Elektrická koloběžka ti ročně ušetří tisíce eur. Čísla jasně ukazují, že dokáže nahradit auto

Dokáže elektrická koloběžka v běžném denním fungování nahradit auto? Faktem je, že průměrná vzdálenost, kterou Evropané potřebují překonat během jedné cesty v rámci města, je pouhých 0.7 kilometru. To zahrnuje potencionální výlet do obchodu, ke sportovišti nebo na jakékoli jiné místo, které je vzdáleno maximálně 100 kilometrů od bydliště, takže se zde počítají i cesty do příměstských částí. Vyplývá to z dat z roku 2021, které nabízí Eurostat. Pokud si myslíte, že v tomto sehrával roli koronavirus, tak vás data od Statista z roku 2012 vyvrátí z omylu, protože se říkají totéž.

Ve zkratce by se dalo říci, že průměrný Evropan v rámci denního fungování najednou nepřekonává vzdálenosti větší než 0.7 kilometru. Samozřejmě, během jednoho dne můžete takovouto cestu provést několikrát, pokud například potřebujete jít do práce, do školy a do obchodu v jeden den. Dá se předpokládat, že v takový den se bude jednat o vzdálenost jen 2.1 kilometru. Data od Eurostatu říkají, že takovou cestu měsíčně nejvíce provádějí v Rumunsku a to 99 rázů do měsíce, což představuje přibližně 3 cesty (2.1 kilometru) každý den, zatímco u nás to bude o něco méně. Nabízí se otázka, zda na takovou vzdálenost skutečně potřebujete auto, jelikož elektrické koloběžky a obdobné dopravní prostředky jsou mnohem levnější a efektivnější.

Finanční aspekt

Snad nejdůležitějším důvodem, proč lidé zvažují koupi elektrické koloběžky nebo podobného dopravního prostředku, je potenciál ušetřit peníze. Elektrické koloběžky naleznete v široké škále cenových kategorií, přičemž každá má navrch v něčem jiném. Realitou však je, že k přepravě po městě vůbec nepotřebujete koloběžku za tisíce eur a pravděpodobně bude dávat větší smysl nějaký model za pár stovek.

Roční provozní náklady městské elektrické koloběžky představují 40 eur a to zahrnuje všechny možné servisní úkony: defekt, údržba brzd a servisní kontrola. Velká část koloběžkářů servis nikdy ani nepotřebuje. Za nabíjení zaplatíte přibližně 13 centů u koloběžky s baterií o kapacitě 460 Wh (dnes standard městských koloběžek) při ceně 0,22 €/kWh. U takto nabité koloběžky dostanete v případě Xiaomi PRO 2, která disponuje právě touto kapacitou baterie, dojezd přibližně 40 kilometrů. To znamená, že za 100 kilometrů zaplatíte jen 33 centů.

Údržba

Údržba běžného auta vás ročně může bezproblémově vyjet i na 310 eur (2x přezutí + výměna kapalin), přičemž předpokládáme, že na autě se nic nezkazí a nebude třeba kupovat nové pneumatiky. Referenční spotřeba je v Evropě podle IEA 6.0 litrů/100 kilometrů, což znamená, že při ceně 1,85 €/litr benzínu by vás 100 kilometrů stálo až 11 €. To je 32krát více než v případě elektrické koloběžky. Pokud by cena pohonných hmot i nadále stoupala, tak se cenová efektivita elektrické koloběžky bude jen zvyšovat. Také je důležité zmínit, že na slovenských silnicích je pravděpodobně průměrná spotřeba výrazně vyšší než evropský průměr zkreslený západními a severskými zeměmi, kde jezdí převážně novější auta a elektromobily.

 Městská el. koloběžka (Xiaomi PRO 2)Průměrné auto
Pořizovací cena529€27 500€ (podle JATO)
Roční údržba0 až 40 €310 € a vyšší
Cena za 100 km jízdy0,33 €11 €
Náklady při ročním nájezdu 766 km (2,1 km denně) a nákupu na splátky na 5 let102,33 až 142,33 €5 890,43 € a vyšší

Tabulka srovnání ročních nákladů za prvních 5 let za průměrný vůz (podle průzkumů JATO a IEA) a aktuálně nejpopulárnější městské elektrokoloběžky Xiaomi PRO 2.

Tisíce eur ušetřených

Elektrická koloběžka dokáže v nejhorším případě, kdy dostanete defekt, vyžadujete servis a kdy je auto dokonale bezporuchové a nepotřebuje dálniční či pojištění, ušetřit až 5 748 €. Tento výpočet je pouze reprezentativní, jelikož v úvahu nebereme úroky úvěru a některé další náklady. Zároveň počítáme s tím, že daná koloběžka a dané auto jsou využity výhradně na tytéž trasy.

Elektrická koloběžka
Elektrická koloběžka Xiaomi Mi Pro 2: dojezd 45 km, maximální rychlost 25 km/ha široká škála tuningových dílů třetích stran. Zdroj: Amperservis.sk

Zajímavé pak je například to, že pokud byste šli jednou týdně na velký nákup taxíkem (obousměrná cesta v rámci města obvykle kolem 10 €), tak byste za taxíky ročně zaplatili jen 520 €. Jinými slovy, více se vyplatí vlastnit koloběžku a na nákupy chodit taxíkem, přičemž ušetříte 5 228 €. To znamená, že elektrická koloběžka se umí splatit již za 37 dní.

Vypadá to tak, že koloběžka oproti městskému autu (obvykle druhé či třetí auto v rodině) dokáže každý rok ušetřit neuvěřitelné sumy peněz.

Je elektrická koloběžka praktičtější než auto?

Už jsme ukázali, že na krátké cesty dává elektrická koloběžka mnohem větší finanční smysl. Tyto cesty většinou vedou do obchodu, na návštěvu nebo do restaurace či baru za přáteli. Dalším důležitým rozdílem mezi autem a elektrickou koloběžkou je praktičnost, i když možná z poněkud jiného pohledu než čekáte. Pokud jde o odkládací prostor, tak je jasné, že auto vítězí. Na trhu však naleznete doplňky v podobě košíků nebo si můžete pořídit elektrický cargo kolo.

E-koloběžky jsou v mnoha jiných ohledech praktičtější: nemusíte hledat parkování, nestojíte v zácpách a na stezkách pro cyklisty obvykle nejsou semafory. Díky souhře těchto faktorů se mnoho tras v rámci velkých měst dá přejet na elektrické koloběžce rychleji než na autě. Vezměte si například bratislavskou trasu Ovsište-Bratislava centrum, která za ideálních podmínek autem zabere 11 minut, přičemž dalších pár minut zabere parkování, a která se dá ujet běžnou elektrickou koloběžkou při průměrné rychlosti 25 kilometrů za hodinu již za kolem 9 minut, navíc nemusíte hledat parkovací místo. Pokud byste šli rychleji, což je u mnoha koloběžek možné, tak tam samozřejmě budete ještě dřív.

Elektrická koloběžka
Screenshot aplikace Apple Maps
Elektrická koloběžka
Screenshot aplikace Apple Maps

Porovnání trasy autem a elektrickou koloběžkou Ovsište-Bratislava centrum. Jízda na elektrické koloběžce umožňuje využít trasu, která na autě není dostupná. Hodně času ušetří elektrokoloběžka i tím, že není třeba hledat parkovací místo.

Porovnání s autem

Pokud byste takovou trasu ujeli 5krát týdně a parkování s autem by zabralo kolem 3 minut, což je velmi optimistický odhad, tak by vám elektrická koloběžka za rok ušetřila téměř 43 hodin vašeho času. Zároveň byste na pohonných hmotách ušetřili kolem 417 € při spotřebě kolem 8 litrů na 100 kilometrů, což je u studeného motoru více než pravděpodobné.

 Elektrická koloběžkaAuto
Čas strávený cestováním a parkováním za rok78 hodin121 hodin
Za měsíc6.5 hodin10 hodin
Náklady na tuto trasu za rok (bez parkování, pouze pohonné hmoty)6 €423 €
Za měsíc0.50 €35.25 €

Tabulka ukazující časové a finanční náklady při používání elektrické koloběžky a auta při výše zmiňované obousměrné trase Ovsište-Bratislava centrum, kterou v tomto příkladu je třeba absolvovat 5 dní v týdnu. Ignorujeme cenu parkovného a předpokládáme, že celý proces nalezení parkovacího místa a zaplacení parkovného nezabere více než 3 minuty.

Kromě toho, že koloběžka může být v mnoha případech rychlejší, je zde ještě otázka efektivity. Když nastartujete spalovací auto, tak mu chvíli trvá, než se motor zahřeje na provozní teplotu. Během tohoto zahřívání se vaše spotřeba zvýší průměrně až o 13,5%, tvrdí studie z roku 2014. Elektrická koloběžka využívá elektromotorů a akumulátorů, které během provozu udržují téměř konstantní efektivitu. V případě e-koloběžky váš dojezd a spotřebu obvykle ovlivní pouze počasí a terén. To jen podtrhuje to, že spalovací auta jsou na krátké trasy naprosto nevhodná.

Jízda na koloběžce je zábavnější

Pro mnohé autičkáře hříšná slova, pro jiné samozřejmost. Jízda na běžném autě zpravidla není nijak zábavná, především když se výkon vašeho tatoše dá vyjádřit dvouciferným číslem. E-koloběžka díky elektrickému pohonu a nízké hmotnosti nabízí svižné zrychlení a lepší odezvu od povrchu, po kterém jezdíte. Díky tomu máte stoprocentní kontrolu nad celou jízdou, což dotváří zážitek z jízdy, který auto nedokáže nahradit.

Elektrická koloběžka
Pixabay

Elektrická koloběžka se dokonce může z dopravního prostředku přeměnit na hobby, přičemž na trhu najdete spoustu doplňků a dílů, které zkvalitňují jízdu v rozdílných ohledech. Pokud rádi jezdíte rychle, množství třetích stran nabízí díly a způsoby jak urychlit téměř jakoukoli koloběžku. V případě, že preferujete hraní si se softwarem, většina elektrických koloběžek se dá „načipovat“ nebo přeprogramovat tak, abyste odemkli jejich plný potenciál či upravili křivku výkonu a zrychlení.

Elektrické koloběžky a kola jsou odvětví, které za poslední roky zažívá nevídaný růst a není se čemu divit.

Elektrokoloběžka v obci či příměstské části

Pokud si říkáte, že elektrická koloběžka není ve vaší situaci správným řešením, tak pravděpodobně bydlíte v obci či odlehlé části města. Realita je taková, že jízda na standardní městské koloběžce po silnici, po které jedou auta rychlostí 90 kilometrů za hodinu, určitě není bezpečná ani příjemná zkušenost. Na trhu najdete také koloběžky, které jsou schopny jezdit velmi rychle as některými dokážete dosáhnout i zmíněných 90 kilometrů za hodinu, taková jízda je však velmi nebezpečná. V tomto případě však chyba není v koloběžkách a mikromobilitě, ale v infrastruktuře, která bere v úvahu jen auta a vše ostatní je odsunuto na druhou, ba až třetí kolej.

Na Slovensku (a obecně v Evropě) máme však solidní systém veřejné přepravy. Autobusy jsou u nás na velmi dobré úrovni ai když vlaky někdy zpožďují, stále jsou více než použitelné. Za běžných okolností byste neměli mít problém vzít si koloběžku do autobusu či vlaku, i když je pravda, že se najdou výjimky. Ve srovnání se zahraničím je u nás veřejná přeprava mnohem levnější, což nabízí možnost přepravit se mezi jednotlivými městy vlakem či autobusem a v rámci cílové destinace jezdit na elektrické koloběžce. Stejný postup by se dal aplikovat i při přepravě mezi obcí a městem.

Elektrická koloběžka není lepší než auto

I když mohou někteří z vás mít pocit, že elektrická koloběžka je jediný dopravní prostředek, který dává smysl, tak je třeba adresovat také její očividné nedostatky. Hlavním je úložná kapacita, která obvykle neexistuje. Pro lidi, kteří nutně potřebují velký úložný prostor, bychom spíše doporučovali zmíněná elektrická cargo kola nebo najít takovou koloběžku, pro kterou se vyrábějí odkládací košíky a podobné doplňky. Nezapomeňte však, že tento problém by mohl ve většině případů vyřešit obyčejný batoh nebo taška přes rameno.

Pravděpodobně ale nevyřešíte problém přepravy osob. Na elektrickou koloběžku sice dokážete vejít dvě či tři osoby. Jde ale o velmi nebezpečnou praktiku, kterou byste určitě neměli zkoušet. Pokud potřebujete jít vyzvednout děti ze školy či školky, tak se bez auta nebo hromadné dopravy pravděpodobně neobejdete. I v takové situaci byste však elektrickou koloběžku mohli vzít s sebou. Děti je milují a rádi se na elektrokoloběžce odvezou po cestě domů. Elektrické koloběžky pro mnohé nikdy nenahradí auto, ale dokážou vás zbavit potřeby kupovat do rodiny druhé či třetí auto. Také umí odebrat povinnost rozvážet děti do školy. Elektrická koloběžka je časově i energeticky efektivní dopravní prostředek, na který není třeba řidičské oprávnění a jehož ovládání zvládne v podstatě každý. Pokud nevíte, kterou koloběžku si vybrat, na TECHmaniak.cz naleznete spoustu recenzí a souvisejících článků nejen o elektrických koloběžkách.