eSkootr S1X: Závodní elektrická koloběžka

Chtěli jste někdy závodit na elektrické koloběžce? Nový eSkootr S1X Vám to umožňuje! Dostat se k němu může však být těžší než si myslíte.

Dnes si představíme elektrickou koloběžku, která je velmi odlišná od té vaší. Byla vyvinuta speciálně pro jeden účel. Tím je závodění, protože koloběžka je schopná překročit rychlost 100 kilometrů za hodinu. Dovolte mi tedy představit eSkootr S1X – bezpochyby jednu z nejrychlejších elektrických koloběžek. Jak ale tato koloběžka funguje?

Technické specifikace eSkootr S1X

Společnost eSkootr zvolila jednoduchou filozofii a pokusili se dosáhnout co nejvyšší možnou maximální rychlost. Ta se pohybuje nad hranicí 100 kilometrů za hodinu, což zajišťují dva 6kW elektromotory. Ty jsou připojeny na baterii s kapacitou 1.33kWh, což není mnoho, ale brzy pochopíte, že je to dostatek.

Celé tělo koloběžky je vyrobeno z karbonových vláken a spolu s veškerou elektronikou váží 35 kilogramů, což znamená že dostat se z rychlosti 100 km/h k úplnému zastavení není jen tak. Proto se společnost eSkootr rozhodla osadit dvojici hydraulických diskových brzd. Podle slov výrobce je elektrická koloběžka S1X velmi hbitá také v zatáčkách a jezdec se dokáže v naklonit až do úhlu 50 stupňů v případě, že je dostatečně odvážný.

Komu dává eSkootr S1X smysl?

Tato koloběžka nevznikla proto, abyste si ji mohli jen tak koupit a určitě není určená pro každého. Je pro závodníky a dostanou se k ní pouze registrované týmy. Možná si říkáte, že jste o závodění na elektrických koloběžkách ještě neslyšeli, což je pochopitelné. Společnost eSkootr si založila vlastní šampionát: eSkootr Championship (eSC). Právě tento šampionát bude zpočátku využívat tuto elektrickou koloběžku a později by si jednotlivé týmy měli vyvinout vlastní stroje.

Závodit se bude na okruzích, jejichž délka nepřesahuje 1000 metrů, a samotné závody se dělí na dvě fáze: kvalifikace a finále. Během kvalifikace vystartuje 6 jezdců najednou a jejich cílem je být dostatečně rychlý na to, aby se kvalifikovali do finále. Ve finále se ocitne jen 10 nejrychlejších.

Tým je zatím přihlášen pouze jeden. Je jím Carlin Racing a můžete ho znát například z F2, F3 nebo Formule E, ve které už ale momentálně nezávodí. Celkově by mělo být až 10 týmů a 30 jezdců. Stát se týmem v šampionátu eSC však není levné, protože potřebujete 400 tisíc dolarů jako vstupní poplatek za každou sezónu.

Je takové závodění na elektrických koloběžkách bezpečné?

Vžijte se do kůže závodníka v šampionátu eSC: stojíte na koloběžce, která Vás posouvá sotva 15 centimetrů nad zem, s koly o průměru 16,5 centimetru a na rovinkách dosahujete rychlosti přes 100 kilometrů za hodinu. Určitě se nejedná o sport, na který by se nechal přemluvit kdokoliv. Právě proto v rámci eSC organizátoři zajistily bezpečnostní komisi, v jejímž čele stojí kvalifikovaní lidé.

Ambasador bezpečnosti je Alex Wurz, bývalý F1 závodník s historií i na Le Mans. Jeho odpovědností je navrhnout vhodné okruhy a pravidla. Na čele bezpečnostní komise pak stojí Andy Mellor, který podobnou pozici zastává již 20 let v organizaci FIA. Mallory byl také zodpovědný za svatozář na F1 monopostech, která během loňské sezóny zachránila minimálně jeden život.

Závěr

Jedná se o zajímavý projekt pro adrenalinové nadšence. Do budoucna by mohl urychlit vývoj technologií na elektrických koloběžkách a zvýšit jejich popularitu. Vstupní cena do šampionátu ESC už však mnohé odradila a zbývá jen doufat, že se najde dostatek týmů na to, aby se začala první sezóna.

Samotná koloběžka se sice nedostane do běžného prodeje, ale jedná se o vynikající využití moderní techniky. Umožnit něčemu tak malému jako je elektrická koloběžka překonat 100 kilometrů za hodinu je úspěch samo o sobě.