Recenze Toyota C-HR GR Sport: Ideální všestranný crossover roku 2022?

Toyota rozšířila své řady novým modelem Toyota CH-R GR Sport. Tvoří ostřejší verze crossoveru ideální balanc mezi rodinným a sportovním autem?

V naší redakci našla své místo Toyota C-HR ve výbavě GR Sport, tak jsme se rozhodli podrobit ji detailnímu testu. Zaměřili jsme se na její ekonomičnost, praktičnost a technologické vychytávky. Jedná se o velmi populární vůz, který potkáváme na cestách denně. Je tato popularita oprávněná?

Předchůdci modelu C-HR GR Sport

Minulost modelu Toyota C-HR GR Sport sahá 6 let zpátky. C-HR je novodobým automobilovým překvapením. Poprvé byla uvedena na trh v roce 2016 a během prvního roku se podle Toyoty prodalo v Evropě více než 120 000 kusů, čímž získala neuvěřitelný desetinový podíl v segmentu.

V roce 2020 přišel nový, faceliftovaný model, který mimo jiné přinesl i jedinečnou možnost výběru ze dvou různých hybridních verzí. Méně výkonnou variantou je 1,8litrový motor o výkonu 122 koní, který nově přichází s lithium-iontovým akumulátorem, sloužícím mimo jiné ik zlepšení ekologických vlastností vozidla. Výkonnější verze Hybrid Dynamic Force nabízí 2,0litrový motor produkující výkon 184 koní.

Úspěšný start řady C-HR má své pokračování i dnes, kdy Toyota registruje přibližně 400 000 kusů prodaných na území Evropy.

Nová Toyota C-HR GR Sport Zdroj: TECHmaniak

Designové aspekty verze C-HR GR Sport

V případě běžných, sériově vyráběných aut je experimentální design krokem do neznáma. Většina značek staví na jednodušší, méně výrazné tvary, jejichž cílem je upoutat co nejširší spektrum trhu. Toyota C-HR GR Sport ovšem prezentuje přesný opak.

Nekonvenční nadčasový exteriér

Již v roce 2016 bylo všem jasné, že C-HR je na první pohled výjimečné vozdilo. Důkazem toho je aktuálnost a svěžest designu (mírně faceliftovaného) modelu io několik let později. Katalog Toyoty v dnešní době přichází s více než 20 různými barevnými provedeními karoserie, z nichž některé jsou doplněny o kontrastně laděnou střechu.

Nová Toyota C-HR GR Sport působí stejně jako její předchůdci vysloveně sportovním, agresivním dojmem. Přední mřížka je umístěna ve spodní části vozu a spolu s mlhovými světly je obklopena množstvím ostrých hran, které můžeme vidět napříč celým vozidlem. Nejvýraznějším prvkem přední části C-HR jsou přední světlomety a snad nejdelší směrová světla, jaká můžete na cestách potkat.

Boční pohled na C-HR nabízí výrazný výčnělek u spodního prahu dveří, doplněný o možné kontrastní provedení stejně jako v případě střechy. Jedinečným designovým prvkem jsou v případě GR Sport 19-palcové disky, které výrazně napomáhají požadovanému sportovnímu „wow efektu“.

Zadní část Toyoty C-HR je pravděpodobně designově nejodvážnější. Mírně zešikmená střecha je zakončena ostře působícím, ale zároveň decentním spoilerem. Zadní světlomety prošly menší designovou úpravou, ale jejich celkový výrazný, dominantní ráz zůstal nezměněn. Jedinou drobnou chybičkou krásy je zadní nárazník, který může na první pohled působit až příliš masivně, ale po chvíli si na něj bez problémů zvyknete. Zabírá velkou plochu a nenabízí žádnou texturu ani dále nerozvíjí linie auta.

GR Sport oživuje interiér

Nejvýraznějším prvkem interiéru jsou sedadla. Toyota C-HR GR Sport nabízí speciální čalouněné, perforované sedánky z alcantary/broušené kůže s decentními nebroušenými detaily. Vítáno je i vyztužené boční vedení pro lepší stabilizaci při sezení, které plní jak funkční, tak estetickou funkci a působí na oko velmi pevně a sportovně. Podobně jsou na tom i zadní sedadla, u kterých design zůstal zachován. Středem sedadla se táhnou tři vyšívané pruhy a rovněž jsou přítomny menší a méně nápadné vyztužené části pro stabilizování sezení.

Toyota C-HR GR Sport – Přední sedadla Zdroj: TECHmaniak

Zbytek interiéru je laděn velmi decentně a střídmě, jak u běžných vozů bývá zvykem. Jemné perforované detaily na volatně či palubové desce doplňují černý plastový interiér. Pozitivem je, že tyto plasty (ať už v případě dílů či tlačítek) nepůsobí na pohled levně či nekvalitně, čímž je dosažen celkový solidní, pevný dojem z interiéru během sezení v C-HR.

Typickým motivem pro modely C-HR jsou diamanty. Nenechte se však předčasně unést, řeč je o drobných estetických detailech ve tvaru kosodélníku či zmíněného diamantu. Tyto drobné detaily můžete nalézt na tlačítkách volantu či středového panelu, na plastech pod bezpečnostními pásy, nebo na stropě v podobě malých dutinek v přední části vozu.

Celkový design interiéru C-HR působí standardně a nevýrazně, ale ve verzi GR Sport se vám dostne pár estetických detailů, které pocit uvnitř vozu oživí.

Technologie a vychytávky

Jelikož verze GR Sport je nejnovějším rozšířením řady modelu C-HR, očekávané byly nejnovější moderní technologie a doplňky, které zpříjemní a zjednoduší vaši jízdu. No bylo tomu opravdu tak? V této části recenze vám představíme nejdůležitější technologie a další (ne)užitečné doplňky, které verze GR Sport nabízí.

Infotainment a středový panel

Středový panel či konzole je v případě C-HR řešen velmi decentně. Většina nastavení byla přesunuta na volant, a proto se na střední konzole nachází jen pár manuálních spínačů, nad kterými jsou umístěny průduchy ventilace a dotyková obrazovka.

Interiér a infotainment Toyota C-HR Zdroj: TECHmaniak

Zmíněný infotainment je však minusem při celkovém hodnocení C-HR. Digitální obrazovka je natočena mírně na stranu řidiče, což samozřejmě není problém. Problémem je její obsah a ovládání. Po bocích obrazovky se nachází 8 tlačítek a 2 otočné ovladače, se kterými se manipuluje nešikovně díky jejich špatně uchopitelnému provedení. Samotný software by se v dnešní době dal označit jako zastaralý. Obrazovka reaguje na dotek mírně opožděně a orientace v samotném menu je poměrně nepřehledná. Náročnější orientaci v menu nepomáhají ani některé zbytečné či matoucí podkategorie v jednotlivých oblastech nastavení.

Řidič má k dispozici ještě jeden digitální displej umístěný mezi budíky. Jeho provedení je vcelku nenápadné, nerušivé a ke svému účelu slouží dostačujícím způsobem. Jeho ovládání je umístěno po stranách volantu a jeho jediným drobným mínusem je také zmíněno opožděné reagování.

Technologie sedadel

Tak jak jsme v předešlé části chválili design a provedení sedadel, tak jsme nespokojeni s některými jejich funkcemi, z nichž nejméně potěšila funkce vyhřívání. S C-HR jsme jezdili v převážně chladném, větrném počasí, kdy člověk přivítá jakýkoli pocit tepla. Naneštěstí vyhřívání sedadel v tomto případě působilo velmi slabě, místy až zbytečně. Nastavení vyhřívání nabízí 3 úrovně intenzity, ale pro dostačující pocit tepla byla nutná až třetí, nejvyšší úroveň. Zbylé 2 úrovně vyhřívání jsou pro pasažéra téměř necitelné a jen s obtížemi pro ně najdete nějaké využití. Ohřev zadních sedadel Toyota C-HR také neposkytuje. Volant je sice vyhřívaný, ale jen na třetí a deváté hodině, což může řidiče překvapit nepříjemným pocitem chladu při prudších zatáčkách nebo jízdou po parkovišti.

Dalším zklamáním byla absence elektrického nastavení sedadla spolujezdce. Jediné elektricky ovládané sedadlo se nachází na místě řidiče, což v dnešní době u nového auta považujeme za podlezení pomyslné laťky standardu. A to zejména u verze GR Sport, která se už svojí cenovkou umí vyšplhat poměrně vysoko. Možná vás dokonce překvapí, že ostatní úrovně výbavy elektricky ovládaná sedadla nenabídnou vůbec.

Audiosoustava

O kvalitu zvuku se v Toyotě C-HR stará soustava reproduktorů od značky JBL, která je dlouholetým partnerem Toyoty. Potřebné je počáteční nastavení a doladění směrování zvuku ve vozidle podle větších představ, ale později funguje JBL audiosoustava bez problémů a vy tak máte postaráno o kvalitní audiozážitek. Jedinou skutečnou výtkou by mohl být nedostatek hlasitosti na zadních sedadlech, kde při továrním nastavení není hudbu (při běžné hlasitosti) téměř vůbec slyšet. To lze však rychle napravit krátkým nastavením audiosoustavy.

Světlomety

Jak bylo zmíněno, na světlometech C-HR se z estetického hlediska hledá chyba jen stěží. Z funkčního hlediska byla chybová pouze funkce automatických dálkových světel. Při jízdě zejména mimo měst se nám stávalo, že se dálková světla zapnula s jemným zpožděním nebo naopak nevypnula vůbec.

Pozitivně hodnotíme systém adaptivních předních světel, který slouží k natočení vnitřního předního světlometu při pohybu v zatáčkách. Tuto funkci nenabízejí ani mnozí konkurenti ve vyšších cenových kategoriích.

Senzory a systémy sledování

O bezpečí při parkování nebo jízdě v nízkých rychlostech se starají přední a zadní parkovací senzory, které fungují v kombinaci s parkovací kamerou bez problémů až na občasné výjimky funkce inteligentních parkovacích senzorů. Během používání C-HR GR Sport se nám stalo, že systém senzorů špatně vyhodnotil situaci a při otáčení se na malém prostoru nám automaticky zatáhl brzdy, což způsobilo nepříjemné trhnutí pro cestující.

C-HR také disponuje systémy sledování, které fungují během jízdy a které se podílejí na vašem bezpečí. Pozitivně hodnotíme systém sledování dopravních značek (jako například sledování povolené rychlosti) nebo systém sledování slepého úhlu.

Negativně na nás působil systém varování opuštění jízdního pruhu. Toto varování je doprovázeno nepříjemně hlasitým pípáním a samovolným stáčením volantu. Aktivace tohoto systému může být obzvláště nepříjemná při dočasném upravení jízdních pruhů v případě rekonstrukce silnic. Při takových situacích bude nejlépe jej vypnout. Ve srovnání s konkurencí tento systém jednoduše působil, že je pár let pozadu.

Za zmínku také stojí funkce adaptivního tempomatu, sledování mrtvého úhlu či funkce inteligentního parkovacího asistenta. Ten dokonce dokáže rozpoznat chodce a cyklisty a zabrání vám manévrovat tak, že byste je ohrozili. Celkově vnímáme bezpečnostní balík systémů a asistentů Toyoty C-HR, až na pár výjimek, jako nadčasové řešení, které bezpochyby dokáže zachránit lidský život. Překvapuje nás, že tyto systémy neimplementují ani mnohé „prémiovější“ značky.

Toyota C-HR 2022 pohled ze předu. Zdroj: TECHmaniak

Drobné doplňky a odkládací prostor

Na pohled menší C-HR nabízí dostatek odkládacího prostoru. Kufr o velikosti 443 litrů spolu s odkládacími prostory u řidiče a spolujezdce nabízí bohaté množství úložného prostoru pro jakýkoli náklad. Toyota C-HR vás sama o sobě nepřestěhuje, ale i při převozu větších objektů velmi dobře poslouží. Stačí si sklopit zadní sedadla a v podstatě odvezete cokoli.

Z menších doplňků nás příjemně překvapil odkládací prostor pro nápoje, který přichází s nastavitelnou „redukcí“ pro různé velikosti nápojů. Ta byla jako vytržená z příručky pro automobilový design Škody, protože se nedá popsat jinými slovy než simply clever. Doufáme, že ji Toyota bude i nadále implementovat v budoucích modelech.

Pocity z jízdy a jízdní vlastnosti GR Sport

V této recenzi se nebudeme ponořovat do detailních technických parametrů verze GR Sport, ale pokusíme se přiblížit bezprostřední pocity z jízdy jak u řidiče, tak iu spolusedícího. Jedná se především o ekonomický, rodinný kompakt do města i přesto, že v názvu se nachází slovo sport či iniciály týmu GazooRacing.

Z pohledu řidiče by se Toyota C-HR GR Sport dala označit jako „příjemné městské auto“. V městském prostředí se GR Sport cítí opravdu jako doma a těžko se mu hledají nedostatky. Auto je však tužší a na silnici drží velmi dobře i ve vyšších rychlostech. Rozjet auto do vysokých rychlostí umí být poněkud zdlouhavé, protože jsme testovali hybridní benzín o objemu 1.8 litru se 122 koňskými silami. GR Sport dosahuje zrychlení 0-100 za 9,7s, což pouze podtrhuje tvrzení o tom, že navzdory svému designu GR Sport není C-HR sportovním autem. Věříme, že motorizace 2.0 Hybrid Dynamic Force dokáže poskytnout mnohem lepší zrychlení a možná i nižší spotřebu na dálnici, ale zároveň si nemyslíme, že je nezbytná. Pro 99% lidí bude právě slabší motorizace tou lepší volbou díky nižší spotřebě při městské a příměstské jízdě.

O ekologickém směřování Toyoty svědčilo i představení nových akumulátorů nebo samotných hybridních motorizací, což se projevilo i na celkové spotřebě. Toyota C-HR GR Sport uvádí spotřebu podle cyklu WLTP 4,7-5,2 litrů/100km, což adekvátně odpovídá realitě. Při jízdě na dálnici byla námi naměřená spotřeba 6,2l/100km, při kombinovaném provozu 5,2l/100km a při jízdě ve městě se hodnota spotřeby pohybovala na úrovni 4,8l/100km. To především díky tomu, že ve městě umíte jezdit většinu času na výhradně elektrický pohon.

Výhled z místa řidiče je dostačující i přes vyčnívající displej. Zadní okno je díky tvaru karoserie rozměrově malé, ale s asistencí systémů sledování mrtvého úhlu a zpětných zrcátek nebudete mít s pohledem za sebe žádný problém.

V otázce komfortu je design Toyoty C-HR dvousečnou zbraní. Zatímco vpředu je místa a pohodlí dostatek, tak sportovní design a zakřivení střechy mají za následek stísněný pocit pro cestující vzadu. V kombinaci s tvarem zadních oken se cesta na zadních sedadlech může stát až klaustrofobickou. Pro osoby, které jsou vyšší než 185 cm, se tak jízda na zadních sedadlech C-HR může stát vcelku nepohodlnou.

Toyota C-HR GR Sport – Zadní sedadla Zdroj: TECHmaniak

Cena modelů C-HR

Toyota C-HR přichází v hned ve 4 stupních výbavy, a to Comfort, Style, Executive a GR Sport. Námi recenzovaná Toyota C-HR GR Sport začíná na ceně 790 000 Kč, ale verze Comfort je dostupná již od 623 000 Kč, čímž se v rámci cenových relací řadí ke konkurencí jako například VW T-Roc, Mazda CX-30, Honda HR- V zda Kia e-Soul, tvrdí MotorBiscuit.

Sekundární trh pro Toyotu C-HR je také velmi zajímavý. Hezké kusy staré přibližně 5 let s rozumnými kilometry vyjdou na přibližně 18 tisíc eur. Za tuto cenu dostanete téměř vše, čím byla vybavena námi testovaná verze. Budete se však pravděpodobně muset obejít bez záruky, přičemž zajisté oceníte legendární spolehlivost vozů Toyota, a sedadel GR Sport. Dalo by se dokonce říci, že C-HR si drží hodnotu lépe než mnozí přímí konkurenti.

Shrnutí a poděkování

Toyota C-HR právem zaujala pevné postavení na trhu a verze GR Sport toto postavení pouze podtrhuje. Navzdory jistým nedostatkům v oblasti infotainmentu a softwaru se jedná o jedno z nejkrásnějších a nejatraktivnějších dostupných městských aut, jaké můžete v dnešní době nalézt. Zároveň si myslíme, že za necelých 636-tisíc Kč byste stejně dobře zpracované nové auto hledali jen stěží. Zároveň se jedná o úžasnou ojetinu.

Ve jménu celé redakce bychom chtěli poděkovat Toyotě, že nám poskytla novou C-HR GR Sport na testovací jízdy a umožnila tak vznik této recenze.