Elektrické kolo bez řetězu: Revoluce nebo nepraktická inovace?

Kolo bez řetězu? Je to vůbec možné?

Inovace ve světě elektromobility přicházejí neustále. Aktuálně přicházejí elektrická kola, která fungují podobně jako automatické hodiny. Tedy k tomu, aby fungoval je potřebná energie. Energie prostřednictvím vašeho šlapání.

elektrická kola

Zní to možná komplikovaně, ale koncept je jednoduchý. Namísto přenášení síly pedálů do zadního náboje pomocí řetězu nebo řemene aktivujete pedály tvz. elektrický generátor. Takto vyrobená elektrická energie napájí nejen motor, ale také baterii samotného elektrického kola.

Nissan už s technologií implementoval

Automobilka Nissan aktuálně nabízí své dva nejprodávanější modely – Qashqai a X-trail, které jsou touto technologií vybaveny. Jedná se o benzínový motor, který pohání generátor, a ten následně vyrábí elektrickou energii, kterou elektromotor přeměňuje na mechanickou energii.

Výsledky jsou celkem působivé, zejména při jízdě ve městě. Nissan deklaruje velmi efektivní dojezd až 16,9 km/l. Na dálnici je to však jenom 13,5 km/l, protože rekuperace při brzdění je mnohem menší.

elektrická kola

Neexistují žádné řetězy ani ozubená kola, žádné kazety, zkrátka nic. Kadence šlapání může být mnohem rovnoměrnější a pravidelnější. Elektrický generátor dokáže dokonce zjistit jakékoli rozdíly v síle svalů na nohou. Například je-li vaše levá noha o něco méně silná, může vám to usnadnit stlačení levého kliku. Šlapání do pedálů je efektivnější, protože lidské tělo má lepší výkon, když je úroveň svalové námahy konstantní a rovnoměrná.

Jaké jsou výhody digitálních e-biků?

Elektrická kola s digitálním pohonem by měla být lepší ve špatných povětrnostních podmínkách, vzhledem k absenci mechanických částí pohonu, jako jsou řetězy. Zároveň mohou snáze využívat rekuperační brzdění, díky čemuž jsou obzvláště výkonné při častých zastávkách, například při dojíždění do města.

Design by se mimo jiné těšil z nových možností, jako například jednodušší koncipovatelná skládací e-kola, vzhledem k absenci řetězů a jednodušší, štíhlejší konstrukci kola. Měly by se snížit i výrobní náklady, díky menšímu počtu jízdních dílů.

Jaké jsou nevýhody digitálních e-biků?

 
Největší nevýhodou je, že kdykoli přeměňujete energii, například elektrickou energii na mechanickou energii a naopak, dochází ke ztrátě. Když místo toho použijete mechanickou energii vašich nohou na pedály, které ji následně přenesou na zadní kolo, dojde jen k malé ztrátě. Pokud se stejná mechanická energie přemění na elektrickou energii pro elektrický motor, celková mechanická energie vašeho šlapání, kterou obdrží zadní kolo, je přibližně o 20 % nižší.

Digital, automatic e-bike motor system with true regenerative braking and  reverse gearing crowdfunds | Cycling Electric

Další nevýhodou je nízký výkon, a tedy kola nebudou určena do strmých kopců. Samotné elektromotory o výkonu 250 Wh sotva dodají energii navíc, kterou vyžaduje jízda do kopce, a to i v nepříliš strmých stoupáních. U standardního e-biku hraje při stoupání rozhodující roli síla nohou, která podporuje elektromotor.

Přesto městská jízda nabízí možnost častého dobíjení baterie pomocí rekuperace, díky čemuž jsou elektrická kola s digitálním pohonem mnohem efektivnější.

Co si o takových kolech myslíte vy? Určitě nám napište dolů do komentáře.