Monorim MR1: Zadní odpružení pro elektrokolobežky Xiaomi

Snažíte se najít způsob, jakým byste si zpříjemnili jízdu po rozbité silnici? Monorim MR1 je zadní odpružení pro e-koloběžky od ověřené značky.

Téměř vůbec neudržované, stařičké chodníky, které si ještě pamatují jako po nich pochodovali pionýři v lampiónový průvodech, jsou hlavním důvodem, proč je u majitelů elektrokolobežiek Xiaomi oblíbená výměna originálních 8.5 palcových pneumatik za větší 10 palcové a proč má dodatečná montáž předního pérování takový úspěch. Jízda po „rozbitých“ a nezpevněných površích se stává mnohem příjemnější a koloběžky nemají tak mnoho poruch. Jak moc pomáhá zadní odpružení Monorim MR1?

Po mnoha dobrých zkušenostech s dlouho vyvíjeným a zkoušeným předním odpružením od firmy Monorim, přichází tato značka i s výrobkem pro odpružení zadního kola všech typů elektrických koloběžek Xiaomi, včetně modelů Pro.

Masivní Monorim MR 1, Zdroj: Techmaniak

Balení Monorim MR1 a první dojmy

Monorim MR1 dostanete poctivě zabalený v pěkné krabici, která snese i nepříliš šetrné zacházení některých kurýrních společností.

Dobře vypadající balení, Zdroj: Techmaniak

Po otevření krabice a rozložení jejího obsahu zůstává člověk příjemně překvapen: Součástí balení jsou i kvalitní imbusové klíče a dokonce i stupňovitý vrták, který je potřebný k vyvrtání dvou děr. Opravdu to připomíná časy před desítek let, když jste například při koupi nového kola dostali kompletní nářadí, hustilku, soupravu na lepení defektů, brašnu a kopec jiných věcí.

Potřebné klíče a vrták k montáži, Zdroj: Techmaniak

V krabici je také zvlášť označen sáček se sadou dílů pro Pro verze koloběžek Xiaomi, které mají širší rám.

Součástky pro verze Pro, Zdroj: Techmaniak

V balení je dokonce i další zvonek, dvě pružiny do tlumiče (červená pro hmotnost od 50 kg do 100 kg a zelená pro „těžké váhy“ od 70 do 120 kg), prodlužovací kablík k instalaci původního světla, nové bezkabelové zadní světlo (bliká při vibracích blatníku), nové (delší) brzdové lanko, reflexní nálepky, mezikus pro případ instalace nadstandardní brzdy (X tech), blatníky, krytky, šrouby a samozřejmě samotná konstrukce s pružinovým tlumičem. Je toho opravdu nepočítaně.

Toto vše je součástí balení, Zdroj: Techmaniak

Montáž Monorim MR1

Na začátek je třeba říci, že montáž „zadního Monorimu“ není velmi náročná, což je podle mě velké plus: Nejsou zapotřebí velké nevratné zásahy do rámu koloběžky (řezání, broušení, hodně vrtání). Stačí jen pomocí přiloženého vrtáku zvětšit dvě díry na rámu elektrokolobežky a tím je vrtání konec. Přesto, doporučujeme technicky méně zdatným ekolobežkářům svěřit celou montáž do rukou odborného servisu.

Místo vrtání do rámu, Zdroj: Youtube

Před samotnou montáží musíme pár věcí z koloběžky demontovat: blatník, kolo, brzdu (+ vytáhnout z bowdenu brzdové lanko) a rozhodnout se, co s konektorem ke zadnímu světlu. Nejpraktičtější je asi schovat ho do nitra koloběžky k baterii, pryžovou průchodku dobře utěsnit a použít nové bezkabelové blikající světélko.

Zvětšením (provrtáním) již existujících dvou otvorů na rámu koloběžky začínají a současně i končí „destrukční práce“. Dále to pokračuje poměrně jednoduše, například i podle toho podrobného videa:

Dvě věci, které je třeba zmínit při montáži jako mírné problémové:

  1. Brzdu je někdy „umění“ vycentrovat. My jsme museli pod dva šrouby její uchycení přidat šikmo zbroušené podložky, abychom brzdu dostali do správné polohy.
  2. Druhý zadní blatník (ve kterém je místo pro světlo) je vyroben dost nešťastně. Pokud je namontován bez úprav, tak mezi ním a předním blatníkem musí zůstat asi 10 cm mezera, takže během deště přes tu mezeru vás kolo krásně,, ocáká „. My jsme ten problém vyřešili ohřátím obou plastových držáků blatníku horkovzdušnou pistolí a jejich ohnutím tak, aby se oba blatníky dotýkaly:
Detail namontovaného pružení, Zdroj: Techmaniak
Širší záběr elektrokolobežky Xiaomi se zadním pérováním, Zdroj: Techmaniak

Jízda se zadním odpružením

Nejdůležitější zjištění při praktickém testování schopnosti Monorimu MR1 tlumit nerovnosti na silnici a zpříjemnit jízdu je, že hmotnost jezdce má zásadní vliv na to, jak se pružení při jízdě zpráva – jak účinně pruží.

Pokud má koloběžkář hmotnost do 50 kg, účinek pružení je cítit jen slabě i s měkčí červenou pružinou. Pro „muší váhy“ by tedy bylo vhodné do tlumiče vložit slabší pružinu jako je ta červená, nebo ještě lépe – vyměnit originální pružinový tlumič za pneumatický, ve kterém se dá nastavit tlak vzduchu.

Hmotnost jezdce 75 – 95 kg je asi nejideálnější pro toto zadní pérování s červenou pružinou. Monorim dobře „vyžehlí“ všechny díry a nerovnosti.

Pro „těžké váhy“ je tu řešení ve formě tužší zelené pružiny, která je součástí balení. Není nic jednoduššího než je její výměna.

Mínusy a plusy

Mezi nevýhody namontování zadního pérování patří navýšení celkové hmotnosti elektrokoloběžky o cca 1,9 kg, prodloužení koloběžky o pár centimetrů (což může být problém hlavně při převážení v autě) a občasný výskyt rachotivý zvuků, zejména při tlačení koloběžky bez zatížení.

Při optimální hmotnosti jezdce však zadní pružení Monorim citelně pomáhá a zlepšuje pocit z jízdy. Masivní provedení a značka Monorim je zárukou, že i něco vydrží. V neposlední řadě elektrokoloběžka získává originální vzhled, ale to je opravdu věc vkusu.

Kde koupit?

Pozor na padělky, na které můžete na internetu narazit. Doporučuji využít služeb obchodu / eshopu, který je známý a prodává originální díly. Originální Monorim doplňky zakoupíte například v eshopu Amper servis, můžete kliknout přímo SEM.