Paříž se mění na Mekku mikromobility: Jak a proč? Čeká to i nás?

V Paříži se aktuálně koná revoluce mikromobility. Přibývají cyklocesty a úřady dokonce podporují to, aby lidé jezdili na kolech.

Tento týden Paříž oznámila velký krok vpřed v oblasti cyklistiky a mikromobility. Chystají se rozšířit svou síť cestiček pro cyklisty! K těm stávajícím přibude tedy celkem až 180 kilometrů permanentních stezek, které jsou vyhrazeny jen cyklistům. Kromě toho se rozšíří počet parkovacích míst pro kola na čtyřnásobek! Ke stávajícím 60 tisícům míst přibude 180 tisíc. Tam to však nekončí, tento plán je mnohem komplexnější a, pokud budete číst dál, dozvíte se, jak přesně se dostanete kdekoli v rámci Paříže na kole a kolik to celé bude stát.

Zdroj: Bloomberg

Plan Vélo s rozpočtem 250 milionů

Paříš v aktuální situaci zaznamenává téměř jeden milion cyklistů každý den. Zvyšující se popularita mikromobility způsobuje vysoký tlak na úřady a ty jsou aktuálně nuceny s tím něco dělat. Přišli tedy s plánem Plan Vélo, který skvěle reaguje na aktuální poptávku: přibude 180 kilometrů cyklostezek, 180 tisíc parkovacích míst pro kola a v rámci celé Paříže se bude dát přepravovat výhradně na kole. To celé by mělo stát kolem 250 milionů eur, což vůbec není malá částka.

Zdroj: paris.fr

Tento plán také reaguje na řidiče automobilů. Ti totiž v posledních měsících projevili svůj nesouhlas s cyklisty na silnici. Informovali jsme o tom v tomto článku a nejednalo se o chvilkovou záležitost. Problém bohužel přetrvává a bylo načase, aby se jím začali zodpovědní lidé zabývat. Přírůstek cyklostezek by měl výrazně pomoci a ideálně by měl zcela zbavit cesty nevítaných cyklistů.

Cílem je i další rozšíření mikromobility

Segregované cesty pro cyklisty jsou velkým krokem vpřed a příslib toho, že se kamkoli v Paříži budete moci dostat na kole je ještě lepší. Tyto plány vášnivým cyklistům nebo milovníkům mikromobility hrají na správnou notu. Tam to ovšem nekončí.

Jedním z vedlejších cílů tohoto plánu je i zajistit, že každé dítě na základní škole se umí jezdit na kole. Jak přesně toto plánují docílit neřekli, ale pravděpodobně se bude jednat o hodiny dopravní výchovy, které známe také u nás. Děti tak získají potřebné znalosti k tomu, aby mohly nově vybudované cyklocesty bez problémů využívat.

Dalším cílem je rozšíření roznášky na tzv. cargo kolech, jinak řečeno, na kolech s kufrem. To je cílené zejména na malé a střední byznysy a nepřekvapivě umožňuje ušetřit spoustu peněz, přičemž zároveň umožnuje chránit životní prostředí. Opět nebylo zcela upřesněno, jak toho chtějí docílit, ale pravděpodobně půjde o finanční příspěvky a možná i nějaké specifické úlevy.

Zdroj: bike-eu.com

Závěr

To, že metropole, jako je Paříž, se snaží umožnit lidem dopravu ekologickým způsobem bez nutnosti použít (či vůbec vlastnit) automobil, je úžasné. Pokud by jejich Plan Vélo byl úspěšný, tak můžeme čekat podobná řešení také v jiných zemích. Aktuálně je v tomto ohledu nejdále nizozemská Amsterdam, ale Paříž ji pravděpodobně v roce 2026, kdy se má Plan Vélo úspěšně dokončit, předčí.