Elektrická kola, která poskytují asistenci motoru pro usnadnění šlapání. Zaznamenala v posledním desetiletí stoupající popularitu jako zábavná a efektivní alternativní forma dopravy.
Jedním z největších úspěchů hnutí e-biků bylo vytvoření nových jezdců z řidičů, kteří by jinak ani neuvažovali o přechodu z auta na šlapací kolo. Nová studie nyní ukazuje, o kolik jsou e-kola efektivnější (a zábavnější) než šlapací kola.
Studie s názvem „Je to elektrické! Měření výdeje energie a rozdílů ve vnímání mezi koly a koly s elektrickým pohonem,“ bylo zveřejněno v nejnovějším vydání Journal of Transport
Metodika nemá chybu
Výzkumníci porovnali pedálová kola s elektrickými asistenčními koly z programu sdílení kol s hodinovými jízdami na každém kole. Zjistili, že jezdci na e-kolech spotřebovali o 13 % méně energie než jezdci na šlapacím kole a měli o 21 % vyšší požitek. Podobný výsledek lze předpokládat například i u elektrických koloběžek a podobných prostředků.
Účastníci studie nejprve absolvovali test maximální zdatnosti na kole a poté si nechali posoudit složení těla.
Obdrželi šlapací kolo a pomocné elektrické kolo z programu sdílení kol pro provedení dvou jednohodinových jízd v parku.
Tepová frekvence účastníků, jakož i rychlost jízdních kol se průběžně zaznamenávaly během jízd. Vnímané úrovně námahy uváděli účastníci ve čtyřech intervalech během jízdy. Na konci jízdy účastníci hlásili své potěšení, potíže a úroveň únavy.
Studie použila párové T-testy k porovnání rozdílů mezi jízdou na pedálovém kole a jízdou na elektrokole.
Výsledky jsou zajímavé
Výsledky pravděpodobně nikoho nepřekvapí: Jezdci na šlapacích kolech použili více námahy a energie, což mělo za následek vyšší průměrnou srdeční frekvenci.
Podle srdečních monitorů jezdci na šlapacím kole dosahovali vyšší průměrné procento maximální tepové frekvence (69,6 %) než jezdci na e-kolech (61,5 %).
Měřeno na Likertově stupnici od 1 do 5, jezdci na e-kolech uváděli vyšší průměrnou úroveň potěšení (4,6) než jezdci na šlapacím kole (3,8).
Odpovědět