Vojáci si zamilovali elektrické motocykly. Nejvíce si cení jedné obrovské výhody

Elektrické motocykly si postupně nacházejí uplatnění iv armádě. Budou vojáci elektrická vozidla ve zbrojním průmyslu vnímat jako jistou výhodu?

Lehká vozidla se stále častěji objevují v řadách ozbrojených sil na celém světě. Přítomnost malých terénních vozů a bugin v řadách liniových jednotek na frontě již není překvapující. K těmto typům vozidel se začínají přidávat také elektricky poháněné motocykly.

Motocykly byly ve 2. světové válce klíčovým druhem dopravy pro spojenecké mocnosti i nacistickou armádu. Zatímco motocykly v současnosti pracují v terénu v menší míře, několik armád testovalo proveditelnost elektrických verzí na průzkumné mise. Proč si elektrické motocykly stále více získávají přízeň ozbrojených sil po celém světě? Pokusíme se najít odpověď.

Neslyšet je…

V roce 2015 agentura DARPA (Defense Advanced Research Project Agency) odhalila svůj projekt SilentHawk ve spolupráci s Logos Technologies a Alta Motors. Hybridní motocykl běžel na benzín, dokud se elektrická baterie dobíjela. V těchto případech SilentHawk vydával 75 decibelů zvuku.

Elektrický pohon však snížil výkon decibelů na 55, což je zhruba ekvivalent hluku mluvené konverzace. Tento fakt patří k největším benefitům. Elektrický motocykl zanechává mnohem nižší zvukovou a tepelnou stopu. Při volnoběhu nevydává žádný hluk a při plném plynu je podstatně tišší než kterékoli jiné vozidlo.

Taktické výhody

Se špičkovým výkonem kolem 8 koní jsou armádní motocykly schopny dosáhnout maximální rychlosti až 72 km/h. Jsou vybaveny odpružením pro dlouhou jízdu a speciálními pneumatikami, které usnadňují pohyb po nerovném terénu.

Vylepšené sady řemenů, jako jsou například od Gates Carbon Drive, nahrazují hnací řetěz tišším řemenem vyztuženým uhlíkovými vlákny a ještě více snižují zvukový podpis. Výhodou je také nízká hmotnost, která je u testovaných modelů pod 50 kg. Díky své lehké konstrukci jsou vhodnější pro letecké použití, jako jsou výsadky z letadel a helikoptér.

Strategická mobilita

16. letecká útočná brigáda Spojeného království byla jednou z těch, které elektrické motocykly testovaly. Výsledky velmi přesně později popsal kapitán

„Cílem experimentu bylo pochopit tři věci. Jak bychom mohli použít motocykly takticky a jaké výhody nabízejí oproti jiným vozidlům a jaké jsou důsledky pro jejich zásobování energií a interakci s jinými vozidly v provozu. Jedním z hlavních důvodů, proč máme zájem o používání motorek, je potřeba letecké přenosnosti a zejména letecký výsadek. Dobrá věc na tak malém vozidle je, že jej můžete dostat do zadní části helikoptér; můžete jej převážet vedle nebo pod trupem helikoptéry.“

„Několik jich můžete dostat do zadní části letadla a pak byste je potenciálně mohli shodit z letadla s padákem. Elektro motocykl tedy poskytuje celou řadu možností, jak posunout mobilitu v expedičním smyslu vpřed tak, jak to džíp nebo dokonce čtyřkolka jen tak nezvládnou. Takže to je hlavní důvod, proč se o to jako letecká útočná brigáda zajímáme, protože má to, čemu říkáme dobrá strategická mobilita. S motorkou se dostanete dost daleko, docela rychle, poměrně jednoduše.“

Dan Lauder

Elektrické motocykly se prosazují v komerčním sektoru, protože stále více jezdců objevuje jejich výhody, ale nyní jsme svědky i toho, že ozbrojené síly se stále více obracejí na novou technologii, aby využily jedinečných vlastností, které se nacházejí v elektrických motocyklech.

Jaké byly testovány v průběhu let 2021/2022?

letecká útočná brigáda Spojeného království zkoušela populární Sur Ron Firefly k použití ve vojenských výsadcích.

Elektrické motorky UBCO s pohonem obou kol byly testovány novozélandskými obrannými silami na hlídkování, kde se jejich operace s nízkým podpisem ukázaly jako klíčové výhody.

Sur-Ron Firefly Light Bee – terénní testy australské armády pro průzkumné mise.

Zero MMX, vybavený technologií výměnných baterií s dojezdem 90 mil – testy australské armády pro hlídkování a rozvoz týlního zabezpečení.

Očekává se, že letos a příští rok ještě více vojenských poboček otestuje „bojeschopnost“ e-motocyklů v terénu.

Bude zajímavé sledovat, jak tento fakt bude formovat trh.

Foto: electrek.co