CityAirbus – vstoupíme již brzy do éry létajících automobilů?

Vstoupíme již brzy do éry létajících automobilů? To je otázka, na kterou vám jsme schopni odpovědět v našem novém článku.

Přeplněné města plná znečištění, každodenní zácpy a obrovský problém s parkováním nutí stále více dopravních odborníků zvednout oči k nebi.

Nápad s létajícími automobily se sice už dávno přenesl ze sci-fi literatury do skutečnosti. V běžném životě je však můžeme vidět nanejvýš na přehlídkách nejmodernějších technologií než nad našimi hlavami nad skutečnými ulicemi.

To vše se má změnit.

Největší výrobce letadel na světě Airbus již několik let vyvíjí malé městské letadlo, které je křížencem dronu a osobního automobilu.

Elektrický vrtulový multicopter CityAirbus poprvé veřejně vzlétl a ukázal své schopnosti v květnu 2019 a vypadá to tak, že se (nejen on) stane běžnou součástí městské dopravy.

Jak odlehčit dopravní přetížení míst?

Není vůbec přehnaná předpověď, že za 10 let bude ve velkoměstech bydlet více než 60 % světové populace. Lidé se prostě stěhují za komfortnějším životem, prací i příležitostmi někam, kde budou mít mnohem větší šanci žít plnohodnotněji než dosud. Statistiky nelžou a nikdo zatím nepředpokládá, že by se situace s městskou migraci obyvatelstva měla v příštích letech nějak příznivě změnit k lepšímu. S touto migrací však souvisí určitá nezvratitelné rizika. Cesty ve městech již dnes mnohokrát praskají ve švech. Lidí i aut je čím dál víc a tak je jisté, že v budoucnu to bude ještě horší. Na vybudování nových silnic, parkovišť i bočních dopravních tepen je nezbytná složka, kterou nikdo na světě neumí vyrobit – zem navíc. Stále více se odborníci zamýšlejí nad tím, jak odlehčit dopravní přetížení míst?

Blíží se éra létajících automobilů

Čas ostrého provozu malých městských dronů pro přepravu osob se neúprosně blíží. Takové vzdušné přepravníky vyvíjejí nejen specializované firmy, ale pustili se do nich naplno i největší hráči světové avioniky. Jak jsme již zmínili, vlastní městské letadélko vyvíjí již několik let i evropský Airbus. Podle slov konstruktérů této společnosti myšlenka kompaktního „létajícího taxíku“ vyšla nejdříve z jejich touhy dostat městskou dopravu do vzduchu udržitelným způsobem. Tým vývojářů začal vyvíjet nový „stroj“ přehodnocením tradiční letecké architektury a vytvořením multirotorového designu založeného na elektrických motorech. Tak se zrodil CityAirbus. V tomto roce provedl model CityAirbus více než 100 testovacích letů, což prokázalo aerodynamickou konfiguraci prototypu v plném rozsahu.

Testování

Model zvaný CityAirbus má osm metrů na šířku i na délku a váží jen něco přes dvě tuny. Loni ho konstruktéři představili na veřejnosti v plné parádě. Premiérový let se odehrál v německém městě Donauwörth, kde se nachází výrobna vrtulníkové divize Eurocopter. Trval několik minut, při kterých se CityAirbus proháněl pár metrů nad zemí. CityAirbus dokáže převézt čtyřčlennou posádku (maximální nosnost je 250 kg), a to na vzdálenost skoro 100 kilometrů s maximální rychlostí 120 km/h. Konstruktéři však předpokládají, že nebude létat daleko.

Podle jejich odhadů bude většina městských letů trvat nanejvýš čtvrt hodiny. Je pravda, že za tu dobu je možné vzdušnou čarou s přehledem proletět celou Bratislavu ze severu na jih, takže to asi stačí. Stroj pohání osmička elektromotorů, z nichž každý nabízí výkon 100 kW. Rotory jsou umístěny na všech stranách stroje vždy po dvou.

Umělá inteligence namísto pilota

Když se piloti učí akrobatické kousky, čekají je hodiny tréninku adaptace na extrémní situace. Jak naučit letecké triky umělou inteligenci? Vědci z Univerzity v Curychu společně s počítačovým gigantem Intel vyvinuli navigační algoritmus, který během pár hodin naučí dron akrobatické kousky. Umělá inteligence bezpilotních strojů si je osvojí a zvládne je pak používat i během běžného letu. Zní to trochu děsivě, tvůrci přesto stále ujišťují, že stroje se člověku stále nevyrovnají – schopnostem a intuicí pilota v nečekaných situacích nemůže konkurovat žádný dron na světě.

Foto: Airbus