Elektrické koloběžky nemusí být tak nebezpečné, jak si myslíme

Vzhledem k nedávným zprávy odsuzující elektrické koloběžky jsme se rozhodli objektivně nahlédnout do této situace. Jaké jsou výsledky?

Elektrické koloběžky jsou zahalené v závoji neznáma, způsobeném nedostatkem zkušeností s touto relativně novou technologií. Mnozí je zavrhli se slovy o jejich nebezpečné povaze. Je tomu však opravdu tak? Jsou elektrické koloběžky pro svou vyšší rychlost nebezpečnější než kola?

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt escooter
Zdroj: Pixabay

Je třeba se podívat do zahraničí

Pokud chceme objektivní informace, musíme je čerpat ze zahraničí. U nás není dostatek dat. Ve Spojených státech bylo nedávno provedeno metodické pozorování, jehož účelem bylo zkoumat „nebezpečnou“ povahu elektrických koloběžek. Zejména korelaci mezi nehodami na elektrický koloběžkách či kolech a lidskou silou poháněnými dopravními prostředky.

Statistika nehod

Katie Harmon a Laura Sandt z Univerzity Severní Karolíny sledovali a zaznamenávali všechny smrtelné nehody v USA, kterých se zúčastnili elektrické koloběžky, od roku 2018. Za celý rok 2019 došlo v zámoří k osmnácti smrtelným nehodám, z čehož v šestnácti případech byla smrt koloběžkáře způsobena tím , že do něj narazilo auto. Jedna nehoda byla způsobena sražením se dvou koloběžkářů a zbylá osmnáctá nehoda měla jen jednoho účastníka, který narazil do stromu, na což následně zemřel. I z těchto statistik je obtížné určit, zda jsou elektrické koloběžky nebezpečné nebo je chyba v systému, kterým se doprava řídí a který jim není přizpůsoben.

Jak se měří bezpečnost dopravního prostředku?

Obecně se jedná o troj až pětileté pozorování, kdy se eviduje počet nehod. Statisticky řečeno, nehody jsou vzácné a ojedinělé. To může z krátkodobého hlediska způsobovat zkreslené výsledky. I ty nejnebezpečnější úseky silnic naakumulovali jen pár nehod během pěti let. Tato fakta jen ztěžují práci silničním a nehodovým expertům. Kromě toho, je důležité říci, že elektrické koloběžky nejsou rozšířeny mezi širokou veřejností moc dlouho. Proto se zde tradiční postupy nedají aplikovat.

Nemusíme čekat na více nehod

Annie Chang, která přišla s pozorováním, které odhalilo zajímavé výsledky říká, že pro účely stanovení míry bezpečnosti dopravního prostředku nemusíme používat pouze data z nehod, ale i data z „dopravních konfliktů“. Laicky řečeno, umíme se řídit také pomocí nehod, kterým se účastníci „o chlup“ vyhnuli. Odkazuje nás přitom na Christera Hydena. Je to významný vědec v oblasti dopravní bezpečnosti a je zodpovědný za Hydenovu pyramidu bezpečnosti. Ta říká, že nejméně je smrtelných nehod, mnohem více je nehod, které způsobily zranění a ještě více je nehod, které jen poškodily majetek. Pyramida pokračuje dál a tvrdí, že potenciálních nehod je více než všech uskutečněných nehod dohromady.

Postupně shora dolů: 1. smrtelné nehody, 2. nehody, kdy došlo ke zranění, 3. nehody, kdy se pouze poškodil majetek,
závažné konflikty, 5. méně závažné konflikty, 6. potenciální konflikty, 7. situace, kdy nedošlo k ohrožení účastníků. | Zdroj: Hyden (1987)

Metodika pozorování

Na základě této pyramidy můžeme usoudit, že dojde k obrovskému počtu konfliktů předtím, než dojde k dopravní nehodě. Právě toto použila Annie Chang, když osadila na rušnou křižovatku ve Washingtonu kameru napojenou na server vybavený umělou inteligencí pro rozpoznávání dopravních konfliktů. Křižovatka vypadala následovně:

Pozorovaná křižovatka (zelená označuje cestičku pro cyklisty a modrá sdílenou část cesty).| Zdroj: Annie Chang

Průběh pozorování

Během nahrávání kamera zaznamenala 110 582 aut, 19 802 chodců, 8 639 elektrických a neelektrických kol a 1 960 elektrických a neelektrických koloběžek. Umělá inteligence neuměla rozlišit mezi elektrickým a neelektrickým kolem či koloběžkou. Velkou část záběrů tedy musel tým vědců roztřídit ručně.

Výsledky pozorovaní

Na základě jejího pozorování, Annie Chang neobjevila nižší míru bezpečnosti elektrických kol a koloběžek oproti neelektrickým ekvivalentům. Pro tento závěr použila PET (Post-Encroachment Time; překlad: čas po zásahu). PET indikuje časový rozdíl mezi dvěma účastníky dopravního konfliktu. Je to v zásadě čas, který uplyne od toho, jak první účastník opustí místo potenciální srážky, do doby, kdy do něj druhý účastník vstoupí. Pokud je PET nižší než 2 sekundy, konflikt je kategorizován jako závažný. Na základě této definice Annie Chang pozorovala 27 závažných konfliktů, kdy se zúčastnil koloběžkář, zatímco na téže křižovatce za tentýž čas pozorovala 181 závažných konfliktů, na kterých se podíleli cyklisté.

Pokud tyto výsledky převedeme do procentní podoby, 1.4 % všech koloběžkářů se podílelo na závažných konfliktech, zatímco se na nich podílelo až 2.1 % všech cyklistů. Během pozorování nedošlo k žádné dopravní nehodě, na níž by se zúčastnili cyklisté či koloběžkáři. Nejčastěji se stalo, že cyklisté jeli na červenou:

Cyklista, který jel na červenou (PET 1.17 sekund). | Zdroj: Annie Chang

Cyklisté měli větší tendenci jet na červenou

Jen minimum koloběžkářů projelo na červenou. U cyklistů se však jednalo o něco zcela běžného. Annie Chang tento fakt odůvodnila pomocí psychologie a fyziky. Cyklista, který zastaví na červené, se musí sám rozjet pomocí své síly, zatímco elektrická koloběžka se rozjede i bez Vaší pomoci. Proto prý nemáte problém zastavit a chvíli počkat. Navrhuje dvě řešení tohoto problému: buď přizpůsobíme infrastrukturu cyklistům nebo zpřísníme a začneme důkladněji rozdávat sankce za průjezd na červenou.

Odbočování vlevo

Velmi nepříjemným se pro cyklisty a koloběžkáře stalo odbočování vlevo, které koloběžkáři častokrát museli dělat zbytečně zdlouhavým manévrem. Co máme na mysli, naleznete v klipu níže. K tomuto jevu docházelo zejména protože cyklisté i koloběžkáři jsou naučeni jezdit po pravém okraji vozovky, a během odbočení vlevo jim překážela auta.

Elektrická kolobežka má problém odbočit vlevo. | Zdroj: Annie Chang

Závěr

Na základě tohoto pozorování bylo tvrzení, že elektrické koloběžky představují nebezpečí pro jezdce a jeho okolí vyvráceny. Bylo metodicky prokázáno, že elektrické koloběžky, stejně jako neelektrická kola a každý obdobný dopravní prostředek, umí být velmi bezpečné, pokud jsou vedeny zodpovědným řidičem. Také bylo prokázáno, že řidiči elektrických koloběžek mají nižší tendenci porušovat předpisy, jmenovitě nedodržovat světelnou signalizaci.