První obojživelná osmikolka je na světě. Bláznivý stroj nic nezastaví

V současnosti se téměř každý týden objevují na trhu nová elektrická vozidla, takže bylo jen otázkou času, kdy spatří světlo světa obojživelné elektrické auto.

Je však třeba poznamenat, že dnešní článek nebude o vojenském vozidle, ale o skutečném rekreačním obojživelném elektrickém vozidle

Argo

Za novým modelem Atlas EV stojí kanadská společnost Argo, která vyrábí extrémní terénní auta. Ta již nabízí širokou škálu terénních vozidel poháněných fosilními palivy včetně obojživelných, ale Atlas EV je jejich první plně elektrický vůz. Společnost popisuje vozidlo na své webové stránce slovy:

„Je vytvořeno s pomocí vynalézavosti Go Anywhere a optimalizováno s více než desetiletím významného výzkumu a vývoje v rámci elektrifikace a bezpilotního sektoru. Společnost ARGO, světový lídr v oblasti obojživelných extrémních terénních vozů, je hrdá na to, že vám může přinést vůz Atlas EV. První plně elektrický obojživelný vůz XTV 8×8 na světě. Tento plně elektrický obojživelný vůz vybavený elektromotorem s jedním pohonem generujícím točivý moment 32,5 m/s je vybaven 28 kWh baterií se zdokonaleným rekuperačním brzděním. Pokročilý asistent pro jízdu do kopce pomáhá tomuto stroji při jízdě do kopce nebo na svahu.“

Na první pohled neefektivní

Společnost Argo neuvádí podrobnosti o dojezdu vozidla. Už na první pohled je to těžké a neefektivní vozidlo, které má jen 28 kWh baterii, ale s omezenou rychlostí 25 mph (40 km/h) na souši a 3 mph (5 km/h) na vodě by mělo být stále schopno projet slušné vzdálenosti.

Atlas EV je čtyřmístné vozidlo, ale vezmete-li ho na vodu, změní se na dvoumístné respektive na sólo. Jeho nosnost na souši a na vodě je totiž zcela odlišná: 198 kg na souši a 107 kg na vodě.

Atlas EV může být rekreační, ale i funkční, neboť je vybaven „vnitřně zapuštěným navijákem o nosnosti 1360 kg, který poskytuje elegantní, nízkoprofilový design a zároveň je plně funkční“.

Vozidlo je vybaveno 12palcovým dotykovým displejem, který umožňuje přístup ke všem informacím o vozidle.

Společnost Argo popisuje tento systém:

Centrální 12palcová dotyková obrazovka, která funguje jako řídicí centrum pro vozidlo Atlas EV, je integrována s technologií určování polohy vozidla, inteligentním mapováním terénu, hlášením stavu vozidla na požádání, náklonoměrem, couvací kamerou, kontrolkou dálkových světel a digitálním ukazatelem převodového stupně. Tento komplexní displej nabízí zcela nový význam ovládání vozidla.

Systém je vybaven slušným počtem funkcí pro jízdu v terénu: Je v podstatě vybaven všemi stejnými funkcemi, kterými je Argo známo ve svých vozidlech XTV, ale je zde jedna věc, kterou se jeho Atlas EV výrazně liší od ostatních, a to je cena. Cena jejího prvního elektrického vozidla začíná na 50 000 USD a je přibližně o 15 000 USD vyšší než cena jejího dalšího nejdražšího obojživelného vozidla 8×8.

S baterií s kapacitou pouhých 28 kWh a motorem o výkonu 107 kW to bude pro většinu lidí nezajímavé, na druhé straně jiné obojživelné vozidlo s nulovými emisemi nenajdete a společnost Agro s tímto faktem počítá.