Elektromobil, který vyřeší všechny problémy? XBUS stojí jen 18 000 €

Hledáte elektrickou dodávku, minibus, pickup či camper van německé výroby za rozumné peníze? XBUS by mohl být to pravé i pro vás.

Na konci roku 2018 se v Německu zrodil koncept modulárního elektrického vozidla. Na papíře tento vůz měl nabízet 600 kilometrový dojezd, maximální rychlost kolem 100 kilometrů za hodinu a velmi nízkou cenovku. Původně se cena produkčního vozidla odhadovala na 20 000 €. Po více než třech letech si můžete svůj vlastní XBUS objednat i Vy. Co vlastně nabídne a proč je revoluční?

Prototyp XBUS. Zdroj: ElectricBrands

XBUS nevítězí jen cenou

Pokud byste na trhu s elektromobily hledali tržní mezeru, tak byste mohli narazit na zásadní překážku: V dnešní době je již těchto mezer minimum. Poptávka však v posledních pár letech vytvořila tržní díru, kterou sotva zalátají spalovací vozidla – dodávky.

Pokud si teď říkáte, že dodávek je na trhu více než třeba, tak máte pravdu. Standardních dodávek pro přepravu osob nebo, ve většině případů, materiálu a zboží je na trhu dostatek. V poslední době se však stal populárním tvz. van life (překl. „život v dodávce“) a tento trend zaplavil celý svět. Původní camper van představil Volkswagen se svým modelem T1 a vytvořili niku, která dnes zažívá renesanci.

VW představil svůj elektrický ID Buzz, který by měl být určen právě pro lidi, kteří touží po životě v dodávce a svobodě, kterou takové rozhodnutí přináší, ale produkce je v nedohlednu, což zklamalo množství nadšenců elektromobility. Zde přijíždí XBUS a se svým modulárním vozidlem se snaží být pionýrem v tomto odvětví. Mimo jiné nabízí dojezd 600 kilometrů, takže zvládne i nejdelší cesty.

Prototyp XBUS, interiér. Zdroj: ElectricBrands

Co pro XBUS znamená modulární vůz?

Předpokládám, že drtivá většina lidí, kteří budou číst tento článek, nemá absolutně žádný zájem přestěhovat se z pohodlí svého domova do dodávky (nebo správné camper vanu či kempovací dodávky). Co dokáže XBUS nabídnout těmto lidem? Je toho poměrně mnoho a to díky své modulární povaze. Když si koupíte XBUS v základním provedení, tak si k němu můžete, i když nemusíte, zvolit doplňkové moduly. Bez nich jde o jakýsi miniaturní tahač. Každý modul je určen pro jiného zákazníka a liší se také cenou.

V první řadě si musíte vybrat mezi variantou Standard nebo Offroad. Pokud tedy plánujete jízdu v terénu, tak si můžete pořídit XBUS, který je továrně upraven právě pro tento účel. Pravdou ovšem je, že jeho terénní schopnosti jsou sporné a budeme si muset počkat na první testy.

Prototyp XBUS. Zdroj: ElectricBrands

Když už máte zvolenou svou variantu, je načase zvolit modul. Aktuálně je v nabídce 8 modulů, které nabízejí různé výhody. Například modul CAMPER nabízí miniaturní domácnost pro maximálně dva lidi. Najdete v něm kuchyň a postel. Modul BUS je vhodný pro přepravu lidí a zavazadel. Modul CABRIO je v podstatě totéž jako modul BUS, jen s odnímatelnými střešními panely, které připomínají Hummer EV. Také je v nabídce modul PICKUP, který je ideální pro práci díky otevřenému zavazadlovému prostoru, což usnadňuje nakládání a vykládání.

Kde je háček?

Nic není dokonalé a není tomu tak ani v případě modulárního XBUSu. Dojezd 600 kilometrů sice potěší, ale dosáhnete ho jen pokud si připlatíte za 2 dodatečné baterie, z nichž každá prodlouží dojezd o 200 km. Myšlenka je taková, že lidé si koupí XBUS s jednou baterií a v případě delší cesty si další baterie pronajmou. Samotné baterie by však neměly být moc drahé. Dojezdu navíc pomáhá také solární panel na střeše.

Prototyp XBUS. Zdroj: EletricBrands

Druhý problém je maximální rychlost – 100 kilometrů za hodinu prostě nestačí. XBUS sice tento aspekt mezitím upravil a aktuálně na webu udává dojezd 100+ kilometrů za hodinu. Provoz na dálnici však stále zůstává sporný.

Třetím zdrojem nejistoty je produkce. Ve světě Cybertrucku jsme si již zvyklí na to, že od představení vozu po produkci mohou proběhnout roky. To však v minulosti vůbec neplatilo a nezbývá nic jiného než doufat, že tento německý startup dožije reputaci německých výrobců a ne reputaci automobilových startupů.