V Paríži se 19. září na 8 hodin, mezi 11:00 a 19:00 lidé přepravovali pouze pěšky, na kole, či jiným podobným způsobem, jen ne autem. Tento zvyk se opakuje každoročně v rámci iniciativy Paris respire sans voiture (v překladu: Paříž dýchá bez aut) a je poměrně úspěšný.

V Evropě je však město, které něco podobného provozuje každý den a to 24 hodin denně: Hlavní město Slovinska, Lublaň, totiž zcela zakázala auta ve svých centrálních částech a obyvatelé říkají, že by se už nikdy nechtěli vrátit zpět.
Slovinské město bez aut
Celé to začal starosta Zoran Janković již v roce 2007, kdy představil plán „Vision 2025“. Tento plán se zaměřoval na redesign celého města ve smyslu ekologie, udržitelnosti a maximalizace efektivity. Jeho ústředním cílem bylo odstranění aut z centra města a později z celého města. Jak jste si už mohli domyslet, tak se tento plán nesetkal s vřelým přijetím. Obyvatelé města organizovali protesty, kterými projevovali svůj nesouhlas.
Hlavním zdrojem obav byla přeprava. Lublaň není se svými 300 tisíci obyvateli velké město, ale nechtěli byste se v rámci ní přepravovat výhradně pěšky. Jankovič však lidi uklidnil, když představil přepravní systém Kavalir. Jedná se o jistou formu MHD, která funguje výhradně na elektrické energii, takže neprodukuje emise, a je zcela zdarma. Díky nízkému počtu obyvatel není třeba město zahlcovat vozidly systému Kavalir a Lublaň si tak zachovává atmosféru města bez aut.
Přijede i jiné město bez aut?
Jak jsme zmiňovali v úvodu, v Paříži aktuálně sklízí úspěch iniciativa Paris respire sans voiture a díky ní se v Paříži budou od příštího roku zavádět zóny bez aut a v budoucnu by se měly výrazně rozšiřovat. Kromě toho se můžeme podívat na španělské město Pontevedra, které problematiku aut také řeší poměrně zajímavým způsobem. Již v roce 2011 udělali speciální mapu veřejné dopravy, která kromě linek MHD ukazuje i čas, který zabere cesta pěšky z jedné zastávky na druhou.
To samozřejmě dokáže i Google Maps, ale mnozí se na něj ani nepodívají a to platí zejména ve městě, které neznají. Je totiž možné, že pokud zvolí možnost jít pěšky, tak ušetří peníze a nebude to ani trvat o moc déle.
Zda něco podobného uvidíme i na Slovensku je zatím ve hvězdách, ale nebylo by to až tak překvapivé, jak se může zdát. O žádných oficiálních plánech zatím nic nevíme. Určitě se ale najdou primátoři, starostové, a jiní zvolení funkcionáři, kteří nad něčím podobným přemýšlejí.
Reakce občanů Lublaně po 10 letech bez aut
Mnozí občané Lublaně, jakož i odborníci na globální klima a přepravu, se shodli, že se jednalo o vynikající krok vpřed a zpět by už jít nechtěli.
„Lidé se netěší na změnu, ale když přijde, tak je mnohem snazší ji akceptovat, pokud víte, co díky ní získáte.“
Saša Poljak Istenič

Jak starosta, tak i Saša Poljak Istenič, odborník na klimatickou změnu, který tuto problematiku aktivně studuje. Shodli se na tom, že protesty, k nimž došlo v počátečních fázích představování této iniciativy, byly zapříčiněny nedostatečným informováním veřejnosti o tom, jak bude jejich život po takové změně fungovat, což způsobilo paniku.
„Ve zkratce, tato změna zvýšila životní standard v Lublani. Dostat se do tohoto bodu vyžadovalo odvahu a zdravý rozum, ale dělali jsme správná rozhodnutí a jsme za to vděčný.“
Saša Poljak Istenič
Odpovědět