Legenda mezi čtyřkolkami Audi RS Q e-tron si troufá na Rallye Dakar

Speciál Audi RS Q e-tron kromě elektromotoru nabídne také klasický benzínový čtyřválec. Ten však nebude sloužit k pohonu kol, ale jen k dobíjení baterie.

Audi RS Q e-tron stojí před jednou z největších výzev v motoristickém sportu: Značka se čtyřmi kruhy bude v roce 2022 poprvé soutěžit na slavné Rallye Dakar s inovativním prototypem.

Proslulá Rallye Dakar je jedním z nejdrsnějších automobilových závodů na světě. V příštím roce se opět pojede v Saúdské Arábii. Závodníky čeká 8000 těžkých kilometrů pouštními dunami, kaňony i horami. Nekompromisní terén i nebývalá délka závodu jsou ale obrovská výzva nejen pro toho, kdo sedí za volantem. Představují také tvrdý oříšek pro konstruktéry. Ti musí postavit stroj, který si s tím vším poradí. Stroj, který ujede tisíce kilometrů s minimem závad a přitom nabídne dostatečnou sílu pro vítězství v rallye.

Audi RS Q e-tron poprvé na Dakaru

Už pár měsíců není žádným tajemstvím, že proslavenou pouštní Rallye Dakar zpestří nová stáj. Není jí nikdo jiný než legenda mezi čtyřkolkami, německá Audi. Ta dosud soutěžila v elektrické Formuli E, nyní se však rozhodla otestovat své technologie za ještě tvrdších podmínek. Postavila speciál RS Q e-tron. Konstrukčně vychází z monopostu měřícího si síly s ostatními závodníky v seriálu Formule, ale kromě elektromotoru v něm naleznete také klasický benzínový čtyřválec. Ten však nebude sloužit k pohonu kol, ale jen k dobíjení baterie.

Pod kontrolou elektroniky

Posádku čtyřkolky Audi RS Q e-tron bude každý den čekat 800 kilometrů v extrémních podmínkách. Je tedy jasné, že s elektřinou ze sítě by daleko nedojela. Benzin tak bude zajišťovat pouze dostatek energie pro dvojici elektromotorů o výkonu 670 koní. Ty budou uvádět vůz do pohybu. Oproti spalovacímu motoru lze ten elektrický velmi precizně kontrolovat a zajistit co nejlepší ovladatelnost a optimalizaci výkonnosti. To chce Audi využít naplno. Celý vůz včetně pohonu všech kol bude spoléhat na nepřetržitou kontrolu elektronických systémů, které se staly jedním z nejdůležitějších prvků vozidla.

Lehká čtyřkolka – těžké baterie

Konstruktéři však stáli i před jinými výzvami. Bonbónkem byla práce na maximálním snížení hmotnosti vozidla. Je třeba nějak vykompenzovat váhu baterií, které i přes maximální úspornost znamenají 370 kilogramů navíc. Karoserie je proto z uhlíkového vlákna a dva elektromotory umístěné na přední a zadní nápravě umožňují libovolnou kombinaci pohonů bez těžkého mezinápravového diferenciálu. Ten používají téměř všechna vozidla s pohonem 4×4, aby rozložili sílu motoru mezi předními a zadními koly. Audi ne…

Prozíravé zkoušení inovací

Pouštní prototyp nyní čekají do konce roku testy v ostrém provozu a hned po Silvestru zahájí svou závodní kapitolu na ostřro Za volant zasedne ostřílený závodník a světový šampion rallye Mattias Ekström. Audi si od účasti na Dakaru slibuje, že pozná limity svých elektrických technologií a naučí se, jak je zdokonalit. Závod tak neposlouží jen jako zábava a adrenalinový zážitek. Kousek pouštního dobrodružství se totiž objeví v každém vyrobeném autě – i když to zrovna nebude závodní speciál, ale auto pro každodenní jízdu.

Eso v rukáve z Bahrajnu

Vypadá to tak, že Rallye Dakar 2022 bude mít i další novinku Audi není jediná automobilka, která na dakarský závod připravuje futuristický speciál. Překvapení chystá také oficiální tým ostrovního království Bahrajn. Ve spolupráci s britskou tuningovou dílnou Prodrive vyrazí do pouště s vozidlem Hunter T1+. Bahrajnský tým se o úspěch v Dakaru pokoušel už loni. Dokonce povolal za volant nejúspěšnějšího závodníka rallye všech dob Sebastiana Loeba. Kvůli mnoha technickým problémům ale Loeb nedjel. Letos konstruktéři slibují, že všechny loňské neduhy již odstranily.

Bude se určitě dát na co dívat.

Foto: Audi