První automatická převodovka pro kola je na světě

Automatická převodovka pro kola se má v budoucnu objevit na většině typů kol, od městských a trekingových přes horská až po užitková.

V květnu letošního roku spatřili přišla na svět první automatická převodovka pro kola, která už stihla pobláznit svět cyklistů. Unikátní zařízení lze předznamenává konec klasických cyklistických přehazovaček.

Nestrannému pozorovateli cyklistiky by se možná zdálo, že ve světě elektrokol už velmi dlouho nevypukla žádná revoluce a všechny vychytávky jsou jen drobnosti, které zde už jednou byly. Není to ovšem pravda. Společnost Valeo již před rokem a půl představila nový systém, který integruje elektromotor s adaptivní automatickou převodovkou přímo do pedálové soustavy. Že to opět není nic nového a automatické převodovky už na elektrokolech nějakou dobu slouží? Zabudování převodovky přímo do středového pohonu a vytvoření jediné jednotky zde opravdu ještě nikdy nebylo.

Smart e-Bike

Má-li se něco podařit, je často třeba spojit síly a zkušenosti. Přesně tak postupovala francouzská společnost Valeo, když s výrobcem převodovek Effigear vytvořili automatickou převodovku, která bude přímou součástí pohonu a posune tak jednostopou elektromobilitu zase o kousek dál. S tímto pohonem se bude elektrokolo přizpůsobovat jeho řidiči, ne naopak. Algoritmy neustále upravují výkon a tomu přizpůsobují i ​​aktuální převod, čímž uživateli efektivně pomáhají. Vestavěná převodovka také zcela odstraňuje potřebu přehazovačky.

Tato automatická převodovka pro kola má až sedm převodů

Převodovka je inteligentní a adaptivní: Řadí potřebné převody podle síly, kterou jezdec šlape do pedálů. Již od prvního přetočení klik systém plynule vyhodnocuje, zda se jede po rovině, z kopce nebo nahoru. K efektivitě jízdy využívá sedm převodů. Ty jsou navrženy pro provoz 48V motoru, který dokáže vyvinout točivý moment až 130 Nm. Valeo zároveň nabízí baterii namontovanou na rámu jako součást kompletního balíčku pohonného ústrojí. Tato pohonná jednotka se nachází v elektrokolech hned čtrnácti výrobců, se kterými společnost Valeo uzavřela smlouvu. Mezi tyto výrobce řadíme například VUF Bikes, Cycleurope nebo FUELL.

Budoucnost?

Nový převodový systém se má v budoucnu objevit na většině typů kol, od městských a trekingových přes horská až po užitková (například pro poštovní doručovatele). Na nich bude možné údajně bez námahy uvést až 150 kg náklad do 14procentního stoupání (to už je jako cesta do hor). Valeo tvrdí, že jeho použitý elektromotor je o více než polovinu výkonnější, než elektromotory, které se do elektrokol montují dnes. Do roku 2024 by měla padnout na trhu meta prvních sto tisíc kusů elektrokol s automatickou převodovkou. Postupem času se tato technologie rozšíří do celého světa. Alespoň takové vize má výrobce Valeo.

Automatická převodovka pro kola a její servis

Valeo tvrdí, že s použitím automatického pohonu zmizí z kola asi padesát drobných součástek. To má podle výrobce převodovky zjevnou výhodu: již nebude třeba servisovat přehazovačky, řazení na řídítkách, lanka, ozubená kolečka a spousta dalších drobných dílů. A co samotná převodovka? Servis tohoto zařízení bude zákazníkům poskytovat společnost Valeo sama: „Současně s uvedením elektrokol vybavených 48V technologií společnosti Valeo zpřístupní své odborné znalosti i na trhu s náhradními díly. Abychom usnadnili servis a údržbu systému, zavede společnost potřebnou technickou pomoc do všech distribučních sítí,“ uvedli v tiskové zprávě.

Foto: Valeo, weelz.fr,