Vědci se podívali na elektrická kola. Potvrdili něco, co jsme dlouho tušili

Elektrická kola, která poskytují asistenci motoru pro usnadnění šlapání, zaznamenala v posledním desetiletí stoupající popularitu jako zábavná a efektivní alternativní forma dopravy.

Jedním z největších úspěchů hnutí e-biků bylo vytvoření nových jezdců z řidičů, kteří by jinak ani neuvažovali o přechodu z auta na šlapací kolo. Nová studie nyní ukazuje, o kolik jsou e-kola efektivnější (a zábavnější) než šlapací kola.

Studie s názvem „Je to elektrické! Měření výdeje energie a rozdílů ve vnímání mezi koly a koly s elektrickým pohonem,“ bylo zveřejněno v nejnovějším vydání Journal of Transport

Metodika nemá chybu

Výzkumníci porovnali pedálová kola s elektrickými asistenčními koly z programu sdílení kol s hodinovými jízdami na každém kole, přičemž zjistili, že jezdci na e-kolech spotřebovali o 13 % méně energie než jezdci na šlapacím kole a měli o 21 % vyšší požitek. Podobný výsledek lze předpokládat například i u elektrických koloběžek a podobných prostředků.

Účastníci studie nejprve absolvovali test maximální zdatnosti na kole a poté si nechali posoudit složení těla.

Obdrželi šlapací kolo a pomocné elektrické kolo z programu sdílení kol pro provedení dvou jednohodinových jízd v parku.

Tepová frekvence účastníků, jakož i rychlost jízdních kol se průběžně zaznamenávaly během jízd. Vnímané úrovně námahy uváděli účastníci ve čtyřech intervalech během jízdy. Na konci jízdy účastníci hlásili své potěšení, potíže a úroveň únavy.

Studie použila párové T-testy k porovnání rozdílů mezi jízdou na pedálovém kole a jízdou na elektrokole.

Výsledky jsou zajímavé

Výsledky pravděpodobně nikoho nepřekvapí: Jezdci na šlapacích kolech použili více námahy a energie, což mělo za následek vyšší průměrnou srdeční frekvenci.

Podle srdečních monitorů jezdci na šlapacím kole dosahovali vyšší průměrné procento maximální tepové frekvence (69,6 %) než jezdci na e-kolech (61,5 %).

Měřeno na Likertově stupnici od 1 do 5, jezdci na e-kolech uváděli vyšší průměrnou úroveň potěšení (4,6) než jezdci na šlapacím kole (3,8).