Facebook od svého vzniku v roce 2004 zaznamenával každým rokem exponenciální růst. Aktuálně však začíná přicházet o svoji popularitu, o čemž svědčí i nejnovější statistiky. Za pokles Facebooku si však může společnost sama.
V posledním kvartálu loňského roku počet aktivních uživatelů Facebooku klesl. Za pokles mohou nedávné kontroverze sociální sítě, ale nedařilo se ani reklamám, protože mnozí inzerenti po nedávných incidentech společnosti z Facebooku odešli.
Mimo jiné, samotné reklamy jsou také výrazně dražší. To zamrzí zejména malé podnikatele. Mark Zuckerberg to hájí tím, že se zvýšily i celkové náklady společnosti, ale ve skutečnosti jen přišel o klíčové investory, kteří do reklam dávali miliony měsíčně.
Prvý pokles Facebooku od roku 2004
Pokles z téměř 2 miliard uživatelů na 1,9 miliardy pro někoho není až tak markantní, jelikož se jedná „jen“ o přibližně sto milionů uživatelů. Přesto to má na společnost a její další produkty poměrně velký dopad.
Instagramu a WhatsAppu se také moc nedařilo. WhatsApp si teprve nedávno zavařil se svými novými podmínkami ohledně osobních údajů, kdy absolutně nerespektoval nařízení EU v podobě GDPR, které vstoupilo v platnost v roce 2018.
Facebook, nebo nově již Meta, získala napříč všemi svými platformami v minulém kvartálu jen o 10 milionů nových uživatelů více než tomu bylo ve třetím kvartálu roku 2021. To je na kapacity největších sociálních sítí na světě opravdu málo.
Akce Facebooku se výrazně propadly
S poklesem uživatelů přišel samozřejmě také pokles tržní hodnoty. Hodnota akcií společnosti Meta klesla až o 20%, čímž okamžitě přišla přibližně o 200 miliard dolarů.
Mark Zuckerberg a jeho nedávná změna názvu společnosti jako takové z Facebooku na Meta nestačila k napravení reputace ať už u samotných uživatelů nebo investorů.
Obě strany vnímají už léta přetrvávající problémy a skandály společnosti. Pokles počtu aktivních uživatelů byl způsoben také tím, že mladí lidé aktuálně preferují jiné sociální sítě.
Jednou z nich je například TikTok. Ten teprve nedávno překonal Facebook v počtu stažení v obchodech Play Store a App Store. Více o prvenství TikToku si můžeš přečíst zde: Platforma TikTok si vybojovala prvenství
Mark Zuckerberg spoléhá na své METAverzum
Navzdory poklesu či kontroverzím je Meta stále velmi zisková. Za loňský rok se jí podařilo dosáhnout zisku až 40 miliard dolarů. Společnost ovšem přichází o mnoho financí kvůli své divizi Reality Labs, která se specializuje na vývoj virtuální a rozšířené reality.
Mark se s touto divizí snaží vytvořit metaverzum. Divize za loňský rok sice vydělala přes 2 miliardy dolarů, ale její ztráta byla neuvěřitelných 10 miliard dolarů. Navzdory ztrátě plánuje Mark zvyšovat náklady divize Reality Labs. Věří, že technologie jakými jsou VR a AR představují budoucnost pro nás všechny.
Odpovědět