Photoshop dostal nové AI, které dokáže měnit věk nebo výraz osob na fotce

Používáte Photoshop? V aktualizaci v22.0 byly přidány neurální filtry, které Vám dovolí v pár kliknutích měnit výraz či věk osob na fotce.

S umělou inteligencí (AI) se setkáváme denně a možná o tom ani nevíme. Toto odvětví však nabízí mnohem užitečnější využití, než jsou personalizované reklamy, například implementace umělé inteligence do Photoshopu se jeví jako odvážný krok směrem k budoucnosti. Photoshop by měl už nyní nabízet některé nové AI funkce a jejich počet se bude prudce zvyšovat. O jaké funkce se jedná a jak se k nim Adobe dostalo?

Photoshop aktualizace v22.0

Je to jen pár dní odkdy jsme obdrželi aktualizaci v22.0, v níž přibyly první funkce využívající nejnovější umělou inteligenci od Adobe. Mezi ty nejzajímavější patří nástroj na náhradu oblohy či neurální filtry, které dokáží měnit věk, výraz nebo make-up osob na fotce. Jmenovitě dokážete osobě měnit pocit radosti, překvapení či hněvu pomocí slajderu – na výběr máte mezi hodnotami -50 až +50. To znamená, že pokud na Vaší fotce není někdo dostatečně překvapen, jednoduše mu dáte na příslušném slajderu vyšší hodnotu a jeho výraz se během sekund změní.

Také můžete z obličeje odstranit brýle nebo nedokonalosti pokožky. V neposlední řadě dokážete přenést make-up z jedné tváře na jinou. Všechny tyto změny jsou navíc snadno odstranitelné a můžete je upravit, pokud nejste s výsledkem plně spokojen. Další výhodou může být i to, že některé náročné kalkulace má na starosti cloud, takže tyto funkce nejsou nijak náročné na Váš hardware.

„Nyní můžeme říci, že Photoshop je nejpokročilejší AI aplikací na světě. V obrázcích vytváříme něco, co tam předtím nebylo. „

Maria Yap, Adobe VP of digital imaging

Adobe používá techniku GEN

Jak se vůbec Adobe podařilo něco takového implementovat? Odpovědí jsou GEN (Generative Adversarial networks). Jedná se o techniku, kterou umělá inteligence využívá nato, aby se učila nové věci. V odvětví tvorby a úpravy vizuálních děl se právě tento způsob učení ukázal jako velmi účinný. V podstatě jde o to, že AI se učí ze svých chyb. Nejdříve mu zadáte dva vstupy: fotku a tutéž fotku upravenou profesionálem. Potom umělou inteligenci necháte, aby dělala úpravy, které uzná za vhodné, a aby svůj výsledek porovnala s upravenou fotkou, kterou jste jí zadali na začátku. Pokud se výsledné fotky liší, tak proces úpravy začíná znovu a opakuje se až do momentu, kdy jsou upravené fotky k nerozeznání.

„V podstatě umělou inteligenci učíme, aby dělala úpravy, které by učinili také profesionální fotograf.“
Alexandru Costin, Adobe VP vývoje Creative Cloud

Neurální filtry dokáží vybarvit černobílé fotky | Zdroj: Adobe

Co by se mohlo pokazit?

Na první pohled se jedná o velmi jednoduchý proces, ale AI není ani náhodou jednoduché. Například, pokud se umělá inteligence nenaučí rozeznávat různé rasy či pohlaví správně, tak se může stát, že fotku černošky upraví tak, aby se co nejvíce podobala bílému muži. To je samozřejmě nesmysl a Adobe se snaží právě tomuto předejít. Proto se funkce spouštějí pomalu a každý uživatel by měl jakékoli nemístné nebo ofenzivní úpravy nahlásit.

Také samotné filtry nejsou dokonalé, což dokazuje i video níže. Samozřejmě, že uživatel ve videu šel s úpravami do extrémů, ale už na začátku se kolem obličeje ve fotografii vytvářely nežádoucí fragmenty.