Jak dokáže továrna Gigafactory zkonstruovat elektromobil Tesla v takovém rekordním čase? U Tesly Model Y trvá výroba jen 45 sekund! Za tento rekordní čas vděčí až tisícovce plně zautomatizovaných robotů, kteří své úkoly plní při maximálním nasazení opravdu bleskurychle.b
Tesla Gigafactory Shanghai letos funguje naplno a tři po sobě jdoucí měsíce vyrobila více než 50 000 elektrických vozidel. Při 30 dnech v měsíci a 24 hodinách denně je průměrná doba výroby elektromobilu kratší než 1 minuta.
Extrémní rychlost výroby v továrně Gigafactory
V továrně vznikne v průměru jeden Model 3 každých 44,3 vteřiny. Během 10 minut bylo vyrobeno celkem 16 Modelů Y, což je téměř jedno auto každých 38 sekund. Tato rychlost je dostatečná k tomu, aby překonala Ford, známý svojí výrobní linkou. Jejich předchozí rekord byl 53 vteřin na výrobu jednoho pickupu F-150.
Cílem Tesla Gigafactory Shanghai v letošním roce je vyrobit více než 500 000 vozů, ale podle aktuálního harmonogramu jejich výrobní kapacita dosahuje 650 000 vozů ročně. Na druhé straně světa, v Německu, známém pro své důsledné řemeslné zpracování, je cíl berlínského závodu Tesly konzervativnější.
Na otevírací recepci berlínské továrny byl tehdy stanoven cíl zkompletovat jeden podvozek Modelu Y za 45 sekund. Spolu s procesem montáže a zapojení se odhaduje, že celkovým cílem bylo jedno auto za minutu.
Téměř 500 plně zautomatizovaných robotů
Hlavním příspěvkem k rychlosti výrobní linky Tesly je nasazení velkého počtu automatizačních robotů. Na jedné výrobní lince Modelu Y je nasazeno celkem 445 robotů. Ti, kteří mají zkušenosti s výrobními linkami, vědí, jak těžké je provozovat tolik strojů každý den bez přerušení.
Odvážná karoserie Modelu Y z jednoho kusu tlakově litého odlitku, nový strukturovaný design baterie a samořídící systém Tesla Vision přispívají ke zjednodušení výrobního procesu. Integrovaný design čtyř lisovacích, svařovacích, lakovacích a všeobecných výrobních dílen zkrátil vzdálenost mezi každým procesem na maximální možnou míru.
Tesla China uvedla, že v každém procesu přijala vícevrstvý design a efektivněji využívala vertikální prostor závodu s výtahy, dopravními pásy a jinou automatizovanou logistikou. Tento trojrozměrný tovární design maximalizuje efektivní využití půdy.
Podle nejkonzervativnějšího odhadu bude berlínský závod v roce 2022 vyrábět 600 000 elektrických vozů ročně. Továrna v Šanghaji na tom bude o něco lepší, přičemž plánuje vyrábět až 650 000 vozů. Ještě šokující je, že celý areál továrny se i nadále rozšiřuje.
Nejenže neustále přibývají auta, ale jsou zde i nové budovy, které nejsou součástí továrny v Texasu, která se právě začala stavět. Jen tyto tři závody postačují k zajištění roční produkce 1 milionu vozů Tesla Model Y v roce 2022.
Odpovědět