Systém Ena eBike „čte“ vaši mozkovou aktivitu ve jménu bezpečnosti na cestách

Ena eBike jezdci poskytuje v kritických situacích čas navíc na základě jeho vnímání prostředí. Rovněž vyzývá jezdce, aby rozvíjel interocepci.

V současnosti mnohem více lidí než kdykoli předtím jezdí na kole, aby si udrželi dobrou kondici, vyhnuli se přeplněné veřejné dopravě a pomohli životnímu prostředí. Bohužel nebezpečí spojená s jízdou na kole, zejména v městském prostředí, jsou dobře známá. Co kdybyste měli elektrické kolo, které by mohlo zajistit bezpečnější jízdu tím, že by monitorovalo změny ve vašem zorném poli během jízdy? Toto je Ena eBike!

Výzkumníci z laboratoře Exertion Games Lab na Monash University, IBM Research Australia a Wellthlab na University of Southampton vyvinuli nový elektrobicykel propojený s mozkem, který reguluje činnost bicyklového motoru na základě neurologické aktivity jezdce.

Neurologická aktivita cyklistu a Ena eBike

Prototyp s názvem Ena the eBike snímá neurologickou aktivitu pomocí čepičky s EEG elektrodou umístěné na zátylku jezdce. Kontrolovaná oblast se nachází na zadní straně hlavy a je zodpovědná za zpracování zraku. Čepička je připojena k notebooku v batohu jezdce, který zpracovává načtené údaje. Následně určuje, kdy je jezdec v periferním stavu vědomí, aby dal pokyn motoru ebajku, aby nabídl nebo přestal nabízet podporu motoru.

Když je jezdec ve stavu, že dokáže sledovat větší zorné pole, ebajk zrychluje. Když se jezdcovo zorné pole zúží na přicházející překážku, podpora motoru kola se přeruší. Tím se zvyšuje bezpečnost jezdce, neboť mu poskytuje více času na reakci na situaci.

Změny v zorném poli

Ve spolupráci se třemi zmíněnými institucemi se uskutečnila studie s 20 jezdci na kole, která odhalila, že změny v zorném poli uživatele týkající se periferního povědomí lze číst v reálném čase a získat tak přístup k předběžné pozornosti uživatele. To znamená, že změny v neurologické aktivitě mohou být způsobeny instinktivními reakcemi, jako je například projíždějící auto nebo náhlá překážka na silnici.

Tyto instinktivní reakce způsobují zúžení jezdcova zorného pole, aby se zaměřil na překážku. Systém Ena dokáže zachytit tuto změnu neurologické aktivity v reálném čase a reagovat na situaci. V takovém případě zastaví dodatečnou podporu motoru rychleji, než by to dokázal uživatel sám. Díky tomu má jezdec více času na reakci na situaci.

Jako jeden celek

Dalším hlavním přínosem je, že systém je napojen přímo z mozku uživatele a uživatel nemusí přemýšlet, jak zvýšit pozornost systému prostřednictvím příkazu, jako je tomu v případě mnoha zařízení. Ena totiž umožňuje tok dat mezi vizuálním vnímáním prostředí uživatelem a ovládáním motoru a nabízí tak zážitek, ve kterém uživatel a systém pracují jako jeden celek.

Při zpětném pohledu na tuto technologii lze vyzvednout různé aspekty, například to, že Ena jezdci poskytuje v kritických situacích čas navíc na základě jeho vnímání prostředí. Rovněž vyzývá jezdce, aby rozvíjel interocepci (naladění se na signály vlastního pulzujícího těla) tím, že nabízí zpětnou vazbu prostřednictvím pocitu zvýšené rychlosti, která je výsledkem dosažení stavu periferního povědomí jezdce.

Je Ena eBike budoucnost?

Autoři a tvůrci systému Ena mu předpovídají velkou budoucnost: „Představujeme si několik scénářů, ve kterých by technologie jako Ena mohla být prospěšná, od zvýšení bezpečnosti a času reakce pro pracovníky záchranné služby, přes potenciální sledování periferního vidění pacienta s cílem zjistit jeho stav, až po využití ve sportu na pomoc fotbalistům při rozvoji jejich periferního vidění.“

Foto: gq.com.mx, Exertion Games Lab, newsakmi.com