Lublaň: Město bez aut už není utopie

Dokážete si představit město bez aut? Slovinské město Lublaň na něco podobného přistoupilo. Jaké jsou ohlasy obyvatel a osvědčilo se toto řešení?

Paríži se 19. září na 8 hodin, mezi 11:00 a 19:00 lidé přepravovali pouze pěšky, na kole, či jiným podobným způsobem, jen ne autem. Tento zvyk se opakuje každoročně v rámci iniciativy Paris respire sans voiture (v překladu: Paříž dýchá bez aut) a je poměrně úspěšný. V Evropě je však město, které něco podobného provozuje každý den a to 24 hodin denně: Hlavní město Slovinska, Lublaň, totiž zcela zakázala auta ve svých centrálních částech a obyvatelé říkají, že by se už nikdy nechtěli vrátit zpět.

Slovinské město bez aut

Celé to začal starosta Zoran Janković již v roce 2007, kdy představil plán „Vision 2025“. Tento plán se zaměřoval na redesign celého města ve smyslu ekologie, udržitelnosti a maximalizace efektivity. Jeho ústředním cílem bylo odstranění aut z centra města a později z celého města. Jak jste si už mohli domyslet, tak se tento plán nesetkal s vřelým přijetím. Obyvatelé města organizovali protesty, kterými projevovali svůj nesouhlas.

Zdroj: Twitter

Hlavním zdrojem obav byla přeprava. Lublaň není se svými 300 tisíci obyvateli velké město, ale nechtěli byste se v rámci ní přepravovat výhradně pěšky. Jankovič však lidi uklidnil, když představil přepravní systém Kavalir. Jedná se o jistou formu MHD, která funguje výhradně na elektrické energii, takže neprodukuje emise, a je zcela zdarma. Díky nízkému počtu obyvatel není třeba město zahlcovat vozidly systému Kavalir a Lublaň si tak zachovává atmosféru města bez aut.

Přijede i jiné město bez aut?

Jak jsme zmiňovali v úvodu, v Paříži aktuálně sklízí úspěch iniciativa Paris respire sans voiture a díky ní se v Paříži budou od příštího roku zavádět zóny bez aut a v budoucnu by se měly výrazně rozšiřovat. Kromě toho se můžeme podívat na španělské město Pontevedra, které problematiku aut také řeší poměrně zajímavým způsobem. Již v roce 2011 udělali speciální mapu veřejné dopravy, která kromě linek MHD ukazuje i čas, který zabere cesta pěšky z jedné zastávky na druhou.

To samozřejmě dokáže i Google Maps, ale mnozí se na něj ani nepodívají a to platí zejména ve městě, které neznají. Je totiž možné, že pokud zvolí možnost jít pěšky, tak ušetří peníze a nebude to ani trvat o moc déle.

Zda něco podobného uvidíme i na Slovensku je zatím ve hvězdách, ale nebylo by to až tak překvapivé, jak se může zdát. O žádných oficiálních plánech zatím nic nevíme, ale určitě se najdou primátoři, starostové, a jiní zvolení funkcionáři, kteří nad něčím podobným přemýšlejí.

Reakce občanů Lublaně po 10 letech bez aut

Mnozí občané Lublaně, jakož i odborníci na globální klima a přepravu, se shodli, že se jednalo o vynikající krok vpřed a zpět by už jít nechtěli.

„Lidé se netěší na změnu, ale když přijde, tak je mnohem snazší ji akceptovat, pokud víte, co díky ní získáte.“

Saša Poljak Istenič
Zdroj: Vice

Jak starosta, tak i Saša Poljak Istenič, odborník na klimatickou změnu, který tuto problematiku aktivně studuje, se shodli na tom, že protesty, k nimž došlo v počátečních fázích představování této iniciativy, byly zapříčiněny nedostatečným informováním veřejnosti o tom, jak bude jejich život po takové změně fungovat, což způsobilo paniku.

„Ve zkratce, tato změna zvýšila životní standard v Lublani. Dostat se do tohoto bodu vyžadovalo odvahu a zdravý rozum, ale dělali jsme správná rozhodnutí a jsme za to vděčný.“

Saša Poljak Istenič