Silence S01: Vstupenka do světa elektromobility

Na recenzi jsme dostali skútr Silence S01. Skútr sliboval dobré zrychlení, slušný dojezd a pohodlnou jízdu. Jak je to tedy opravdu?

Do redakce nám byla zapůjčena novinka Silence S01 – elektrický skútr s odnímatelnou baterií, nadprůměrným dojezdem a nečekaně dobrým zrychlením, na kterém lze jezdit už od 16 let. Přinášíme Vám jeho recenzi, kde se dozvíte všechny poznatky, které jsem během posledních týdnů s ním nahromadil, jakož i srovnání s nejbližší konkurencí.

Zdroj: Michal Luciak

Design

Už při prvním pohledu si uvědomíte, že se jedná o elektrický skútr. Ostré linie tvoří velmi moderní dojem, který je zpečetěn LED svícením zepředu i zezadu. Barevná kombinace černé a bílé, která se mi dostala do rukou, také pomáhá zvýraznit jinak nenápadně futuristickou designovou řeč. Z obou stran si okamžitě všimnete kruhy signalizující umístění baterie – jeden je jen nálepka, zatímco druhý je podsvícený LED proužkem a ukazuje stav baterie, když se nabíjí. LED pás na baterii můžete rozsvítit i dotykem v rámci kruhu, který je jím obklopen. Pokud přijdete blíže, všimnete si i překvapivě velkého sedadla, ke kterému se ještě později vrátíme.

Zdroj: Michal Luciak

Kvalita zpracování

Skútr je zpracován opravdu dobře. Je očividné, že se nejedná o levnou „Čínu“, jelikož je vyráběn ve Španělsku. Kus, který jsme dostali na test, už z jedné strany zažil pád a nepodařilo se mi najít nedoléhající plasty kromě těch, co se poškodily při pádu. Vypadá to tak, že kontrola kvality nebyla inspirovaná Teslou a byl na ni kladen větší důraz. Plasty nepůsobí prémiově, ale ani náhodou neurazí.

Nadprůměrné zpracování je cítit i na jiných částech skútru. Například mechanismus zamykání kufru nikdy nedělal problémy. Nabíjení také vždy pracovalo tak, jak má.

Zdroj: Michal Luciak

Dojezd

Když už jsem zmínil nabíjení, měli bychom si promluvit o dojezdu. Výrobce udává homologovaných 140 km za ideálních podmínek. Skútr na druhou stranu píše dojezd v ECO režimu jen 90 km. Patřilo by se říci, že dojezd, který udává samotný skútr, je skeptický. Vždy jsem najezdil více kilometrů, než předpověděl skútr. Bylo mi však řečeno, že algoritmus se časem přizpůsobí mému stylu jízdy a odhad dojezdu bude čím dál tím přesnější.

Skútr má 3 módy: ECO, ve kterém udělá asi 100 kilometrů v kombinovaném provozu, CITY, kde můžete očekávat kolem 90 kilometrů v kombinovaném provozu, a SPORT. Režim SPORT jsem neměl důvod testovat, protože výrazně snižuje komfort z jízdy i dojezd. Nedojedete v něm více než 75 kilometrů.

Zdroj: Michal Luciak

Inovativní baterie od Silence

Silence S01 má zajímavě řešenou baterii: je odnímatelná a dá se táhnout jako kufr. S kapacitou 5 kWh přináší i hmotnost 30 kg. To je skutečně mnoho a bez rozumně vyřešených, automaticky se vysouvacích koleček, kterými je baterie vybavena, by bylo přenášení nereálné. S těmito kolečky je to ale velmi jednoduché a nepotřebujte vynaložit téměř žádnou sílu. Proces přenosu baterie zvládne bez problémů i něžné pohlaví.

Baterie má zabudovanou 600 W nabíječku, kterou stačí propojit kabelem s elektrickou zásuvkou. Nabíjet můžete baterii když je vytažena, ale i když je zasunuta v skútru. Silence také implementoval 55 W ohřívač, který zahřeje baterii v případě, že je to třeba – tím se prodlouží životnost a zkrátí nabíjecí doba.

Další její vynikající vlastností je životnost. Ta představuje minimálně 1 000 nabíjecích cyklů a Silence během testování zaznamenal pouze 3% pokles kapacity baterie za 40 000 kilometrů. Tyto baterie jsou v provozu již relativně dlouho, neboť Silence dosud přesně tutéž baterii dával do svých skútrů určených na komerční účely.

Zdroj: Michal Luciak

Jízdní vlastnosti a pocit z jízdy

Tato těžká baterie je položena velmi nízko u země, což posouvá těžiště mnohem níže než jsem byl kdy zvyklý. Je třeba si však pamatovat, že v zadním kole je umístěn elektromotor, jehož maximální výkon je 11 kW, a ten posouvá těžiště více dozadu, na místo, kde byste ho normálně nečekali. Třeba si to před první jízdou uvědomit, ale po pár kilometrech se Vám to bude zdát jako naprosto přirozené umístění. Dostupná je také zpátečka, která pípáním informuje nic netušící kolemjdoucí, aby dávali pozor.

Zdroj: Michal Luciak

Díky takto umístěnému těžišti získáváte spolehlivé držení v zatáčkách a stabilní řídítka. Ty jsou tlumené hydraulickou vidlicí. Posed řidiče je také velmi příjemný a vzpřímený – zejména díky vysokému štítu, který byl na skútru namontován. Lidé nad 185 centimetrů se však budou muset pokrčit, pokud nechtějí, aby jim vítr narážel do přilby. Kratší štít by také snížil pohodlí a doporučujeme tuto větší verzi. Výměna štítů či odmontování zpětných zrcátek je otázka nejvýše dvou minut.

Jízda se spolujezdcem je stejně pohodlná. Navýšenou hmotnost téměř necítíte a elektromotor si zachovává ohromující zrychlení. Vzadu jsou také úchopy, kterých se může spolujezdec chytit a udržet si komfortní jízdu. Na měkké a pohodlné sedadlo se bez nejmenších problémů vejdou dva dospělí lidé a v případě nouze by se vešel ještě třetí.

Zrychlení a maximální rychlost skútru Silence S01

Jak jsme již zmínili, skútr má 3 jízdní módy. V režimu ECO je citelně nižší zrychlení i maximální rychlost. Tento režim je ideální pro jízdu v rámci města, protože v městském provozu jste schopen ujet více než 110 kilometrů na jedno nabití. Maximální rychlost je omezena na 70 kilometrů za hodinu, což je však více než pro jízdu ve městě potřebujete. Problém nastane, pokud se potřebujete rozjet do prudkého kopce – v takové situaci je třeba pohotově přepnout do režimu CITY, ale přepnout se zpět do ECO módu není možné. Vejít do ECO módu můžete jen pokud stojíte a ne během jízdy.

CITY režim je dobrý na přepravu mezi obcemi a po okresních cestách. Jeho dojezd je nižší a maximální rychlost je omezena na 85 km / h, ale zrychlení je dostačující do ledajaké situace a je lepší než u většiny automobilů na našich silnicích. Rekuperace je pouze mírná, ale s trochou předvídavosti po brzdách sáhnete málokdy.

Režim SPORT je nejrychlejší a, jak z názvu vyplývá, nejsportovnější ze všech. Zrychlení z 0 na 50 km / h je za 3,8 sekundy a maximální rychlost dosahuje 100 km / h. Rekuperace je v tomto režimu velmi silná a kromě nouzových situací zcela odpadá potřeba sáhnout po brzdách. Silná rekuperace ale snižuje komfort a po chvilce pochopíte, že tento režim není vhodný pro delší jízdu. Je však dobrý na křižovatky, z nichž zmizíte rychleji, než kdokoliv jiný.

Náklady na provoz

Jak jsme zmiňovali v tomto článku, elektrické skútry a motorky jsou z dlouhodobého hlediska výrazně levnější. Jedno nabití tohoto skútru stojí jen pár korun (podle vaší ceny elektrické energie). Co je však zajímavé, je to, že tento skútr je s cenovkou 175 000 Kč levnější než některé nové benzinové motorky ve stejné výkonnostní kategorii a je praktičtější a spolehlivější než leckterá z nich.

Zdroj: Michal Luciak

Praktičnost skútru

Silence S01 je velmi praktický skútr zejména díky svému velkému kufru, do kterého se vejdou 2 velké motorkářské helmy. Také do něj vejde středně velký nákup nebo vše co potřebujete na piknik. Na pikniku také oceníte 2 USB porty, které se nacházejí na levé straně přední části skútru. Dokážete si pomocí nich nabít telefon nebo reproduktor a udržet co nejlepší atmosféru.

Praktický a použitelný je i velký displej, který dominuje v pohledu řidiče. Displej byl vždy dobře čitelný a informace na něm nejsou zbytečné. Zobrazuje rychlost, stav baterie, zbývající dojezd, mód jízdy, čas, teplotu a aktuální míru rekuperace.

Zdroj: Michal Luciak

Jediným neduhem, který jsem během mého testování našel, byla absence místa na odložení telefonu během nabíjení. Když jezdíte, kabel bez problémů dosáhne do kapsy kalhot, ale když si chcete jen dobít telefon, tak ho nemáte kam bezpečně odložit.

Mobilní aplikace

Telefon je dobré mít totiž vždy nabitý, abyste mohli použít mobilní aplikaci Silence. Ta Vám umožní nastartovat skútr, odemknout kufr a kontrolovat dojezd. Aplikace je zpracována velmi dobře, ale je škoda, že je orientovaná pouze ve španělštině. Dalším nedostatkem by mohlo být to, že je dostupná pouze pro jednoho uživatele skútru. Ještě vždy se však dají použít klasické klíče.

Zdroj: Silence

Porovnání Silence S01 s konkurencí

Nejbližší konkurencí je italská Vespa Elettrica. Má podobnou cenovku, okolo 175 000 Kč, ale platíte zejména za logo, protože Vespa na papíře v každém aspektu zaostává. Design je sice subjektivní, ale Silence S01 v mých očích vypadá lépe. Pokud chceme elektrický skútr S01 porovnat s papírově podobným protivníkem, musíme se podívat na elektrické motorky Zero, které stojí několikanásobně více, ale nabízejí lepší dojezd i vyšší maximální rychlost.

Zdroj: Michal Luciak

Závěrečné shrnutí

Silence S01 vyplňuje mezeru na trhu ve střední třídě elektrických skútrů. Nabízí nadprůměrnou rychlost, dojezd a adekvátně nastavenou cenovku. Zpracování je také dostatečně dobré a konkuruje zaběhnutým výrobcům motorek. Baterie by měla mít životnost alespoň 75 000 kilometrů, pokud byste jezdili pouze v režimu SPORT. Velký kufr pojme téměř cokoliv, co potřebujete denně přenášet.

To, že je aplikace pouze ve španělštině, omezuje její použitelnost na pár základních věcí a slovenská nebo anglická orientace by se hodila. Pokud se na skútr ale podíváme celkově, musíme ho doporučit. Zejména mladým 16 ročním řidičům a všem, kteří by rádi vstoupili do světa elektromobility. Toto je jednosměrný lístek, protože zpět se již nebudete chtít vrátit.