Recenze Kugoo G3: Elektrická koloběžka pro každého?

Elektrická koloběžka Kugoo G3 se do redakce dostala na delší dobu, takže jsme ji podrobili opravdu detailnímu testu. Jak dopadla se dozvíte v článku!

Kolobežku Kugoo G3 výrobce prodává se dvěma verzemi baterií, základní má parametry 48V, 16AH, která by měla mít dojezd 40 km a větší má parametry 52V, 18AH, která by měla mít dojezd až 60km. My jsme měli do testu zapůjčenou verzi s větší baterií.

Za vypůjčení velmi pěkně děkujeme slovenskému Amper servisu.

Parametry  
Dojezd 60 km / 40 km (v závislosti na verzi baterie)
Rychlost 50 km/h
Výkon 1200 W
Akumulátor 52V, 18 600mAH / 48V, 16 000mAH
Velikost kol 10,5“ (vzduchové)
Nosnost 100kg
Váha 25+/-1kg
Brzdy 2x kotoučové (140mm) + elektronická brzda (brzdění motorem)
Nabíjení 8h-10h
Max. stoupání  20°

Jízdní módy Kugoo G3

           Výkon koloběžky, jak již bývá u elektrických koloběžek standardem, je rozdělen do tří jízdních módů. Každý mód má jiný vliv především na maximální rychlost koloběžky, ale také na její zrychlení či schopnost zvládat i větší kopce.

  1. Jízdní mód ECO, je u této koloběžky limitován na maximální rychlost 25km za hodinu a rozjezd je mírný, což uvítají především uživatelé, kteří dříve ještě na koloběžce nejezdili. Při tomto módu má koloběžka nejdelší dojezd a baterie se vybíjí pomaleji, což má příznivý vliv na její životnost, ale zážitek z jízdy je méně vzrušující.
  2. Standardní jízdní mód, dosahuje maximální rychlosti 35km za hodinu. Rozjezd je v tomto módu o něco rychlejší a koloběžka už zvládne plynule vyjet i menší kopce.
  3. Sportovní jízdní mód je určen pro náročnější jezdce, jelikož poskytuje nejvzrušující zážitek z jízdy a to nejen díky maximální rychlosti, která je omezena až při 50km za hodinu, ale i díky výraznému zrychlení. Koloběžka v tomto módu zvládne vyjet i kopce se stoupáním 20°, ale je cítit, že koloběžka se namáhá a rychlost výrazně klesá. Výrobce nedoporučuje dlouhodobé ježdění na tomto módu, neboť baterie se v tomto režimu opotřebovává rychleji než u ostatních módů a celkový dojezd koloběžky se také výrazně snižuje.

Displej Kugoo G3

            Jako nadšence moderní elektroniky a nových technologií mě tato část fascinovala na koloběžce nejvíc. Koloběžka zatím jako jediná, se kterou jsem se setkal disponuje dotykovým displejem, na kterém lze nastavit jízdní mód, úroveň osvětlení a jednotky, ve kterých se bude zobrazovat aktuální rychlost (km/mil). Displej je dobře čitelný i za přímého světla. Na displeji jsou zobrazeny všechny potřebné informace o jízdě jako je rychlost, úroveň baterie, aktuální jízdní mód, ujetá vzdálenost, teplota motoru, ale i další hodnoty, jak můžeme vidět na obrázku níže. Pro uživatele, kteří se po zimě nemohou dočkat, kdy vytáhnou své koloběžky na cesty mám dobrou zprávu, displej je ovladatelný i v hrubších rukavicích. Pro uživatele, kteří nemají rádi špinavé displeje od prstů je zde možnost změny jízdních módů a úrovně osvětlení pomocí zapínacího tlačítka (1x rychlé stisknutí = změna úrovně osvětlení, 2x rychlé stisknutí = změna jízdního módu)

Displej Kugoo G3. Zdroj: Techmaniak.sk

Světla

            Jak jsem již zmínil v předešlé části, koloběžka má možnost změny úrovně osvětlení, což mi přijde velmi praktické, jelikož při jízdě v terénu, kde se auta vyskytují jen zřídka, je zadní a boční osvětlení nepříliš potřebné a naopak, při jízdě ve městě a tmavších uličkách je fajn být viditelný. Osvětlení je rozděleno do 4 úrovní:

  1. Úroveň, rozsvítí se jen zadní světýlko
  2. Úroveň, zadní světýlko zhasne a rozsvítí se pouze přední světlomety
  3. Úroveň, přední světlomety zůstávají aktivní a přidává se i zadní světýlko
  4. Úroveň, zůstávají aktivní předešlá světla a rozsvítí se i lišta na okraji koloběžky

Osvětlení předních světlometů je do dostatečné vzdálenosti a v dostatečné míře i při jízdě maximální rychlostí, také nadměrně neosvětluje protijedoucí auta. Co však vnímám jako velmi velkou nevýhodu předních světlometů je, že jsou umístěny za předním kolečkem. Při jízdě, když je přední kolečko v rovině, je vše v pořádku, ale jakmile jezdec zatočí do ostré zatáčky a kolečko se natočí do strany, zacloní velkou část jednoho ze světlometů a vznikne před koloběžkou poměrně velký neosvětlený prostor jak to můžeme vidět na fotkách níže .

Brzdy

           Dvě mechanické kotoučové brzdy o průměru kotoučů 140 mm v kombinaci s terénním dezénem kol si plní svou roli skvěle i ve strmých kopcích. Při použití obou brzd najednou koloběžka dokáže zpomalit i z maximální rychlosti na velmi krátké dráze, kola drží na vozovce pevně a nepřecházejí do smyku. Výrobce však koloběžku vybavil i elektronickou brzdou, která by se měla aktivovat hned po stlačení brzdové páčky a zároveň s ní by se měla aktivovat světelná signalizace brzdění umístěná v zadním světýlku. Tato funkce se bohužel aktivuje až při téměř maximálním stlačení brzdové páčky, a tedy při mírném dobrzďování (kdy není potřeba výrazné stlačení brzdové páčky) se neaktivuje vůbec, veškerá práce tak zůstává na mechanické kotoučové brzdy.

Akcelerátor

            Tato komponenta mě na koloběžce překvapila asi nejvíce, bohužel v negativním směru. Akcelerátory u konkurenčních výrobků dokážou rozlišovat několik úrovní natočení akcelerátoru a v závislosti na tom upravovat rychlost koloběžky, což je velmi praktické. Máme-li aktivní řekněme nejvýkonnější jízdní režim a přijedeme na místo, kde se mohou vyskytovat chodci, které nechceme rychlou jízdou ohrozit, můžeme pohodlně snížit rychlost povolením akcelerátoru. U této koloběžky však tato funkce funguje buď velmi špatně, nebo vůbec. Rychlost lze snížit jedině tak, že jednou od času se zatlačí akcelerátor na maximum a hned se uvolní, tedy se manuálně přechází mezi stavy zapnut/vypnut, což však některým uživatelům možná nebude vadit.

Zdroj: Techmaniak.sk

Komfort při jízdě a žehlení nerovností

            Tato část se výrobcům podařila opravdu skvěle. O komfort při jízdě a žehlení nerovností se prioritně stará přední a zadní odpružení, které využívá nový systém pérování TPU, což zajišťuje efektivnější tlumení nárazů a přechody přes větší překážky i při vysokých rychlostech. Do značné míry k žehlení nerovností přispívají i 10,5palcová vzduchová kola s terénním dezénem. Jízda na koloběžce po městské kamenné dlažbě, polní cestě či štěrkovitých vozovkách se tak mění z nepříjemné na bezproblémovou.

            Dalším skvělým řešením koloběžky jsou řídítka, která mají délku až 660mm, širším úchytem napomáhají k vyšší stabilitě jezdce hlavně v náročnějším terénu, a tak přispívají k celkovému komfortu a jistotě při jízdě.

Skládací mechanismus na e-koloběžce Kugoo G3

           Aby koloběžka byla snáze přenosná na schodištích nebo přepravována v autě, je vybavena skládacím mechanismem, který plní svůj úkol výborně, během jízdy je pevný a neuvolňuje se ani při přejezdu velmi nerovným terénem. Koloběžka je navíc vybavena malým očkem z lana upevněným u řídítek, aby se mohla po složení zajistit o kovový blatník, což zajišťuje snadnější přenos jen v jedné ruce.

Test dojazdu pri neúspornej jazde

Testovací jízdu dojezdu jsem se snažil natrasovat tak, aby zahrnovala všechny druhy terénu, na kterých by se koloběžka mohla pohybovat (polní cesty, městská dlažba, asfaltové vozovky, městské stezky). Celou mapu trasy můžeme vidět na obrázku níže i se základními údaji k ujeté trase. Jelikož se jednalo o test dojezdu, začínal jsem s plně nabitou koloběžkou a končil jsem jízdu na úrovni baterie, kdy se koloběžka již nedokázala pohnout (samozřejmě výrobce výrazně nedoporučuje vybíjení baterie až na takovou úroveň pravidelně, kvůli snižování její životnosti a v krajních případech i kvůli její možnému poškození).

Je důležité podotknout fakt, že většina trasy byla absolvována na nejvýkonnějším režimu a na více úsecích byl silný protivítr, což má velký vliv na celkový dojezd koloběžky. V mém případě dojezd 35,59 km při mé váze -/+ 80kg mi přijede na velmi slušné úrovni. Udávaný maximální dojezd je sice mnohem vyšší, ale to je dojezd v ideálních podmínkách v ECO režimu za bezvětrných podmínek.

Jak tedy hodnotíme jízdu?

Přestože výkon byl velmi slušný a celkový zážitek z jízdy byl velmi příjemný, v porovnání s konkurenčními výrobci ve stejné výkonové kategorii jsem měl pocit, že koloběžka zaostává a není tak pohyblivá ani na rovinách, ale především v kopcích. Výkon 1200 W mi tedy přijde mírně přeceněný. Na závěr hodnocení testu dojezdu zmíním jednu nepříjemnost, která se mi stala na závěr jízdy. Je možné, že chyba byla způsobena jen nějakou jednorázovou chybou, nebo tím, že koloběžka byla zcela nová a při kratších/pomalejších jízdách se již neprojeví. Ale v mém případě mi koloběžka na 35. kilometru ukazovala ještě stále 23% úroveň baterie, a tedy jsem počítal s tím, že se budu moci bez problémů odvést do bodu, kde jsem trasu začal. Najednou však koloběžka z ničeho nic začala zpomalovat, až zastavila.

Po 5 minutové pauze a ochlazení motoru jsem koloběžku opět zapnul a na displeji se mi zobrazila nová hodnota úrovně baterie a to 9 %, ale koloběžka i přesto byla schopna dále pokračovat jen na nejslabším (ECO) režimu a i to jen několik set metrů, pak znovu zastavila. Ostatní jízdy probíhaly buď v kratších traťových úsecích, nebo s většími přestávkami, kdy jsem podobný problém neměl, ale každopádně si na to je třeba dát pozor hlavně při delších výletech. Koloběžka je bohužel dost těžká na tlačení, neboj se odrážet.

Shrnutí recenze na Kugoo G3

Plusy: Mínusy:
Příjemné zrychlení Méně citlivý akcelerátor
Velmi příjemné žehlení nerovností Umístění předních světlometů za kolem
Průjezdy terénem Signalizace brzdění a elektronická brzda
Výborné osvětlení rozdělené do několika úrovní Neodpovídající výkon 1200W
Vzduchové pneumatiky  
Dobře čitelný dotykový displej  
Široká řidítka  
Velmi účinné brzdy  
Spolehlivý skládací mechnismus