Na australském kontinentu vzniká velmi zajímavý projekt, který nese název „Infinity Train“. Jedná se o vlak budoucnosti, který se bude nabíjet pohybem z kopce. Bude nést těžkou železnou rudu v jednom směru a tuto váhu a pohyb použije k nabití vlaku na zpáteční cestu zpět do dolu.
Infinity Train má potenciál být nejefektivnější bateriovou elektrickou lokomotivou na světě. Regenerace elektřiny na sjezdových úsecích odstraní potřebu instalace infrastruktury na výrobu a dobíjení obnovitelné energie. To z ní udělá kapitálově efektivní řešení pro eliminaci nafty a emisí.
Australská společnost může způsobit revoluci
Společnost FMG má sídlo v západní Austrálii se sídlem v Perthu. Nechybí jí ani obrovský majetek na severu státu. Jedná se o jednoho z největších producentů železné rudy na světě.
FMG oznámila Infinity Train jako součást společného projektu s nedávno získanou společností WAE, komerční odnoží známého závodního týmu Formule 1, Williams Racing.
WAE vyrábí baterie pro elektrická vozidla, což FMG uvádí jako jeden z klíčových důvodů akvizice, jelikož tyto baterie budou pohánět i vlak budoucnosti. WAE také pracovala na souvisejících projektech.
Jedním z nich je i návrh patentovaného vysokonapěťového bateriového systému pro 290 tunové těžební vozidlo na vodíkový pohon. Po dokončení se údajně stane největším elektrickým vozidlem na světě.
Jak tedy bude fungovat Infinity Train od FMG a WAE?
Vedení FMG uznalo, že důlní vlak nabízí jedinečnou situaci, která se dobře hodí pro novou technologii. Je to proto, že důlní vlak musí jet tam a zpět pouze na relativně krátkou vzdálenost.
To znamená, že jeho cesty jsou velmi předvídatelné, dobře ovladatelné a používají vždy určité množství energie, pokud je hmotnost přibližně stejná. Není to jako osobní nebo nákladní vlak navržený k použití po celém světě.
Zakladatel společnosti – Andrew Forrest, cituje gravitační energii jako jeden kus globálního odklonu od fosilních paliv k jiným zdrojům energie.
Plně naložený 34 000-tunový vlak se bude sám pohybovat mírně z kopce a tuto kinetickou energii uloží do baterií, které budou pohánět mnohem snáze vyprázdněné vlaky zpět po svahu do dolů. Nový vlak zároveň sníží provozní náklady.
FMG tvrdí, že její současná flotila má celkem 16 vlakových souprav, z nichž každá je dlouhá téměř 3,2 km a každá má kapacitu více než 34 000 tun.
Vlaky využívají naftu a představují 11 % celkových přímých emisí společnosti. Cílem FMG je do roku 2030 eliminovat naftu z jejich provozu a zcela dekarbonizovat.
Odpovědět