Slovenský projekt AirCar: Létající auto má po 6 letech konečně zelenou

AirCar získalo oficiální osvědčení o letové způsobilosti od Dopravního úřadu SR po absolvování 70 hodin přísného letového testování.

AirCar získalo oficiální osvědčení o letové způsobilosti od Dopravního úřadu SR po absolvování 70 hodin „přísného letového testování“, uvedla společnost Klein Vision, která stojí za celým projektem.

Pokud bys nevěděl o co jde, koncept AirCar kombinuje auto s letadlem. Na první pohled klasické auto s prvky futurismu, ovšem s tím rozdílem, že má křídla, upravenou konstrukci pro bezproblémový let a vlastně jde o jakýsi hybrid, který může jezdit po silnicích i létat v oblacích „zároveň“.

Testovací lety, které zahrnovaly více než 200 vzletů a přistání, byly kompatibilní s normami Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). Náročné letové testy zahrnovaly celou řadu letových a výkonnostních manévrů a prokázaly úžasnou statickou a dynamickou stabilitu v režimu letadla.

K pilotování hybridního vozidla je však nutná pilotní licence. CEO společnosti Klein Vision se mimo jiné vyjádřil, že věří, že AirCar alias létající auto bude komerčně dostupné do 12 měsíců.

Roky vývoje, testování a dalšího testování

Tým osmi specialistů odpracoval více než 100 000 hodin převedením konceptů designu do matematických modelů, které vedly k výrobě prototypu. AirCar je poháněn 1,6litrovým motorem od BMW.

AirCar
AirCar, zdroj: Auto.Pravda.sk

Co je možná pro někoho překvapující, AirCar funguje na stejné palivo, jaké je běžně prodáváno na jakékoli čerpací stanici. Vozidlo může letět v maximální provozní výšce až 5,5 km.

Létající auto absolvovalo v červnu loňského roku na Slovensku 35-minutový testovací let mezi letišti Nitra a Bratislava. Po přistání letadlo bylo předěláno na auto a odvezeno do centra města.

Certifikace AirCar otevírá dveře sériové výrobě velmi efektivních létajících aut. Toto však není poprvé, co byly certifikovány podobné typy vozidel.

CEO Klein Vision – Stefan Klein

Mezi další vozidla ve vývoji patří PAL-V Liberty, které slouží také jako silniční vozidlo. Jedná se o projekt holandské společnosti PAL-V. Vozidlo dostalo úplný certifikační základ od EASA, ale podle webové stránky nizozemské firmy ještě musí dokončit poslední fázi tzv. EASA. prokázání souladu.

PAL-V
Pal-V Liberty, zdroj: Pal-V.com

Podobně i americká firma Terrafugia získala osvědčení o letové způsobilosti FAA Special Light-Sport Aircraft (LSA) pro svůj vůz, které také umožňuje uživatelům řídit i létat.

Výběr spalovacího motoru pro pohonný systém tohoto typu vozidla byl s největší pravděpodobností proveden na základě osvědčené technologie.

Dopad na životní prostředí může být značný, pokud se využití takových vozidel zvýší, zejména v městském prostředí.

Vozidla jako AirCar by však jednoho dne mohla nahradit vrtulníky.

Predseda RASA – Kyriakos Kourousis

Dodal, že věří, že v blízké budoucnosti uvidíme plně elektrická nebo alespoň hybridní vozidla tohoto nebo podobného druhu, která přispějí k našim cílům environmentální udržitelnosti.