Budoucnost doručování zásilek je bez emisí

Startup z Německa má konkrétní představu o fungování doručovacích společností a nejedná se o prázdná slova. Co by měl nabídnout?

Zkuste si teď vzpomenout, kdy jste naposledy přebírali nějaký balíček od kurýrní společnosti. Není důležité jaké bylo počasí, ale zkuste říct, jak Vám byl doručen. S největší pravděpodobností vám ho přivezl kurýr ve velké dodávce. Jak byste reagovali, kdyby vám ho přivezou na ekologické elektrické tříkolce, kterou můžete řídit i bez řidičského oprávnění?

Zdroj: ONO

Nápad vznikl v Německu

Zpočátku drobný startup z Berlína dnes láká obrovské publikum. Řeč je o mladé společnosti ONO, v roce 2016 známé jako Tretbox, což v podstatě můžeme přeložit jako „pedálový box“. A přesně o to jde. Jejich produkt je jakýsi pedálový box a nazývá se PAT (pedálem asistovaný transportér). ONO si stanovilo jasný cíl – zlepšit poslední krok přepravy balíku mezi třídícím střediskem a zákazníkem. Jejich vize je taková, že v každém městě by se nacházelo jedno či více třídicích středisek a zásilky do nich by se převáželi na dodávkách, ale z třídícího střediska k zákazníkovi by to měl na starosti PAT.

Proč měnit něco co funguje?

Na Slovensku nemáme moc velký problém s kurýry. No v Německu je to závažná problematika, kterou řeší málokdo. Průměrný Němec si za rok přebere 24 zásilek, to je po Číně druhý největší počet probraných zásilek na jednoho obyvatele. Němci mají s velkými dodávkami problém především z hlediska dopravních zácp. Beres Seelbach, zakladatel společnosti ONO a její generální ředitel, řekl: „Každý je už z těch dodávek unavený.“ Dále pokračoval slovy, „Způsob jakým se lidé a věci přepravují v rámci města je hloupý. Jsou mnohem inteligentnější a efektivnější způsoby, kterými bychom ochraňovali naše přírodní zdroje a zlepšily kvalitu života ve městě. „

PAT

Jak jsme již zmínili, PAT má 3 kola. Při jeho tvorbě se snažili designéři najít nejlepší balanc mezi autem a elektrickým kolem. Jedním z těchto designérů je také Murat Günak, bývalý vedoucí oddělení designu v Mercedesu a VW.

PAT má pedály, řídítka a způsob ovládání připomíná běžné elektrický kolo. Řidič sedí uvnitř kabiny, která je odolná vůči všem vlivům počasí a k dispozici má dva elektrické motory schopné ujet 40 kilometrů na jedno nabití. Dojezd je však snadno zdvojnásobitelný, jelikož PAT má jednoduše vyměnitelné baterie. Kromě toho má odpojitelný nakládací prostor. Jeho maximální rychlost je 25 kilometrů za hodinu, aby ho mohl vést kdokoliv i bez řidičského oprávnění.

Z jeho parametrů tedy vyplývá, že je to z hlediska legislativy elektrické kolo, což znamená, že nemá SPZ a tedy můžete parkovat na mnoha místech, kde běžné vozy nemohou, bez postihu. Samotný zakladatel společnosti žertovně řekl, „PAT není evidované vozidlo, takže mu nemůžete dát pokutu, protože nevíte kam ji poslat.“

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt ono startup
Zdroj: ONO

Postoj kurýrních společností

Někteří obyvatelé Berlína, Drážďan či Munsteru už mohli vidět PAT, jak prochází kolem nich. Společnosti Moving, HelloFresh a Hermes už se zúčastnili testování v zmíněných městech. V nadcházejících měsících se testování zúčastní i GLS. Velký problém kurýrních společností spočívá v tom, že nemají dostatek řidičů a lidé prý nemají zájem o tyto pracovní pozice. ONO zvyšuje počet potenciálních zaměstnanců tím, že ho může řídit v podstatě kdokoliv.