RECENZE | Hyundai Kona Electric: Dostupný rodinný elektromobil?

V redakci si na měsíc našel své místo Hyundai Kona Electric v plné výbavě! Testovali jsme dojezd, komfort a to, jak se s ní žije.

V redakci si na měsíc našel své místo Hyundai Kona Electric ve výbavě Electric s 64 kWh baterií. Na papíře tato úroveň výbavy nabídne 450 km a údajné zrychlení 7.9 sekundy z 0 na 100. Tato i mnohá další tvrzení jsme otestovali a pak jsme si položili otázky: Pro koho je toto auto určeno? Patří toto kompaktní SUV výhradně do města nebo umí posloužit i jako hlavní auto do rodiny? Má ve své cenové kategorii konkurenci?

Exteriér a interiér: Kona Electric designem neohromí, ale určitě neurazí

První dojmy jsou vždy důležité a když auto vidíte poprvé, tak je to zpravidla zvenčí. Kona Electric na fotkách nepůsobí jako designovka. Zepředu byste možná neřekli, že vypadá špatně, ale zezadu působí, jako kdyby byl její design starý už dvě či tři generace. Z boků připomíná každý generický crossover, ale odlišují ji zejména aerodynamická kola o rozměru 19 palců, která jsou velmi polarizující. Buď je milujete nebo nenávidíte. Malé procento lidí však jen pokrčí rameny nebo si jich ani nevšimne.

Litinové disky 19″ na Hyundai Kona Electric. Zdroj: TECHmaniak

Je velmi důležité říci, že Hyundai Kona Electric vypadá živě výrazně lépe než na fotkách. Na druhý či třetí pohled dokonce ani ten zastaralý zadek nepůsobí nijak ofenzivně. Námi testovaný kus měl navíc dvoutónové lakování a černá střecha mu pomohla zanechat pozitivní dojem. V roce 2021 Hyundai přišel s faceliftem, který nejvíce zasáhl přední masku vozu. Faceliftové modely působí dospěleji a minimalističtěji, ale v principu se jedná o totéž vozidlo.

Testovaný kus by prodejce v autobazaru nazval full, top nebo jiným slovem, které jasně signalizuje, že se jedná o kus v maximální možné výbavě, i když v inzerátech tomu tak není vždy. Naše Kona měla opravdu vše: počínaje větší, 64 kWh baterií a konče až chlazenými a vyhřívanými předními sedadly či vyhřívanými zadními sedadly. Celý interiér byl zaobalen ve velmi dobře působící béžové kůži, která byla perforovaná, což pomohlo zejména při delších cestách vzhledem ke zvyšujícím se teplotám. Vytknout však třeba plasty, kterých si všimnete velmi rychle. V cenové kategorii, ve které by se takto vybavená Kona Electric nacházela, by se již patřilo použít lepší materiály. Je však třeba konstatovat, že interiér celkově působí velmi dobře – jak vizuálně, tak funkčně.

Technologie: Výbava a technologické vychytávky naopak velmi potěší

Vzhledem k tomu, že jsme měli Konu v plné výbavě, tak jsme měli k dispozici všechny asistenty a také větší, příplatkový infotainment displej. Od standardních funkcí, jako je Apple CarPlay nebo Android Auto, auto nabízelo vše až po bezpečnostní funkce, mezi něž se řadí adaptivní tempomat, protikolizní systém nebo asistent udržování jízdy v pruhu. Všechny tyto systémy fungovaly během testu velmi spolehlivě a zvyknout si na jejich výpomoc vůbec netrvalo dlouho. Jejich ovládání bylo také velmi jednoduché.

V interiéru si pasažéři najdou celkem 2 USB-A porty pro nabíjení mobilních zařízení, jednu bezdrátovou nabíječku, která je vybavena protiskluzovým povrchem a skryta pod elegantním víkem, ba dokonce i 12V zástrčku pro libovolné další příslušenství. Dohromady tedy dokážete v jeden moment nabíjet i 4 telefony a to plnou rychlostí.

Displej před řidičem nenabízí příliš mnoho přizpůsobitelnosti, ale zobrazuje vše, co je podstatné. Pomocí tlačítek na pravé straně volantu pak dokážete ovládat to, co se vám zobrazuje na pravé straně tohoto displeje. Téma středového budíku se mění v závislosti na jízdním režimu, což je příjemný detail. Tento displej však nedostane mnoho pozornosti, pokud si při koupi zvolíte příplatkový head-up displej. Ten funguje skvěle a zobrazuje vše, co jako řidič můžete potřebovat. Je navíc perfektně čitelný v jakýchkoli světelných podmínkách.

Infotainment není vůbec špatně zpracován a je responzivní, ale pokud by byl o něco rychlejší, tak by mu to jedině pomohlo. Občas se stane, že na některé úkony musíte čekat, především když měníte profil řidiče. Je však velmi jasný a tedy lze dobře číst i při ostrém slunečním záření. Velkým plusem je, že klimatizaci dokážete ovládat i bez použití tohoto displeje, což řidiči výrazně usnadňuje život a zvyšuje bezpečnost během jízdy.

Mobilní aplikace Hyundai Bluelink

Majitelé vozů Hyundai mají k dispozici, podobně jako většina zákazníků jiných automobilek, mobilní aplikaci pro sledování a ovládání svého vozidla. V případě automobilů Hyundai se jedná o aplikaci s názvem Bluelink, která vám umožní kontrolovat dojezd, stav nabíjení či přehled jízd. Také dokáže vystopovat polohu vozidla či nabídnout přehled toho, na co jste během dané jízdy utráceli svoji baterii – víte tak zjistit, zda za nízký dojezd může počasí, styl jízdy nebo topení.

Také můžete dálkově vozidlo odemknout či zamknout nebo zapnout topení či klimatizaci.

Jízdní vlastnosti: Hyundai Kona Electric není sportovní auto, ale nabízí svižné zrychlení

Pokud jste se někdy vezli v Tesle a čekáte, že každý elektromobil se bude chovat stejně agilně a sportovně, tak vás asi mnohé z nich zklamou. Je sice pravda, že elektromobily nabízejí okamžitý točivý moment, ale ne všechny jsou určeny pro víkendové ježdění po okresních silnicích. Kona Electric nabízí 150 kW (201 koní) elektromotor, který se může zdát jako nedostatečný, ale to vůbec není pravda. Auto zrychluje velmi svižně a to v každém jízdním módu. Předjíždění tedy není problém. Během našeho testu jsme naměřili zrychlení 7.2 vteřiny z 0 na 100 kilometrů v hodině a na „padesátku“ jsme se dokázali dostat už za 2.3 vteřiny, což pomáhá vychutnat si výhody elektrického pohonu a zaručeně vykouzlí úsměv na tváři.

Hyundai Kona Electric pohled zezadu. Zdroj: TECHmaniak

V prudkých zatáčkách pocítíte poměrně vysokou hmotnost 1760 kilogramů během toho, jak se vás snaží vynést ven. Nízké těžiště pomáhá tento efekt minimalizovat a auto tedy v zatáčkách při normálních rychlostech vlastně drží slušně. Je ovšem pravda, že při výjimečně agresivní jízdě musí být řidič velmi, velmi opatrný. Karoserie se během rychlého slalomu kolísá ze strany na stranu, což dávám za vinu tlumičům. Nepomáhá ani to, že odezva řízení je velmi strnutá a nenabízí téměř žádné informace o tom, co se děje mezi pneumatikami a vozovkou. Nic ze zmíněného nebude běžným řidičům vadit, ale nutí mě to připomenout, že Kona Electric není sportovní auto.

Přední náhon také vylučuje náročnější terénní jízdu i přesto, že přední osa se efektivně chová jako kdyby měla permanentně uzamčený diferenciál. Z nepříjemných situací vám ovšem pomůže dostat se příjemný poloměr otáčení 5,2 metru.

Praktičnost: Je Hyundai Kona Electric denním pracantem?

Kona nabízí překvapivě malý kufr, který umíte zvětšit sklopením zadních sedadel. Zadní kufr má objem 332 litrů a po sklopení sedadel hovoříme o objemu 1 114 litrů. Určitě nejde o ohromná čísla, ale na denní fungování většině lidem postačí. Zklamání přichází v podobě předního kufru, který Kona Electric vůbec nenabízí, přičemž pod kapotou je (alespoň zdánlivě) místa k rozdávání.

Při koupi máte na výběr ze dvou variant baterie: 39.2 kWh a 64 kWh. Přestože 64 kWh baterie s sebou přinese obrovský příplatek, tak bych ji jednoznačně doporučil. V našich testech jsme dosahovali dojezdu přes 400 kilometrů a za pěkného počasí (kolem 23 stupňů, slunečno) jsme se bez jakékoli snahy přenesli přes hranici 500 kilometrů, což je lepší než udává samotný Hyundai. Odhad dojezdu je v autě navíc velmi přesný a obvykle se na něj můžete spolehnout. Při výrazné dávce snahy jsme ve městě dokázali dosáhnout průměrné spotřeby 11 kWh/100 km, což je hodné medaile. Při běžné jízdě a kombinaci městského a příměstského provozu však snadno spotřeba stoupne na 13 kWh/100 km. Pokud pak jezdíte převážně mimo město a přidáte i jízdu po dálnici, tak se umíte blížit až k 17 kWh/100 km. Auto jsme měli měsíc, během kterého jsme udělali až 5000 kilometrů a průměrná spotřeba během našeho testu byla 15.9 kWh/100 km, což jistě neurazí. Třeba zmínit, že auto strávilo kvalitní porci z těchto 5000 kilometrů právě jízdou po dálnici.

Potkávací a denní svícení Hyundai Kona Electric. Zdroj: TECHmaniak

Při dennodenním používání jsme obzvlášť ocenili vyhřívaný volant, vyhřívaná/chlazená přední sedadla, vyhřívaná zadní sedadla a skvěle fungující automatické přepínání dálkových světlometů – až nás překvapilo, jak spolehlivě funguje v porovnání s konkurencí. Také nemůžeme zapomenout zmínit, že Kona Electric v plné výbavě nabídne snad každý jeden asistent, jaký byste si mohli přát.

Cena: Je Kona Electric výhodná nabídka?

Kona Electric se v testované specifikaci dokáže vyšplhat až nebezpečně blízko k cenové bariéře 50 tisíc eur. Pokud byste si zvolili pouze větší baterii a odpustili prvky komfortu, tak vás Kona Electric vyjde na 1 025 000 Kč, což vůbec není špatná nabídka. Stále byste měli stejný dojezd, jak jsme dosáhli v testu, přičemž se jedná o nejlevnější elektromobil za takovou cenu v době psaní této recenze. Pokud ani to nestačí, tak vás určitě potěší, že předváděcí vozidla s minimálním nájezdem umíte už dnes sehnat za přibližně 925 000 Kč a pokud vám nevadí vlastnění předfaceliftového modelu, tak umíte ušetřit dalších 75-100 tisíc Kč. Přičemž většina předváděcích vozů je v plné nebo téměř plné výbavě.

V případě, že Konu Electric koupíte za 1 025 000 Kč, tak jste učinili správné rozhodnutí. Pokud Konu Electric koupíte za 825 000 Kč, tak máte doma elektromobil s dojezdem lepším než Tesla Model 3, lepší výbavou a za poloviční cenu.

Závěr

Kona Electric nás na začátku testu překvapila malým prostorem v interiéru, malým zadním kufrem a zklamala nás absencí předního kufru. Během testu jsme si ji však velmi oblíbili díky jejímu vynikajícímu dojezdu za bezkonkurenčně nízkou částku a jsme ochotni jí všechno odpustit. Zároveň nabízí veškeré prvky výbavy, které můžete od moderního auta požadovat. Je ideální do malé nebo mladé rodiny, která je otevřena elektromobilitě. Kona Electric je při své ceně na našem trhu bezkonkurenční elektromobil.

Pokud jde o dojezd, tak se můžete spolehnout na 400 kilometrů během jarního a podzimního počasí. V létě za pěkného počasí dokáže Kona Electric bezproblémů dosáhnout dojezdu 500 kilometrů. Mírný range anxiety přijede v zimě, kdy má Kona Electric dojezd jen kolem 330 kilometrů, ovšem to platí jen za sněžení.

Recenze nebyla finančně sponzorována žádným výrobcem automobilů a výrobce ji neviděl předtím, než byla na webu publikována. Jedná se o náš nezaujatý pohled na recenzovaný elektromobil.