Jak se Mozilla snaží opravit YouTube algoritmus?

Dostali jste někdy na YouTube doporučené video, nad kterým se Vám pozastavil rozum? Mozilla (ano, vydavatel Firefoxu) se snaží zjistit, proč to tak je.

To, jak funguje algoritmus doporučení videí na YouTube, je jednou z největších záhad současného internetu. Podíváte si jedno video, ve kterém zručný kutil staví stůl, a v němém úžasu označíte, že se Vám toto video líbí. Nejbližší týden však na domovské stránce YouTube, v sekci Doporučení, neuvidíte nic jiného než Indy stávajících bazény uprostřed džungle. Mozilla má však v plánu rozlousknout, jak tento algoritmus funguje, a možná i přijít na to, jak ho opravit.

Zdroj: Mozilla

Proč je algoritmus doporučení na YouTube špatný a nebezpečný?

Výše jsme uviděli pro někoho možná úsměvný příklad selhání zmíněného algoritmu. No ve více případech již stalo, že doporučené videa moc úsměvné nebyly. V jednom z příběhů, které Mozilla zveřejnila ve snaze odůvodnit svoje chování, uživatel vyhledával videa s vikingskou tématikou, ale později mu byly doporučeny videa propagující rasovou nenávist. Ani náhodou se ale nejedná o ojedinělý případ. Jiný uživatel nahlásil, že po vyhledání klíčového slova „fail“, několik dní dostával doporučené videa smrtelných automobilových nehod.

„Hodně pozornosti ohledně dezinformací je věnováno- a to zaslouženě – Facebooku. V digitálním ekosystému jsou však i mnohé další elementy, kterým jsme se nevěnovali dostatečně a YouTube je jedním z nich. Začali jsme se dívat na to, co YouTube mluví o tom, jak doporučují svůj obsah, a všimli jsme si, že vědí o problémech s algoritmem a tvrdí, že dělají progres směrem k lepšímu. Neměli jsme však jako toto tvrzení ověřit. „

Ashley Boyd – viceprezident jednání s veřejností

Dosud se nikdo nepokoušel přijít na to, proč algoritmus funguje právě takovým způsobem, jakým funguje. YouTube ve veřejném prohlášení přiznává, že o podobných případech ví, a už několikrát vynaložili snahu tyto problémy vyřešit – vypadá to tak, že zatím neúspěšně.

Mozilla využívá svůj nejrozšířenější produkt – Firefox

Společnost přišla s rozšířením pro Mozillu Firefox a Google Chrome, které umožňuje ohlašovat nechtěné videa zobrazující se mezi doporučeními. Rozšíření se nazývá RegretsReporter a nesbírá o Vás ani o tom, co sledujete žádné informace až do momentu, kdy mu to sami nepřikážete. Když tedy spatříte nevhodné video, můžete jej označit. Následně rozšíření shromáždí informace o konkrétním doporučení a také o tom, jakými videi jste se k němu dostali. Tyto informace jsou pak sklizeny a použity ke zkoumání algoritmu.

Zdroj: Mozilla

Společnost Mozilla je odhodlána strávit 6 měsíců sbíráním informací od uživatelů. Na konci tohoto období se dočkáme verdiktu, který má za cíl zlepšit nejen YouTube algoritmus, ale také veřejné vnímání umělé inteligence. Algoritmus, který YouTube používá, není nic méně než umělá inteligence, která předpovídá, co by se vám mohlo líbit na základě toho, co jste sami řekli, že se Vám líbí.