CAKE :work jsou nová elektrická kola a mopedy pro profesionály

CAKE: work, nová kola na baterie, která přinesou nové možnost převozu profesionálům. Zvládnout totiž uvézt také všechno potřebné vybavení!

Švédský výrobce elektrických motorek a jízdních kol přišel na trh s něčím, co zaujalo téměř každého, kdo sleduje prostředí elektromobility a mikromobility. Jedná se o novou modelovou řadu CAKE :work určenou pro kutily, řemeslníky, kurýry a jiné lidi, kteří se kvůli práci potřebují přesouvat v rámci města a přitom zároveň přenášet velké množství příslušenství, zboží či různého profesionálního vybavení. Tato novinka však nebyla přijata pozitivně úplně všemi. Proč je tomu tak a jak nové modely vypadají si ukážeme v tomto článku.

CAKE :work překvapí cenou

Pro profesionály, živnostníky a podnikatele bude cena hrát klíčovou roli při výběru jakéhokoli vybavení, což platí i pro způsob přepravy. Nová řada dopravních prostředků (najdeme mezi nimi elektrická kola i skútry/motorky) nese ceny v rozpětí 4 700 € za nejlevnější variantu, což nezní vůbec špatně, a 13 000 € za nejdražší variantu. Podnikatelé mezi námi možná řeknou, že oproti autům jsou to směšné náklady na zahájení podnikání, zejména vezmeme-li v úvahu to, že tato elektrická kola a motorky se provozují téměř zdarma. Odpadají totiž všechny povinnosti údržby, které přináší klasické auto a elektromobily se v takové cenové kategorii nebudou pohybovat ještě několik let.

Nebo snad ano? Nová Dacia Spring se dá pořídit již od 410 000 koru n. To je jen o 100 000 korun více než nejlepší model CAKE :work a nabídne mnohonásobně větší praktičnost i lepší dojezd. Smysl tedy skutečně dávají jen ty levnější modely této nové řady, které jsou cenově srovnatelné se skútry značky Silence, která bude jedním z největších konkurentů.

CAKE :work Ösa a Makka

Dvě nejzajímavější elektrická kola/motorky budou modely Ösa a Makka. Model Makka začíná na cenovce 4 700 € za verzi se standardním výkonem a 5 000 € za verzi se zvýšeným výkonem. Makka nabídne až 110 kilometrů kombinovaného dojezdu a rychlost 45 kilometrů za hodinu. Na verzi se standardním výkonem nepotřebujete dokonce ani žádný řidičský průkaz (jde klasifikačně o elektrické kolo) a na verzi se zvýšeným výkonem stačí průkaz skupiny AM (od 15 let) nebo B. Makka nabízí dvě slušně velké cargo plochy a CAKE k nim už stihl připravit množství originálních doplňků. Dávejte si však pozor, jelikož tyto doplňky nejsou levné a mohou zásadně zvýšit cenu nové Makky.

Druhým zajímavým modelem je Ösa, která rovněž nabízí různé motorizace. První motorizace začíná na ceně 10 000 € a verze se zvýšeným výkonem vás vyjde 10 500 €. Možná si říkáte, že to už je jaksi hodně. A i když je pravda, že se jedná o dvojnásobek ceny modelu Makka, tak Ösa nabídne až 160 kilometrů dojezdu a na levnější verzi, se základním výkonem, také nepotřebujete řidičský průkaz. Maximální rychlost, kterou nabízí model se zvýšeným výkonem, na který budete potřebovat řidičský průkaz AM nebo B, pak přesahuje 45 kilometrů za hodinu a výrobce ji blíže nespecifikuje. Zmíním také třetí motorizaci, která zvládne rychlosti nad 90 kilometrů za hodinu a má dojezd 125 kilometrů. Jejím problémem však může být potřeba řidičského průkazu A1 či cena 12 000 €, která už moc nedává smysl.

Makka nebo Ösa?

Sama o sobě Ösa nabídne opravdu širokou škálu využití. Je to díky dvěma hlavním cargo plochám a jedné sekundární (ta se nachází mezi sedadlem řidiče a řídítky) a možnosti, připevnit téměř cokoli na bok tohoto šikovného elektrického mopedu/motorky. Co se praktičnosti týče, tak jednoznačně vyhrává nad modelem Makka, ale vysoká cena z toho dělá trpké vítězství. Stále však může mnohým profesionálům dávat smysl, zejména díky delšímu dojezdu.

Něčím, co ovšem CAKE skutečně při této řadě elektrických dopravních prostředků opravdu vychytal, jsou vyměnitelné baterie. Dojezd své Makky tak umíte mnohonásobně prodloužit, ovšem na úkor úložného prostoru.

Model Kalk :work

Kalk:work připomíná spíše závodní motorku, ze které vychází, než pracovní nástroj. Stojí 13 000 €, nabízí minimum cargo prostoru – v podstatě jen malou plochu nad zadním blatníkem a jeho dojezd je pouhých 83 kilometrů. Navíc na něj potřebujete A1 řidičský průkaz. Právě Kalk mi v profesionálním prostoru téměř vůbec nedává smysl, i když jde o vynikající motocykl k bláznění se po lese.

„Modelová řada CAKE :work nabízí okamžitý potenciál pro tzv. last-mile deliveries a mobilních pracovníků, kteří nechtějí využívat tradiční způsoby transportu, zatímco jasně překonává efektivitu klasických kol a aut, což činí z této iniciativy náš největší příspěvek ke karbonově neutrální společnosti dosud.

Každý průmysl, který má co dočinění s velkým množstvím krátkometrážní transportace lidí a zboží rozumí dennímu boji s dopravními zácpami, pokutami za parkování a potřebou najít ekonomická a udržitelná vozidla, která nevyužívají fosilní paliva.

Optimalizace výkonu, dosahu, účinnosti a kapacity, úpravy a zesílení specifické pro modelovou řadu :work zahrnují zvýšený rozsah, který umožňuje jízdnímu kolu běžet celý pracovní den, a podporu výkonu, která umožňuje pracovníkům napájet elektronické nástroje nebo regulovat teplotu boxů na donášku jídla. Kromě toho má :work zvýšenou tažnou kapacitu i kompaktnější design, jako například užší řídítka, což umožňuje jezdcům snáze se proplétat mezi auty. CAKE také nabízí širokou škálu účelového příslušenství, které umožní jezdcům přizpůsobit si kola, jakož i 19 kompletních konfigurací.“

Stefan Ytterborn, CAKE CEO

Závěr

Není to často, kdy se nejlepším a nejsnáze doporučitelným modelem řady stane nejlevnější kousek, ale dnes tomu tak je. Řada CAKE: work s rostoucí cenou ztrácí smysl. Model Makka je však přímý konkurent elektrického skútru Silence S01, který jsem recenzoval a který jsem si během pár týdnů velmi oblíbil. Modely od CAKE na první pohled nabízejí více použitelnosti a přizpůsobitelnosti, což by ovšem ukázal až dlouhodobý test.