Facebook a Apple měli v minulosti své neshody. Během posledních 10 let se našlo hned několik kauz, ve kterých tito dva technologičtí giganti nemohli najít společné východisko. Tentokrát však jde do tuhého, protože Facebook tvrdí, že činy, které podniká Apple, ničí internet a že způsobí výrazné předražení všech online služeb, které jsou (alespoň zčásti) financované reklamami. Ničí Apple internet?
Apple vs. Facebook v otázce soukromí
Facebook je pionýrem v oblasti cílené reklamy. Společnost se v minulosti dostala do mnoha právních problémů právě kvůli sledování svých uživatelů. Kauzy, týkající se úniku citlivých dat na veřejnost, se řeší dodnes. Celý problém spočívá v tom, že Facebook potřebuje maximální množství informací o svých uživatelích, aby na ně dokázal zacílit takovou reklamu, která má nejvyšší šanci uspět. Sleduje tedy i aktivitu svých uživatelů mimo dedikované aplikace.
Na druhé straně této neshody stojí Apple, který za jednu z nejzákladnějších hodnot považuje spokojenost a soukromí svých zákazníků. Nový iOS 14 byl tedy vyvinut tak, aby maximalizoval soukromí uživatelů. Některé funkce však nefungovaly okamžitě. To se má změnit a Apple by na začátku příštího roku měl spustit něco, co by společnostem jako je Facebook silně klepli po prstech. Každá aplikace, která Vás chce sledovat nebo o Vás shromažďovat soukromé informace bude muset dostat Vaše povolení. Určitě vidíte jak tato novinka představuje velké nebezpečí pro Facebook. Více informací najdete zde.
Jak reagoval Facebook?
Facebook tuto zprávu nesnáší vůbec dobře. Rozhodli se zakročit a spustily reklamní kampaň v některých z největších médií: The Wall Street Journal, The New York Times, a The Washington Post.
„Apple plánuje vypustit nucenou aktualizaci, která změní to, jak známe internet – k horšímu.“
První věta v reklamě od Facebooku
V reklamě Facebook vysvětluje, jak některé stránky dokáží fungovat zdarma díky reklamám, které hradí jejich provozní náklady. Později varuje, že pokud dojde ke změně a tyto reklamy budou placeny pouze zlomkem té částky, kterou jsou placené teď, tak by tyto weby mohly přestat fungovat nebo začít účtovat měsíční poplatky svým uživatelům. Všechny argumenty Facebooku si můžete přečíst a shlédnou zde.
Apple se ohradil tím, že nezabraňuje sledování uživatelů. Změna v iOS 14 jen o sledování uživatele upozorní a dá mu možnost tomuto sledování zabránit. Apple tvrdí, že toto dává zákazníkům větší kontrolu nad svým soukromím.
Odpovědět