Příspěvky na Facebooku se zobrazují bez náhledového obrázku. Jedná se o chybu?

Pokud sis v posledních týdnech všiml na sociální síti Facebook toho, že se ti po přidání nějakého odkazu neukázal náhledový obrázek, nemusíš se bát.

Pokud sis v posledních dnech či týdnech všiml na sociální síti Facebook toho, že se ti po přidání nějakého odkazu neukázal náhledový obrázek, nemusíš se bát.

Sociální síť Facebook totiž přestala zobrazovat náhledové obrázky při odkazech. Nejedná se však o všechny odkazy. Jedná se jen o odkazy slovenských stránek. V některých zemích byl tento problém nahlášen také. V příspěvku tedy nevidíš žádný náhledový obrázek, pouze text.

Je však třeba podotknout, že náhled se nezobrazí, pokud příspěvek prosdílí samotný uživatel. Pokud příspěvek zveřejní samotná stránka, náhledový obrázek se zobrazí.

Co stojí za tímto zmizením náhledového obrázku?

Jedná se totiž o staro-novou evropskou legislativu, která se týká zejména autorských práv. V platnost tento zákon vstoupil teprve nedávno, přičemž se to dotklo i naší země. Kromě nás s tím mají problém i uživatelé v Dánsku, Estonsku, Nizozemsku, Chorvatsku, Irsku, Lucembursku, Maďarsku, na Maltě, v Německu, Rakousku, Rumunsku, Španělsku a Itálii.

Evropská směrnice o autorském právu hovoří o takzvaném jednotném digitálním trhu, kterou schválil europarlament ještě roku 2019. Do legislativy se tyto nepříznivé novinky dostávají až nyní. Situace s nefungujícím náhledovým obrázkem navazuje na článek 15, ve kterém se hovoří o dani odkazování. Co přesně to znamená?

náhľadový obrázok
Facebook, zdroj: Trend.sk

Jedná se o poplatky za využívání titulků článků v online prostoru, fotografií či krátkých úryvků textu zobrazovaných sociálními sítěmi při jejich sdílení uživateli. Je zde však řešení.

Tvorcom či redaktorom zmena škodí

Je pravdou, že online média, jakými jsou různé zpravodajské weby tuto funkci potřebují. Článek je díky náhledovému obrázku mnohem více poutavější než bez něj. Jedná se o stejný princip jako u videí na YouTube.

náhľadový obrázok
Facebook, zdroj: Trend.sk

Představ si, že by platforma přestala u videí zobrazovat „thumbnail„. Thumbnail nebo náhledový obrázek dělá videu nebo článku jakousi call-to-action, díky čemuž donutí uživatele na něj kliknout. Samozřejmě, jen pokud je náhled zajímavý.

Řešení pro média je takové, že Facebook je naštěstí v tomto vstřícný a nabízí po vyplnění formuláře opětovné zpřístupnění zobrazování náhledu odkazem prosdílených uživateli.