Meta sledovala tlačítko LIKE. Nevyhla se milionové pokutě

Tlačítko Like (Facebook) a Tweet (Twitter) byly za poslední rok přidány na miliony webových stránek. Zobrazují se na 1/3 z 1 000 nejnavštěvovanějších webů.

Dobře známá tlačítka „To se mi líbí“ na Facebooku a „Tweet“ na Twitteru umožňují uživatelům daného webu sdílet obsah se svými přáteli a sledovateli. Aniž by to většina věděla, umožňují stránkám sociálních médií sledovat uživatele – i když na ně lidé nekliknou.

Co tato tlačítka přesně dělají?

Jejich primární funkcí je umožnit uživatelům sdílet příspěvky. Tlačítka však umisťují do počítače uživatele soubory „cookies“, které umožňují Facebooku a Twitteru vědět, kdy uživatel navštívil konkrétní stránku. Pokud navštívíš jakoukoli webovou stránku s tlačítkem „Líbí se mi to“, Facebook o tom ví.

Jak to, že tě tlačítka sledují i ​​když na ně neklikneš?

Pokud ses za poslední měsíc přihlásil na Facebook nebo Twitter alespoň jednou, tvé údaje se shromažďují, i když neklikneš na tlačítko. Sledování se zastaví pouze tehdy, když se uživatel odhlásí ze svých účtů na Facebooku nebo Twitteru.

Tlačítko Like a Tweet se vyskytuje i mimo sociální sítě

Tlačítko Like u Facebooku a Tweet u Twitteru byly za poslední rok přidány na miliony webových stránek. Miniaplikace Facebooku se zobrazuje na jedné třetině z 1 000 nejnavštěvovanějších webových stránek na světě, zatímco tlačítka Google a Twitter jsou na jedné čtvrtině a jedné pětině těchto stránek.

Facebook, Twitter, Google a další tvůrci sociálních sítí tvrdí, že data nepoužívají ke sledování uživatelů. Také říkají, že údaje jsou „anonymizovány“, aby je nebylo možné zpětně vystopovat ke konkrétním uživatelům.

tlačidlo like
Facebook/Meta, zdroj: PlayTech.com

Facebook tvrdí, že údaje používá pouze k podpoře cílených reklam. Sociální síť uchovává údaje tři měsíce, což je podstatně déle než dva týdny, po které Google uchovává podobné informace. Twitter tvrdí, že údaje nepoužívá a „rychle“ je vymaže.

Facebook, resp. Meta si však za toto „nevinné“ sledování vysloužila vcelku mastnou pokutu, která činí 90 milionů dolarů. Případ obvinění společnosti v této věci je starý již 10 let, přičemž se táhne od 2012. Ve věci byly roky 2010 a 2011, kdy Facebook toto sledování tlačítek využíval bez vědomí uživatelů ve svůj prospěch.

Jak se zbavit sledování?

Pokud se obáváš sledování na sociálních sítích, měl by ses z těchto stránek zcela odhlásit. Zdá se, že v dnešní době můžeš mít buď pohodlí nebo soukromí. Ne však obojí.