O převíjení bezkomutátorové motoru pro elektrokolobežky Xiaomi

Patří mezi smolaře, kterým se povedla spálit elektrokoloběžkový motor? Pak pro vás mám tip na převinutí motoru tak, aby byl zase funkční.

Pokud jste jedním z těch nešťastníků, kterým se podařilo extrémní jízdou spálit vinutí kteréhokoliv typu motoru elektrokoloběžky Xiaomi, nebo patříte mezi takové maniaky (jako já :-)), že chcete převinutím funkčního motoru změnit jeho charakteristiku, tak po přečtení následujících řádků zjistíte jak na to.

Časová náročnost

Hned na úvod je třeba upozornit, že do převíjení by se měli pustit pouze lidé trpěliví s dostatkem času. Převinutí jednoho koloběžkového motoru vyžaduje nejméně 30 hodin piplavé práce. Proto vám to neudělá žádný servis, protože cena práce se přibližuje ceně dvou nových motorů. Ale pokud máte chuť a spoustu času, je to dobrá cesta jak vzkřísit spálený motor a získat dovednosti.

Rychlost, točivý moment a počet závitů

Při převíjení máte dvě možnosti:

  1. Dodržet počet závitů cívek na statoru tak jak to bylo od výroby.
  2. Mírně upravit počet závitů, a tím změnit vlastnosti motoru: Pokud počet závitů oproti tovární hodnotě zvýšíte, sníží se rychlost motoru, ale zlepší se točivý moment. Pokud počet závitů snížíte, rychlost by se měla zvýšit, ale zhorší se průběh točivého momentu. Příklad: Já jsem převíjel motor (350 W klon), který měl od výroby 8 závitů na jedné cívce. Dosahoval rychlost cca 35 km/h. Poprvé jsem ho provinul na 14 závitů (2 žilami o průměru 0,65 mm). Po takové úpravě dosahoval rychlosti pouhých 20 km/h. Podruhé jsem ho provinul na 10 závitů (3 žilami o průměru 0,65 mm). Pak dosáhl rychlosti cca 28 km/h.
Naviinutý stator (14 palců, 2 žíly a průměr 0,65 mm), zdroj Techmaniak
Navinutý stator (10 závitů, 3 žíly o průměru 0,65 mm), zdroj Techmaniak

V podstatě platí: Pokud vynásobíme původní rychlost číslem, které dostanete po vydělení počtu závitů (původních/plánovaných), tak dostanete plánovanou rychlost, kterou dosáhnete po úpravě počtu závitů.

Např: 8 závitů: 10 závitů = 0,8 35 km/h x 0,8 = 28 km / h

Doporučuji upravovat počet závitů maximálně ± 30%.

Rozebrání motoru

Po sejmutí bočního víka motoru je nutné vytáhnout stator z rotoru. Třeba k tomu trocha síly, neboť magnety jsou silné. Pak si označíte (vyfotíte) umístění všech přívodních vodičů podle barev.

detail připojení hall senzorů, zdroj Techmaniak

Spoje rozspájkujete a vytáhnete přívodní kabel z osy statoru. Opatrně vypáčíte z plechů statoru 3 hallové snímače. Jsou přilepené vteřinovým lepidlem (pokud to nejde, pomůže čistý aceton). Když se to podaří, zůstane jen holý stator s vinutím.

Stator s vinutím od výroby (8 závitů, 7 žil o průměru 0,5 mm), schéma směrů navíjení, nový lakovaný vodič. zdroj Techmaniak

Ddvíjení

Dobře si poznamenejte začátky a konce tří fází vinutí. Doporučuji na každý z 27 pólů nakreslit směr otáčení závitů a číslo fáze. Velmi pomůže tento obrázek:

Pokud máte jasno, jak je třeba motor navíjet, tak můžete staré vinutí odvinout a spočítat při tom závity. Trvá to asi 10 minut.

Izolace statoru

Po odstranění celého vinutí se ukáže stav plastové izolace statoru. Pokud je roztavena, spálená, musíte dát novou. Lze použít 1-2 vrstvy kaptonové pásky.

Navíjení

Před samotným navíjením si musíte zakoupit dostatečně dlouhý lakovaný vodič na převíjení elektromotorů vhodného průměru (standardně 0,5 mm) s tepelnou odolností do 200 °C. 250 gramové balení stačí pro jeden motor.

Naostro začněte navíjet až když si pořádně vyzkoušíte navíjení na dvou sousedních cívkách – ať tam vejde požadovaný počet závitů při daném počtu žil. Při tom zjistíte i potřebné délky nových vodičů. Pokud nechcete mít na rukou puchýře, používejte dobré pracovní kožené rukavice!

Začátek navíjení, zdroj Techmaniak

Připojování vývodů

Pokud se vám podaří stator úspěšně navinout, třeba prostrčit přívodní kabel přes osu motoru a připájkovat, zaizolovat přívodní vodiče, umístit hall senzory a pozorně vše postahovat novými plastovými SK páskami, aby se nic nezachytilo o otáčející se rotor.

Poskládání motoru a zkušební jízda

Po důkladné kontrole motor zkompletujeme a šrouby připevníme boční víko. Připojením k řídící jednotce koloběžky a zarovnání, motoru na přední vidlici je práce ukončena. Zbývá zapnout koloběžku a jezdit.