Společnost Google je v USA žalována za obvinění, kdy měla údajně sledovat polohu uživatelů i při vypnuté funkci „poloha“.
Žaloba sahá až do roku 2018. V ní je uváděno, že zakázání jednoho nastavení sledování polohy v aplikacích Googlu nestačilo na úplné vypnutí této funkce.
Google je obviněn z používání nekalých praktik v podobě marketingových tahů, které uživatele záměrně matou. Google však uvedl, že obvinění jsou irelevantní. Žaloba byla podána v Kolumbii, ale podobné zprávy byly zaznamenány i v Texasu, Indianě či Washingtonu.
Zavádění a popírání Googlu opravdu jde
Americká tisková agentura Associated Press přišla na zjištění, kdy i po vypnutí historie polohy, kdy bylo používání Google map nebo vyhledávání aktivní, samotné nastavení svou funkci vykonalo, ale aktivita webu či aplikace nadále v pozadí pokračovala v zaznamenávání polohy a jiných osobních informací.
Studie s výzkumníky z Princetonské univerzity zjistila, že mohou být ovlivněny až dvě miliardy zařízení Android a Apple.
Google spoléhal a nadále spoléhá na klamavé a nekalé praktiky, které uživatelům ztěžují odmítnutí sledování polohy nebo vyhodnocování shromažďování a zpracování osobních údajů, s nimiž údajně souhlasí.
– úryvek obsahu žaloby vůči Googlu
Google pro BBC News řekl, že případ byl založen na „nepřesných a zastaralých tvrzeních“. „Zmiňovaná nastavení či kontroverzní sledování v našich aplikacích či webech jsou neaktuální“, uvedl.
Zástupce dodal: „Vždy jsme do našich produktů integrovali funkce ochrany osobních údajů a poskytovali variabilní ovládací prvky pro údaje o poloze“.
Uživatelé Google produktů jsou zmateni
V žalobě se tvrdí, že pravidla Googlu obsahovala i další „zavádějící, nejednoznačné a neúplné popisy. Ty v praxi zajišťují to, že spotřebitelé nerozumí tomu, kdy Google shromažďuje a uchovává jejich polohu či jiné citlivé údaje, popřípadě k jakým účelům“.
Týká se to volitelných nastavení, která mění rozhodnutí uživatelů. Může jít například o komplikované navigační menu, nesprávné vizuální vedení, matoucí formulace a opakované ptání se prakticky téhož. Provozovatelé údajů se stále více zaměřují na tyto praktiky.
Google čelí v USA řadě dalších právních kroků včetně:
V květnu 2020 podala Arizona žalobu ve stejném případě.
V prosinci 2020 několik amerických států zažalovalo cenu a průběh reklamních aukcí.
V říjnu 2020 americké ministerstvo spravedlnosti tvrdilo, že Google má monopol pro vyhledávání a reklamu ve vyhledávání.
Odpovědět