Recenze: Elektrická koloběžka Cecotec Bongo Z

Koloběžky Cecotec Bongo Z se tváří jako suverénní zápasník s terénem. Je to pravda? Jaký má dojízd? Jaké je jezdit s touto koloběžkou po běžné silnici?

Elektrická koloběžka Cecotec Bongo Serie Z Off Road Green je stylová koloběžka prioritně určená pro cesty nižší třídy s prašným případně štěrkovitým povrchem, ale také si skvěle poradí také s městskými silnicemi. Na jedno nabití dokáže koloběžka ujet až 40 km, přičemž maximální rychlost je až 25 km/h. Je však cenovka, která sahá až nad 20 000 korun, adekvátní?

Koloběžka je skvělým nástrojem pro cesty do práce, školy i za zábavou. Maximální bezpečnost jízdy zajišťují dvě kotoučové brzdy, zatímco ohromující výkon 500 W oceníte při překonávání většího stoupání se kterým si koloběžka hravě poradí. Stabilitě při jízdě napomáhají také 11palcové bezdušové pneumatiky vhodné i do terénu. Při volbě jízdního módu lze vybrat ze tří výkonových úrovní, ty se nastavují jednoduše za pomoci dvojkliku zapínacího tlačítka, nabízí se také chytrý palubní počítač, který vás informuje o všem důležitém – včetně aktuální rychlosti nebo stavu baterie.

Dojezd: 45km Vyměnitelná baterie: Ano
Základní výkon: 500W Bezdušová kola: Ano
Maximální výkon: 800W Výška 118 cm
Akumulátor: Vyměnitelný 48V, 10000 mAh Délka 115cm
Rychlost: 25km / h Šírka nášlapu 16 cm
Nabíjeni: 5-6h Šírka zadního držátka 24 cm
Velkost kol: 11″ Šírka řídítek 48 cm
Hmotnost: 28kg Nosnost 120 Kg

Jízdní módy

ECO (šetření baterie) – tento jízdní mód umožňuje maximální rychlost koloběžky 15 km/h, při této rychlosti má jezdec dostatečný čas v předstihu zareagovat, vejde-li mu do cesty nějaké zvíře, kolo či chodec. Jízdní režim je doporučeno využívat hlavně na místech, kde se ve zvýšené míře vyskytují chodci, auta nebo cyklisté. Tento jízdní režim také zajišťuje maximální dojezd koloběžky.

D (standardní mód) – dosahuje maximální rychlosti 20 km/h a je určen pro dennodenní ježdění. Je to příjemný kompromis mezi rychlou jízdou a šetřením baterie.

S+ (sportovní mód) – lidi vždy nejčastěji zajímá zejména maximální rychlost. Maximální rychlost koloběžky je ve sportovním módu omezena na 25 km/h. Používáním tohoto módu se však zkracuje dojezd a při jízdě do strmých kopců se stoupáním nad 15° je zvýšené riziko přetížení.

Konstrukce a nastavení Cecotec Bongo Z

Koloběžka se zapíná jednoduše, delším podržením zapínajícího tlačítka umístěného pod displejem. Toto tlačítko není umístěno nejvhodněji, jelikož jeho funkcí, kromě zapínání a vypínání koloběžky, je také ovládání světel a přepínání jízdních režimů – tlačítko je však příliš vzdáleno od rukojetí, a tedy při přepínání jízdního módu nebo zapínání světla za jízdy musí jezdec koloběžku řídit jednou rukou nebo kvůli tomu úplně zastavit.

Displej

Displej je dobře čitelný i za přímého světla. Na displeji jsou zobrazeny všechny potřebné informace o jízdě, jako je rychlost, úroveň baterie, nastavený jízdní mód, ujetá vzdálenost od zapnutí koloběžky a také celková ujetá vzdálenost.

Světla

Světla se aktivují jedním klikem zapínajícího tlačítka. Světelný výkon předních světel je na velmi dobré úrovni, osvětlují velmi jasně dostatečně velkou vzdálenost před koloběžkou i za naprosté tmy.

Jejich nevýhodou je umístění na konstrukci koloběžky, namísto umístění na řídítkách. Jízda do ostrých zatáček je tím pádem dost nebezpečná, jelikož cesta před koloběžkou se osvětlí až po změně směru celé koloběžky, proto je třeba v zatáčkách výrazně snížit rychlost.

Skládací mechanismus Cecotec Bongo Z

Skládací mechanismus plní svůj úkol výborně, během jízdy je pevný a neuvolňuje se ani při průjezdu velmi nerovným terénem.

Jako jeho nevýhodu vidím zpracování plastové pojistky, která se pohybuje směrem nahoru a dolů po rámu koloběžky pokaždé, když ji potřebujeme sundat. Je možné, že místa, po kterých se tato pojistka pohybuje, se časem odřou od barvy, čemuž se nedá žádným způsobem vyhnout.

Také mi chyběla pojistka v místech zadního kola/blatníku, podobně jako to má vyřešená konkurence, aby se rukojeť dala po složení koloběžky zajistit; bez ní se koloběžka přenáší velmi nemotorně a jsou k tomu zapotřebí obě ruce.

Kola

Bezdušová vzduchová kola vnímám na koloběžce jako velkou výhodu, jelikož snižují riziko defektu, který je ve většině případů způsoben nízkým tlakem vzduchu v pneumatikách. Problém může nastat při přetržení pneumatiky a její následné výměně, kdy se uživatel určitě nevyhne návštěvě servisu.

Brzdy

Konstruktéři této koloběžky na brzdách jistě nešetřili, dvě 140mm kotoučové brzdy ve spojení s terénním dezénem na gumách zajišťují rázné a bezpečné zpomalení při sjíždění i velmi strmých kopců. Při použití obou brzd najednou koloběžka dokáže zpomalit také z maximální rychlosti na velmi krátké dráze, kola drží na vozovce pevně a nepřecházejí do smyku. Tím, že má koloběžka robustní konstrukci, zajišťuje dobré držení stopy a dodává pocit jistoty i na prašných, skalnatých či mokrých površích.

Nášlapná plocha

Povrch nášlapné desky je drsný a výborně tak na něm drží všechny druhy bot. Neobvyklý tvar nášlapné plochy má zajistit větší stabilitu při jízdě do kopce a z kopce, v těchto případech nášlapná plocha plní funkci výborně. Jakmile se však s koloběžkou jezdí po drahách s malým převýšením nebo po rovinách, po čase začíná být stání nepohodlné a osobně mě při dlouhých tratích bolely nohy. Další nevýhodou nášlapné plochy je, že je příliš vysoká, což v případě vybití baterií znemožňuje možnost projet nějakou trasu odrážením se.

Vyměnitelná baterie

V čem má koloběžka jistě výhodu v porovnání s konkurenčními výrobci je možnost rychle a jednoduše vyměnit vybitou baterii, dát ji nabíjet na nabíječku a jezdit dál. Baterie lze nabíjet dvěma způsoby, první je přímo v koloběžce, ale každá baterie má zabudován ještě jeden konektor navíc pro nabíjení pro případ, že by se z koloběžky vybrala a nabíjela externě. Další konstrukční výhodou je, co jsem zatím neviděl u žádného jiného výrobce, že baterie a také výkonová elektronika je chráněna proti přetížení tavnou pojistkou, která se dá v případě, že se koloběžka nadměrně zatíží jednoduše vyměnit a zároveň se s elektronikou koloběžky nic nestane.

Komfort jízdy a maximální dojezd

Kolobežka je velmi silná a umí dodat velké množství výkonu tak, aby zvládla jakýkoli kopec – bez zaváhání zvládá i velmi strmé kopce, aniž by snížila rychlost. Tento nekompromisní výkon je však zaplacen dojezdem, který se při jízdě na nejrychlejším jízdním módu v silném protivětru a s mírnými kopci při váze jezdce 80 kg sníží na 30 km, jak tomu bylo v naší testovací jízdě dojezdu.

Podle vzhledu a stylu zpracování lze říci, že koloběžka je určena především pro jízdu po silnicích nižší třídy, popřípadě skalnatý či prašný povrch – v tom případě však velmi chybí odpružení. Koloběžka je velmi tvrdá a nárazy v nerovném terénu se v plné míře přenášejí do řídítek, což je při delším průjezdu takovým terénem velmi nepohodlné.

Koloběžka má k dispozici jeden motor umístěný v zadním kole o výkonu 500W a maximálním výkonu 800W. Zrychlení je díky tomu plynulé, netrhá, ale zároveň má koloběžka dostatečnou sílu zvládnout i velmi strmý kopec bez dopomáhání.

Shrnutí: Přednosti a nedostatky koloběžky Cecotec Bongo Z

Plusy Mínusy
Příjemné zrychlení Chybí odpružení
Velký výkon Umístění světel na rám koloběžky
Velký světelný výkon předního osvětlení Pojistka skládacího mechanismu odírá rám
Bezdušové pneumatiky Zapínací tlačítko příliš daleko od ruky
Dobře čitelný displej Nepohodlný postoj při rovných tratích
Silná konstrukce Chybí pojistný háček při složení koloběžky
Velmi účinné brzdy  
Snadno vyměnitelná baterie