme velkou „kazetu“ s na zadním kole a ozubený převod, avšak odpadly největší zdroje tření i technických problémů, tedy řetěz a přehazovačka.

Za unikátním pohonem stojí dánský výrobce cyklistických komponentů CeramicSpeed, který má vynález patentovaný. Přestože řešení působí jako jemná mechanika náchylná na působení vnějších vlivů, podle tvůrců je údajně odolnější než řetězový pohon. Má také menší počet součástí a nižší tření. Odpadá totiž nutnost klasické přehazovačky s kladkou, protože změna převodu probíhá teleskopickým posuvem pohonné osy. O odolnosti svého řešení jsou tvůrci ujištěni natolik, že loni představili verzi určenou pro horská kola.

I když již existují převody lidské síly při jízdě na kole, které ji umí využít až na 97 procent, rozhodla se značka CeramicSpeed tuto efektivitu ještě zvýšit, což ocení především vrcholoví sportovci. Dánští vývojáři se rozhodli vyvinout systém, který zužitkuje až 99 % síly člověka, vložené do kroucení pedálů.

Driven využívá točivý moment hnacího hřídele – pastorku a 21 ložisek CeramicSpeed a byl navržen pro experiment v laboratoři R&D stejnojmenné společnosti pod vedením Jasona Smithe, technického ředitele.

Zájem o CeramicSpeed je obrovský

Dosud CeramicSpeed získával obdiv, ale stále si jen málokdo dokázal představit, že by se něco takového mohlo ujmout v praxi. Jenže tvůrci vyrukovali s nápadem na investiční web Seedinvest a zavázali se, že pokud vyberou od drobných investorů alespoň 300 tisíc dolarů, rozběhnou sériovou výrobu. Minimální příspěvek je přitom nemalých 1000 dolarů, za které investoři dostanou podíl ve společnosti a vidinu zhodnocení. Už koncem dubna 2021 bylo vybraných přes 670 tisíc dolarů a kampaň přitom byla teprve na začátku a do jejího konce zbývalo ještě více než 50 dní.

Výsledkem by měla být celá nové kola s inovativním pohonem, na kterých bude CeramicSpeed spolupracovat s výrobci kol. Pohonu je totiž nutné přizpůsobit zadní stavbu rámu. Ukázkové řešení můžeme vidět na kolech značek Specialized či Canyon.

Vedoucí cyklistické divize CeramicSpeed Martin Banke uvedl, že primárním zaměřením na výzkum a vývoj je jízdní schopnost převodu a jeho spolehlivost. Není překvapením, že vývoj systému je stále centrem téměř nepřetržité online debaty.

„Za krátkých 10 měsíců jsme dosáhli neuvěřitelný pokrok,“ uvedl pan Banke. „Během testování zatížení jezdce na Velodromu jsme překonali rychlost 45 km/h, zaznamenali jsme zásadní objevy v mechanismu řazení, které jsme v pravý čas rozvinuly do netradičních inovací. Nyní se těšíme, když ukážeme, jak bude nové kola jezdit. Vývoj, který jsme dosáhli, může skutečně posunout budoucnost pohonných jednotek na kola o obrovský skok vpřed. „

Foto: CeramicSpeed, cyclingindustry.news,