Lehká vozidla se stále častěji objevují v řadách ozbrojených sil na celém světě. Přítomnost malých terénních vozů a bugin v řadách liniových jednotek na frontě již není překvapující. K těmto typům vozidel se začínají přidávat také elektricky poháněné motocykly.

Motocykly byly ve 2. světové válce klíčovým druhem dopravy pro spojenecké mocnosti i nacistickou armádu. Zatímco motocykly v současnosti pracují v terénu v menší míře, několik armád testovalo proveditelnost elektrických verzí na průzkumné mise. Proč si elektrické motocykly stále více získávají přízeň ozbrojených sil po celém světě? Pokusíme se najít odpověď.
Neslyšet je…
V roce 2015 agentura DARPA (Defense Advanced Research Project Agency) odhalila svůj projekt SilentHawk ve spolupráci s Logos Technologies a Alta Motors. Hybridní motocykl běžel na benzín, dokud se elektrická baterie dobíjela. V těchto případech SilentHawk vydával 75 decibelů zvuku.
Elektrický pohon však snížil výkon decibelů na 55, což je zhruba ekvivalent hluku mluvené konverzace. Tento fakt patří k největším benefitům. Elektrický motocykl zanechává mnohem nižší zvukovou a tepelnou stopu. Při volnoběhu nevydává žádný hluk a při plném plynu je podstatně tišší než kterékoli jiné vozidlo.

Taktické výhody
Se špičkovým výkonem kolem 8 koní jsou armádní motocykly schopny dosáhnout maximální rychlosti až 72 km/h. Jsou vybaveny odpružením pro dlouhou jízdu a speciálními pneumatikami, které usnadňují pohyb po nerovném terénu.
Vylepšené sady řemenů, jako jsou například od Gates Carbon Drive, nahrazují hnací řetěz tišším řemenem vyztuženým uhlíkovými vlákny a ještě více snižují zvukový podpis. Výhodou je také nízká hmotnost, která je u testovaných modelů pod 50 kg. Díky své lehké konstrukci jsou vhodnější pro letecké použití, jako jsou výsadky z letadel a helikoptér.

Strategická mobilita
16. letecká útočná brigáda Spojeného království byla jednou z těch, které elektrické motocykly testovaly. Výsledky velmi přesně později popsal kapitán
„Cílem experimentu bylo pochopit tři věci. Jak bychom mohli použít motocykly takticky a jaké výhody nabízejí oproti jiným vozidlům a jaké jsou důsledky pro jejich zásobování energií a interakci s jinými vozidly v provozu. Jedním z hlavních důvodů, proč máme zájem o používání motorek, je potřeba letecké přenosnosti a zejména letecký výsadek. Dobrá věc na tak malém vozidle je, že jej můžete dostat do zadní části helikoptér; můžete jej převážet vedle nebo pod trupem helikoptéry.“
„Několik jich můžete dostat do zadní části letadla a pak byste je potenciálně mohli shodit z letadla s padákem. Elektro motocykl tedy poskytuje celou řadu možností, jak posunout mobilitu v expedičním smyslu vpřed tak, jak to džíp nebo dokonce čtyřkolka jen tak nezvládnou. Takže to je hlavní důvod, proč se o to jako letecká útočná brigáda zajímáme, protože má to, čemu říkáme dobrá strategická mobilita. S motorkou se dostanete dost daleko, docela rychle, poměrně jednoduše.“
Dan Lauder

Elektrické motocykly se prosazují v komerčním sektoru, protože stále více jezdců objevuje jejich výhody, ale nyní jsme svědky i toho, že ozbrojené síly se stále více obracejí na novou technologii, aby využily jedinečných vlastností, které se nacházejí v elektrických motocyklech.
Jaké byly testovány v průběhu let 2021/2022?
letecká útočná brigáda Spojeného království zkoušela populární Sur Ron Firefly k použití ve vojenských výsadcích.
Elektrické motorky UBCO s pohonem obou kol byly testovány novozélandskými obrannými silami na hlídkování, kde se jejich operace s nízkým podpisem ukázaly jako klíčové výhody.
Sur-Ron Firefly Light Bee – terénní testy australské armády pro průzkumné mise.
Zero MMX, vybavený technologií výměnných baterií s dojezdem 90 mil – testy australské armády pro hlídkování a rozvoz týlního zabezpečení.
Očekává se, že letos a příští rok ještě více vojenských poboček otestuje „bojeschopnost“ e-motocyklů v terénu.
Bude zajímavé sledovat, jak tento fakt bude formovat trh.

Foto: electrek.co